تبیین عوامل محیطی اثرگذار بر دانشگاه کارآفرین در حوزه گردشگری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

2 عضو هیات علمی دانشکده علوم دانشگاه تربیت مدرس

3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

4 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران

چکیده

از آنجایی که صنعت گردشگری یک صنعت پویاست، نیازمند کارآفرینانی است که فرصت‌ها و روش‌های خلاق را کشف و به اجرا درآورند. دانشگاه کارآفرین با بهره گیری از پتانسیل های موجود در دانشگاه به بهتر سازی و رشد کارآفرینی می پردازد و موجبات رشد و توسعه صنعت گردشگری را پدید می‌آورد. هدف تحقیق حاضر تبیین روابط ساختاری عوامل محیطی اثرگذار بر دانشگاه کارآفرین در حوزه گردشگری با رویکرد بلوغ روانشناختی کارکنان مراکز علمی کاربردی استان مازندران می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع هدف در زمره تحقیقات کاربردی بوده و از آزمون معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار لیزرل استفاده گردید. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه‌است بوده که در برگیرنده عوامل محیطی اثرگذار بر دانشگاه کارآفرین فعال در حوزه گردشگری با رویکرد بلوغ روانشناختی کارکنان مراکز علمی کاربردی استان مازندران است. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه کارکنان مراکز علمی کاربردی استان مازندران است که تعداد 357 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه تعیین گردید و ازین تعداد 353 نفر با محقق همکاری نموده اند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داده‌ است اولویت اثرگذاری متغیرها نیز عبارتند از: زیرساخت؛ عوامل اقتصادی کلان؛ ارزش‌ها و نگرش‌های اجتماعی و نهایتا؛ کیفیت مدیریت دولتی.

کلیدواژه‌ها


باقری، م؛ نوروزی، خ؛ محمدی، م؛ آزادی احمدآبادی، ج؛(1396)، کشف و اولویت بندی ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر بر ساختار دانشگاه کارآفرین: پیشنهادی برای موفقیت در وظایف نسل سوم دانشگاهها،فصلنامه رشد فناوری، سال 13، ش 52، صص 8-14.
پورآتشی، م؛ پرهیزکار، م؛(1396)، طراحی مدل مفهومی صلاحیت های کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاه کارآفرین(پیش‌بین‌ها، صلاحیت ها، و برآمد)، نشریه رشد فناوری، تابستان 1396، دوره13، شماره51،صص 26 - 34 .
جاهد، ح. و آراسته، ح.؛(1392)، عوامل برون سازمانی مؤثر در تجاری سازی نتایج پژوهشی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 7، 68-45.
سجاسی قیداری، حمدالله؛ صادق‌لو، طاهره و رکن الدین افتخاری، علیرضا(1394) سنجش و اولویت‌بندی راهبردهای توسعه کارآفرینی اکوتوریسم در روستاهای گردشگری رود دره‌ای استان تهران. آمایش جغرافیایی فضا، سال5، شماره 61، صص:73-90.
سلام زاده، آ.،(1390)، طراحی مدل مفهومی پویا برای دانشگاه کارآفرین، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران.
افتخاری، ز، پورطاهری، ع. پور رحیم علویجه، م.(1395). بومی سازی شاخص‌های مدیریت کارآفرینی گردشگری در هتل‌های ایران، فصلنامه گردشگری و توسعه، سال پنجم، شماره 7، صص 26-44.
عابدی، ب؛ برادران، م؛ خسروی پور، ب؛ یعقوبی، ج؛ یزدان پناه، م؛(1396)، تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی، نشریه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، بهار 1396، شماره 40، صص 123 - 139 .
عابدی، ب؛ برادران، م؛ خسروی پور، ب؛ یعقوبی، ج؛ یزدان پناه، م؛(1396)، شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از نظریه مبنایی، پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، بهار 1396، دوره10، شماره1(پیاپی 37)، صص 41 -52 .
Ateljevic, J. and Page, S.J.(2009), Tourism and Entrepreneurship: International Perspectives, Elsevier, Amsterdam: 1-6.
Carlisle, S., Kunc, M. and Tiffin, S.(2013), supporting innovation for tourism development through multi-stakeholder approaches: experiences from Africa‖, Tourism Management, Vol. 35: 59-69.
Clark,B.(1998). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation, Oxford,UK.
Chakraborty, D.,(2014). Socio-Economic Determinants of Growth of Rural Entrepreneurship in Sonitpur Distric of Assam- an Emprical Study. Journal of Behavioural Economics, Finance, Entrepreneurship, Accounting and Transport, 2.1: 26-34.
Gunn,C.A.(2000), Tourism Planning: Concepts, Basics, Cases, New York and London : Routledge
Guerrero, M., Cunningham, J A & Urbano, D.(2014). "Economic impact of entrepreneurial universities’ activities: An exploratory study of the United Kingdom", Research Policy, Volume 44, Issue 3, April 2015: 748-764.
Hersey, P.‚ Blanchard, K.H.‚ & Johnson, D.E.(2007). Management of Organizational Behavior. New Delhi: Publication of Prentice-Hall of indiaprivate limited; ED.
Jameson, J., O'Donnell, P.(2015). The Entrepreneurial University: a Unifying Theme for TU4Dublin. Stream1: Enterprise and Engagement, Higher Education in Transformation Conference, Dublin, 2015, Paper 6. http://arrow.dit.ie/st1/6.
Kalar, B & Antoncic, B.,(2015), The entrepreneurial university, academic activities and technology and knowledge transfer in four European countries, Technovation, Volumes 36–37, February–March 2015: 1-11.
Kiggundo, M. N.(2002), Entrepreneurs and entrepreneurship in Africa: What is known and what needs to be done, Journl of Developmental Entrepreneurship, 7(3): 239-258.
Philpott, K,. Dooley, L,(2011) the entrepreneurial university: examining the underlying academic tensions, technovation, 31: 161-170.
Rhoades , G & Stensaker, B.,(2017), Bringing Organizations and Systems Back Together: Extending Clark's Entrepreneurial University, Higher Education Quarterly, Volume 71, Issue 2,April 2017 : 129–140.
Rusu, S., Csorba, L. M., Cureteanu, R., & Isac, F. L. 2012. Tourism Entrepreneurship and its Role in the Activity of SMEs in Romania, Journal of Economics and Business Research, 23.
Sharma.K.K.(2005). Tourism & Development, Published by Soup & Sons, first edition.
Wynn, M & Jones, P.,(2017), Knowledge Transfer Partnerships and the entrepreneurial university, Industry and Higher Education, 31(4), 2017.