هدف اصلی پژوهش حاضر، سنجش مهارت های همدلی فرهنگی کارکنان صف پنج هتل 4 و 5 ستاره از گروه هتل های پارسیان به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت و در گام بعدی، ارائه راهکارهای لازم برای بهبود نقاط ضعف است. در این راستا، با استفاده از ابزار پرسشنامه و شاخص همدلی قومی-فرهنگی وانگ و همکاران(2003) اقدام به گردآوری داده های مد نظر شد. یافته های اولیه حاکی از آن بود که حداقل میانگین سنجه های این شاخص(11/4) از حد وسط طیف لیکرت هفتتایی(5/3) بیشتر است. بنابراین، می توان بیان کرد که مهارت ها و تمایلات همدلی قومی-فرهنگی کارکنان این گروه هتل ها، ضعیف نیست. به لحاظ روش شناسی، نقطه متمایز پژوهش حاضر در مقایسه با پژوهش های دیگرِ مرتبط با شاخص همدلی وانگ یا دیگر شاخص های همدلی آن است که در این پژوهش، اقدام به رتبه بندی ابعاد مختلف همدلی با استفاده از یکی از روش های تصمیم گیری چند معیاره شد. در این راستا، به منظور تحلیل داده ها، از روش تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس و روش وزن گذاری انتروپی شانون استفاده شد. نتایج نهایی بیانگر آن است که کارکنان صف هتل های فوق، به ترتیب در ابعاد اتخاذ دیدگاه همدلی، احساس و بیان همدلی، پذیرش تفاوت های فرهنگی و آگاهی همدلی دارای مهارت میب اشند. بنابراین، پیشنهاد میشود تا مدیران گروه هتلهای پارسیان، دو بعد پذیرش تفاوت های فرهنگی و آگاهی همدلی را مورد توجه قرار دهند و کارکنان صف خود را در رابطه با آنها توانمندتر کنند.
علیپوربایی، الهام(1393). اولولیتبندی شاخصهای تاثیرگذار بر رضایت گردشگران با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی دادهها(مورد مطالعه: هتلهای استان مازندران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان.
کروبی، مهدی، امیری، زینب، و محمودزاده، سید مجتبی(1395). تاثیر هوش فرهنگی بر عملکرد شغلی،(مطالعه موردی: راهنمایان تور ورودی شهر تهران)، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال پنجم، شماره ، صص: 136-119.
کروبی، مهدی، هادی نژاد، ارغوان، تقویان نوغان، سید احمد(1394). بررسی رابطه هوش فرهنگی و هوش عاطفی راهنمایان تورهای خارجی شهر تهران، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال چهارم، شماره 15، صص: 41-24.
محجوب، مروارید، رنجبریان، بهرام، و زاهدی، محمد(1394). تحلیل مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی(مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان)، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال چهارم، شماره 15 صص: 61-42.
مومنی، منصور(1394). مباحث نوین تحقیق در عملیات، تهران: نشر مولف.
Albiero, P. & Matricardi, G.(2013). Empathy towards people of different race and ethnicity: Further empirical evidence for the scale of ethnocultural empathy, International Journal of Intercultural Relations, 37(2013): 648-655
Dulewicz, V., & Higgs, M.(2000). Emotional intelligence: A review and evaluation study, Journal of Managerial Psychology, 15(4): 341-372.
Erini, D.(2016). Communication across cultures? An intercultural approach to customer service in the hotel industry: a study with globally branded hotels in the United Kingdom, Unpublished PhD Thesis, University of Glasgow.
Ho, C.L., & Lee, Y.(2007). The development of an e-travel service quality scale, Tourism Management28(2007): 1434-1449.
Hosany, S.(2012). Appraisal determinants of tourist emotional responses, Journal of Travel Research, 51(3): 303-314.
Jafari, J. & Scott, N.(2014). Muslim world and its tourisms, Annals of Tourism Research, 44(2014): 1–19.
Karkas, A., Kingir, S., & Öztel, A.(2016). Evaluation of university employees’ work behaviors performance via entropy based TOPSIS methods, Electronic Journal of Social Sciences, 58(2016): 1046-1058.
Lee, J. & Ok, C.M.(2014). Understanding hotel employees’ service sabotage: Emotional labor perspective based on conservation of resources theory, International Journal of Hospitality Management, 36(2014): 176-187
Mallinckrodt, B., Miles, J. R., Bhaskar, T., Chery, N., Choi, G., &Sung, M.-R.(2014). Developing a comprehensive scale to assess college multicultural programming, Journal of Counseling Psychology, 61(2014): 133-145.
McLean, F.(2003). Marketing the Museums, London: Routledge.
Min, J. C.H., Tang, H.-W.V., & Yin, M-S.(2011). Prioritising the emotional intelligence(EI) needs of undergraduates in Taiwan, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 10(2): 14-29.
Madera, J. M., Neal, J. A., & Dawson, M.(2011). A strategy for diversity training: Focusing on empathy in the workplace, Journal of Hospitality & Tourism Research, 35(4): 469-487.
Min, J. & Peng, K.-H.(2012). Ranking emotional intelligence training needs in tour leaders: An entropy-based TOPSIS approach, Current Issues in Tourism, 15(6): 563-576.
Newman, D., Moncarz, E. S., & Kay, C. L.(2014). Factors affecting lodging career success: An analysis of management philosophies, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 15(1): 1-18.
Nickson, D.(2014). Human Resource Management for the Hospitality and Tourism Industries, Oxford: Butterworth-Heinemann.
Özdikmenli-Demir, G., &Demir, S.(2014). Testing the psychometric properties of the scale of ethnocultural empathy in Turkey, Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 47(1): 27–42.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L.(1994). Alternatives for measuring service quality: A comparative assessment based on psychometric and diagnostic criteria, Journal of Retailing, 70(3): 201-230.
Wang, Y., Davidson, M. M., Yakushko, O. F., Bielstein Savoy, H., Tan, J. A., & Bleier, J. K.(2003). The scale of ethno cultural empathy: Development, validation and reliability, Journal of Counseling Psychology, 50: 221–234.
Wilson, J. P.(2004). Human resource development: learning for individuals and organizations,2nd edition, London: Kogan Page.
ایمانی خوشخو, محمد حسین , مرجانی, تیمور , & شفیع, محمدعلی . (1398). بررسی ارتباطات مبتنی بر احساس در بخش هتلداری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8(28), 138-155. doi: 10.22080/jtpd.2019.2272
MLA
محمد حسین ایمانی خوشخو; تیمور مرجانی; محمدعلی شفیع. "بررسی ارتباطات مبتنی بر احساس در بخش هتلداری", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8, 28, 1398, 138-155. doi: 10.22080/jtpd.2019.2272
HARVARD
ایمانی خوشخو, محمد حسین, مرجانی, تیمور, شفیع, محمدعلی. (1398). 'بررسی ارتباطات مبتنی بر احساس در بخش هتلداری', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8(28), pp. 138-155. doi: 10.22080/jtpd.2019.2272
CHICAGO
محمد حسین ایمانی خوشخو , تیمور مرجانی و محمدعلی شفیع, "بررسی ارتباطات مبتنی بر احساس در بخش هتلداری," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 8 28 (1398): 138-155, doi: 10.22080/jtpd.2019.2272
VANCOUVER
ایمانی خوشخو, محمد حسین, مرجانی, تیمور, شفیع, محمدعلی. بررسی ارتباطات مبتنی بر احساس در بخش هتلداری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1398; 8(28): 138-155. doi: 10.22080/jtpd.2019.2272