استیرلن، هانری، (1377)، اصفهان؛ تصویری از بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: تندیس نقرهای.
آلن، گراهام، (1385)، رولان بارت، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
بارت، رولان، (1390)، نشانه شناسی و فضای شهری، ترجمه عظیمه ستاری، مجله سوره، شماره سوم، پیاپی 51 – 50: 203 – 199.
بلایت، ویلفرد، (1384)، اصفهان؛ مروارید ایران، ترجمه محمدعلی موسوی فریدنی، تهران: نشر خاک.
تاجیک، محمدرضا، (1383)، غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: فرهنگ گفتمان.
تناولی، پرویز(1388)، سنگ قبر، تهران: بنگاه.
جنابندی، میرزابیگ حسن بن حسین، (1378)، روضهالصوفیه، به کوشش غلامرضا مجد طباطبایی، تهران: بنیاد موقوفات افشار.
چاندلر، دانیل، (1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه فرزان سجودی، تهران: نشر سوره مهر.
رهیاب، حسین، (1381)، ماهیت، موانع و امکانات و نوسازی هویت ایرانی خودکاوی ملی در عصر جهانی شدن، تهران: نشر: قصیده سرا.
زندهدل، حسن، (1378)، مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی استان اصفهان، تهران: نشر ایرانگردان.
سایکس، سرپرسی، (1357)، تاریخ ایران، ترجمه فخرداعی گیلانی، تهران: دنیای کتاب.
شاردن، ژان، (1372)، سفرنامه شاردرن، ترجمه اقبال یغمایی، تهران: توس.
شاملو، ولی قلیبیگ، (1371)، قصص الخاقانی؛ تاریخ مختصر صفویه، تصحیح سید حسن سادات ناصری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شجری قاسم خیلی، رضا و احمد فضلی نژاد(1393)، ارزیابی آثار ملی در تقویت هویت ملی، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، دوره3، شماره 9: 74-87.
قادی، عباس و خلیلی کاشانی، مرتضی، (1390)، تأثیر اینترنت بر هویت ملی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
هال، جیمز، (1378)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
وحید قزوینی، محمدتقی، (1329)، عباس نامه، اراک: انتشارات داودی.
ورطانس، یوزوکچیان، (1378)، دروازه قیصریه یا بازار قیصری؛ در وصف بناهای مشهور اصفهان، ترجمه لئون میناسیان، اصفهان: انتشارات غزل.
ونت، الکساندر، (1384)، نظریه اجتماعی سیاست بینالملل، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
یزدانپرست، حمید، (1387)، نامه ایران، مجموعه مقالهها، جلد چهارم، تهران: اطلاعات.
طیبی،کمیل و جباری، امیر و بابکی، روح الله،(1387 )، برسی رابطه علی بین گردشگری و رشد اقتصادی (مطالعه موردی ایران کشور OECD به علاوه کشور های منتخب)، دانش و توسعه، پاییز 1387، شماره 24
رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد (1388)، خدمات صنعت گردشگری،اصفهان، انتشارات کنکاش.
اسمیت، ملانی؛ مکلئود، نیکولا؛ هارت روبرتسون، مارگارت (1391)، مفاهیم کلیدی در مطالعات گردشگری. ترجمه جعفر پاییری، تهران: نشر مهکامه.
دهقاننژاد. مرتضی؛ دهقان نژاد. فاطمه و کریم پور. ناصر (1386). بافت قدیم نصف جهان. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
شاردن (1345)، سفرنامه، ترجمه محمد عباسی، تهران: امیرکبیر.
شجری قاسمخیلی، رضا؛ فضلینژاد، احمد (1393)، ارزیابی آثار گردشگری در تقویت هویت ملی، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، دوره 3، شماره 9: 87 – 74.
تیموری، راضیه؛ کرمی، فریبا؛ تیموری، زینب؛ صفدری، امین (1393)، عوامل موثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری؛ نمونه موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز، گردشگری شهری، دوره 1، شماره 1: 78 – 63.
تقوایی، مسعود؛ صفرآبادی اعظم (1391)، توسعه گردشگری فرهنگی با تاکید بر جاذبههای تاریخی (مطالعه موردی: جاذبههای تاریخی شهر اصفهان، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 3 ، شماره 12: 78 – 59.
بذرافشان، شیما (1391)، تاثیر گردشگری میراث فرهنگی بر هویت ملی. همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری، تهران: موسسه علمی پژوهشی مهراندیشان ارفع.
جانپرور، محسن؛ صالحآبادی، ریحانه؛ مهدیی، معصومه (1398)، گردشگری فرهنگی راهبردی جهت تقویت هویت ملی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، سال 2، شماره 2: 28 – 13.
کاظمی، مهدی (1392)، مدیریت گردشگری، تهران: انتشارات سمت.
محمودی، محمد (1390)، مدیریت نوین توریسم جهانی: شناخت مفاهیم، اصول و بازاریابی توریسم، تهران: مهکامه.
Hall, D. (2002). Brand development, tourism and national identity: The re-imaging of former Yugoslavia. Journal of Brand Management, 9(4), 323-334.
Palmer, C. (2000). Tourism and the symbols of identity. Tourism management, 20(3), 313-321.
Pretes, M. (2003). Tourism and nationalism. Annals of tourism research, 30(1), 125-142.
White, L., & Frew, E. (2011). Tourism and national identities: Connections and conceptualisations. In Tourism and national identities (pp. 21-30). Routledge.