هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به شهر بندر انزلی و نواحی تفرجگاهی آن است. این مقاله به نقش دلبستگی به مکان، به عنوان میانجی رابطهی میان ارزیابی مثبت گردشگران از تجربهی شهر (رضایتمندی) و وفاداریشان به آن، میپردازد. دو مکان برای مطالعه انتخاب شد: خیابان پاسداران، بلوار انزلی. چرا که طبق مشاهدات، این مکانها مورد استقبال بالاترین تمرکز گردشگران قرار دارند. بنابراین، چارچوب نمونهگیری بر مبنای نمونهگیری خوشهای طراحی و تعیین شد. بدین صورت که این دو خیابان به عنوان دو خوشهی جغرافیایی انتخاب شده و در این دو خوشه از نوع نمونهگیری در دسترس نمونهها انتخاب و اطلاعات مورد نیاز از آنها جمعآوری شد. برمبنای دادههای گردآوری شده از 386 گردشگر (از طریق پرسشنامه) و با استفاده از مدل معادلهی ساختاری، روشن شد که گردشگرانِ رضایتمند سطحی از دلبستگی عاطفی را به شهر میزبان شکل میدهند و سرانجام به آن وفادار میشوند. اگرچه، تمام ابعاد دلبستگی به مکان به لحاظ آماری معنیدار نشدند و نیز ابعاد دلبستگی به مکان و رضایتمندی از قدرت پیشبینی برابری در خصوص ابعاد وفاداری به شهر میزبان برخوردار نبودند. بر مبنای این یافتهها، مفاهیمِ در نظر و عملِ این تحقیق به بحث گذاشته میشوند.