مقایسه عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایع دستی بین گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی

چکیده

صنایع دستی یکی از اقلامی است که توسط گردشگران بعنوان سوغات خریداری می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایع دستی بین گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری تحقیق گردشگران داخلی و خارجی شهر اصفهان می باشند. براساس فرمول کوکران، 247 گردشگر داخلی و 149 گردشگر خارجی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است، که روایی آن توسط متخصصان بررسی و پایایی نیز با آلفای کرونباخ (0.837)تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های t تک نمونه ای، t مستقل و یومن ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایع دستی برای گردشگران داخلی، عامل کیفیت (4.22) و برای گردشگران خارجی، عامل اصالت (4.10) بوده است. بررسی تفاوت عوامل مؤثر بر رفتار خرید صنایع دستی بین گردشگران داخلی و خارجی با آزمون t مقایسه ای نشان داد در خصوص تأثیر عوامل اصالت، قیمت و منحصر به فرد بودن تفاوت معنادار نبود. در خصوص عوامل موقعیت، حمل آسان، ارزش کاربردی و نگرش برای گردشگران خارجی مهمتر بوده است. عامل کیفیت و تجربه نیز برای گردشگران داخلی مهمتر بوده است.

کلیدواژه‌ها


-       حبیب پور، کرم، صفری، رضا. (1390). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی. تهران: نشر لویه.
-       رضوی زاده، ندا، فروغ زاده، سیمین. (1395). تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد. فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری. شماره 8، صفحات 23-49.
-       سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگرای ایران. (1398). اصفهان به​عنوان شهر صنایع دستی. قابل دسترس در سایت http://www.ichto.ir/Home.
-       ضرغام، حمید، عطرسایی، بنفشه. (1388). رابطه عوامل جمعیت شناختی و رفتار خرید صنایع دستی گردشگران اروپایی در اصفهان. فصلنامه مطالعات جهانگردی. شماره 11 و 12، صفحات 81-99.
-       طهماسبی، اصغر، روشنیان، سوران. (1395). ویژگی ها و رفتار خرید گردشگران شهر بانه. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره 36، صفحات 31-59.
-       مرکز آمار ایران. (1395). سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان اصفهان سال 1395. مرکز آمار ایران.
-       مشکینی، ابوالفضل، مهدی اعظم نبوی، مهدی، پورطاهری، مهدی. (1392). ارزیابی عوامل مؤثر در جذب گردشگران به مراکز تجاری- تفریحی (مطالعه موردی: مراکز تجاری منطقه نمونه گردشگری سپاد، مشهد). برنامه ریزی و آمایش فضا، دوره هجدهم، شماره 1.
-       موسوی احمدزاده، فرشته. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید گردشگران از صنایع دستی استان گیلان با در نظر گرفتن ویژگی محصول. پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: حسین نوروزی. پردیس فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت و حسابداری.
-        Anuar, A.N.A., and Haron, N. (2017). Souvenirs Purchase among Tourist: Perspectives in National Park. Tourism & Hospitality, 6 (3).
-        Asplet, M., & Cooper, M. (2000). Cultural designs in New Zealand souvenir clothing: the question of authenticity. Tourism Management, 21(3), 307-312.
-        Bal, R. K., & Dash, M. (2010). A Study on Factors Determining Buying Behavior of Handicraft Items -With Reference to Handicrafts of Orissa. Management Research, 2 (2), 24 – 34.
-        Chi, H. K., Yeh, H., R, & Yang, Y. T. (2009). The impact of brand awareness on consumer purchase intention: the mediating effect of perceived quality and brand loyalty. Management Studies, 4 (1), 135-144.
-        Cho, Yunjin and Lee, Yuri (2013), Analysis of Factors Affecting Purchase Intentions for Fashion Cultural Products, Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 37 (1), 101-112.
-        Cohen, E. (2000). Souvenir. In J. Jafari (Ed.), Encyclopedia of tourism. London: Routledge.
-        Collins-Kreiner, N., & Zins, Y. (2011). Tourists and souvenirs: Changes through time, space and meaning. Heritage Tourism, 6(1), 17-27
-        DelVecchio, D. (2001). Consumer perceptions of private label quality: The role of product category characteristics and consumer use of heuristics. Retailing and Consumer Services, 8, 239–249.
-        Deng, X. (2009). Consumer response to visual aspects of packaging and product design. Dissertation, University of Pennsylvania, Pennsylvania.
-        Dimanche, F. (2003). The Louisiana tax free shopping program for international visitors: a case study. Journal of Travel Research, 41(2), 311-314.
-        Dodds, W. B Monroe, K.B., & Grewal, D. (1991). Effects of price, brand, and store information on buyers’ product evaluations. Marketing Research, 28, 307-319.
-        Erics, A.,Unal, S., Candan, F.B., & Yildirim, H. (2012) The effect of brand satisfaction, trust and brand commitment on loyalty and repurchase intentions. Social and behavioral sciences, 58(2012) 1395 – 1404.
-                Gajjar, N. B. (2013). Factors Affecting Consumer Behavior. Research in Humanities and Social Sciences, 1(2).
-        Giron, J.P.H., Hernandez, M.L.D., & Castaneda, M. C. (2007). Strategy and factors for success: The Mexican handicraft sector. Performance Improvement, 46 (8), 16 –26.
-        Gogoi, B. (2013). Study of antecedents of purchase intention and its effect on brand loyalty of private label brand of apparel. International Journal of Sales & Marketing, 3(2), 73-86.
-        Hsu, Y., & Ngoc, A. N. (2016). The Handmade Effect: What is Special about Buying Handmade?. Management and Business Research, 5(2).
-        Hu, B., & Yu, H. (2007). Segmentation by craft selection criteria and shopping involvement. Tourism Management, 28(4), 1079-1092.
-        Kawa, L. W., Rahmadiani, S. F., & Kumar, S. (2013). Factors Affecting Consumer Decision-Making: A Survey of Young-Adults on Imported Cosmetics in Jabodetabek, Indonesia, The SIJ Transactions on Industrial, Financial & Business Management, 1(5).
-        Khan, I., Ghauri, T., & Majeed, S. (2012). Impact of brand related attributes on purchase intention of customers. A study about the customers of Punjab, Pakistan, Contemporary research in business, 4(3).
-        Khosla, S. (2010). Consumer psychology: The essence of Marketing. Educational Administration, 2(2), 220-220.
-        Kim, J.H., & Lee, H.C. (2019). Understanding the Repurchase Intention of Premium Economy Passengers Using an Extended Theory of Planned Behavior. Sustainability, 11(11), 1-19.
-        Kim, S., & Littrell, M. A. (1999). Predicting Souvenir Purchase Intentions. Journal of Travel Research, 38 (2), 153-162.
-        Kim, S., & Littrell, M. A. (2001). Souvenir buying intentions for self-versus others. Annals of Tourism Research, 28(3), 638-657
-        Kotler, P., & Caslione, J. A. (2009). How marketers can respond to recession and turbulence. Customer Behavior, 8(2), 187–191.
-        Kozak, M. (2016). Bargaining behavior and the shopping experiences of British tourists on vacation. Travel & Tourism Marketing, 33(3), 313-325
-        Law, R. and Au, N. (2000). Relationship modeling in tourism shopping: A decision rules induction approach. Tourism Management, 21(3), 241–249.
-        Lehto, X. Y., Cai, L. A., O'Leary, J. T., & Huan, T.-C. (2004). Tourist shopping preferences and expenditure behaviours: The case of the Taiwanese outbound market. Vacation Marketing, 10(4), 320-332.
-        Littrell, M. A., Anderson, L., & Brown, P. (1993). What makes a craft souvenir authentic?. Annals of Tourism Research, 20(1), 197-215.
-        Littrell, M., Baizerman, S., Kean, R., Gahring, S., Niemeyer, S., Reilly, R., & Stout, J. (1994). Souvenirs and tourism styles, Travel Research, 33(1), 3–11.
-        Madahi, A., & Sukati, I. (2012). The Effect of External Factors on Purchase Intention amongst Young Generation in Malaysia, International Business Research, 5(8), 153-159.
-        Markwick, M.C. (2001). Tourism the development of handicraft production in the Maltese islands. Tourism Geographies, 3(1), 29-51.
-        Meng, F., & Xu, Y. (2012). Tourism shopping behavior: planned, impulsive, or experiential?. International journal of culture, tourism and hospitality research, 6(3), 250-265.
-        Mirabi, V., Akbariyeh, H., & Tahmasebifard, H. (2015). A Study of Factors Affecting on Customers Purchase Intention, Case Study: the Agencies of Bono Brand Tile in Tehran. Multidisciplinary Engineering Science and Technology, 2 (1).
-        Mogindol, S.H., & Bagul, A.H. (2014). Tourists' Perceptions about an Appealing Handicraft. Tourism, Leisure and Global Change, 1(1), 10-24.
-        Morgan, N., & Pritchard, A. (2005). On souvenirs and metonymy: narratives of memory, metaphor and materiality. Tourist Studies, 5(1), 29-53.
-        Oh, J.Y-J, Cheng, C-K, Lehto, X.Y., & O’Leary, J.T. (2004). Predictors of tourists’ shopping behavior: Examination of socio-demographic characteristics and trip typologies. Vacation Marketing, 10(4), 308-319.
-        Pani, D., & Pradhan, S.K. (2017). Integrating effect of Consumer Perception on buying Intention: A Conceptual Model of buying behavior for Tribal Handicrafts Products, Asian Journal of Management, 9(4).
-                Paraskevaidis, P., & Andriotis, K. (2015). Values of souvenirs as commodities, Tourism Management 48, 1-10.
-        Silver, G.D., & Kundu, P. K. (2012). Handicraft Products: Identify the Factors that Affecting the Buying Decision of Customers (The Viewpoints of Swedish Shoppers), thesis, School of Business and Economics, Umea University, Umea.
-        Sthapit, E. (2017). The more the merrier: Souvenir shopping, the absence of choice overload and preferred attributes. Tourism Management Perspectives, 26, 126-134.
-        Swanson, K. K. (2004). Tourists' and retailers' perceptions of souvenirs. Vacation Marketing, 10 (4), 363-377.
-        Swanson, K. K., & Horridge, P. E. (2006). Travel motivations as souvenir purchase indicators. Tourism Management, 27(4), 671-683.
-        Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489-499.
-        Trinh, T. T., Ryan, C., & Cave, J. (2014). Souvenir sellers and perceptions of authenticity- the retailers of Hội An, Vietnam. Tourism Management, 45, 275-283.
-        Turner, L. W., & Reisinger, Y. (2001). Shopping satisfaction for domestic tourists. Retailing and Consumer Services, 8(1), 15-27.
-        Vadhanasindhu, p. & Yoopetch, C. (2006). A Study on Factors Affecting Purchasing Decision on Thai Silk Handicraft of International Tourists in Bangkok. Masters. School of Business, University of the Thai Chamber of Commerce, Bangkok.
-        Vainio-Korhonen, K. (2000). Handicrafts as professions and sources of income in late eighteenth and early nineteenth century Turku, Economic History Review, 48 (1), 40-63.
-        Wiboonpongse, A., Sriboonchitta, S. and Chaovanapoonphol, Y. (2007). Modeling a Hedonic Price of Northern Thai Handicraft Products. ASIMMOD, 472 – 478.
-        Wickliffe, V, P., Pysarchik, D, T., (2001). A look at product attributes as enhancers of group integration among US and Korean consumers. Retail & Distribution Management, 29 (2), 99-109.
-        Wilkins, H. (2011). Souvenirs: what and why we buy? Journal of Travel Research, 50(3), 239-247.
-        Yu, H., & Littrell, M. A., (2005). Tourists’ Shopping Orientations for Handcrafts: What Are Key Influences?. Travel & Tourism Marketing, 18 (4).