این مقاله به تبیین ویژگیهای گردشگری مذهبی و اهمیت آن در رشد و توسعهی همهجانبهی کشور با توجه به سیماى گردشگرى مذهبى در ایران میپردازد. این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال اساسی است که عوامل مؤثر بر توسعهی گردشگری مذهبی درکشور کدامند؟ چه راهبردهایی را میتوان جهت توسعهی گردشگری مذهبی درکشور تدوین و ارائه نمود؟ در این تحقیق، حمایتهای معنوی و حمایتهای مادی بهعنوان متغیر مستقل و توسعهی گردشگری مذهبی در کشور بهعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در نهایت ضمن بررسی نظرات پژوهشگران مرتبط با پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرکز ملی مطالعات جهانی شدن در کلانشهر تهران، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری تحقیق در خصوص رابطهی حمایتهای مادی و معنوی با توسعهی گردشگری مذهبی در کشور ارائه شده است. روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمّی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها ، توصیفی و از نوع همبستگی است. روش نمونهگیری از جامعه در این تحقیق، تصادفی ساده بوده است و روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است.