بررسی تاثیر کیفیت تجربه بر تمایلات رفتاری گردشگران در بازدید از مقاصد گردشگری تاریک

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران ایران

3 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران.

چکیده

مطالعه کیفیت تجربه گردشگران به ویژه در ارتباط با تمایلات رفتاری، یک حوزه پژوهشی مهم در صنعت گردشگری محسوب می‌شود. بااین‌وجود، درحالی‌که تعداد زیادی از مطالعات در مورد کیفیت تجربه در گردشگری انبوه وجود دارد، بررسی تجربی کیفیت تجربه در گردشگری تاریک کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ازاین‌رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی کیفیت تجربه بر تمایلات رفتاری گردشگران با نقش میانجیگری تصویر ذهنی از مقصد، ارزش ادراک‌شده و رضایت گردشگران در مقاصد گردشگری تاریک است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردى، شیوه جمع‌آوری اطلاعات پیمایشى و به لحاظ بررسى روابط بین متغیرها، همبستگى از نوع کمى است. به‌ منظور دستیابی به هدف پژوهش، داده‌های از 330 گردشگر که از دو مقصد گردشگری تاریک (موزه جنگ خرمشهر و موزه عبرت) بازدید کرده‌اند، جمع‌آوری شد. نتایج آزمون فرضیه‌ها با به‌کارگیری نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS حاکى از آن است که کیفیت تجربه گردشگر به طور مستقیم بر تمایلات رفتاری آن‌ها تأثیر ندارد اما از طریق متغیرهای میانجی تصویر ذهنی از مقصد، ارزش ادراک‌شده و رضایت بر تمایلات رفتاری گردشگران تأثیر مثبتی می‌گذارد. در این میان تصویر ذهنی از مقصد بیشترین نقش میانجیگری را در روابط میان کیفیت تجربه و تمایلات رفتاری ایفا می‌کند؛ و رضایت گردشگر مهم‌ترین پیشایند تمایلات رفتاری گردشگران است.

کلیدواژه‌ها


داوری، علی و رضازاده، آرش. (1397). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار پی ال اس، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، اول، تهران.
Babin, B. J., & Griffin, M. (1998). The nature of satisfaction: an updated examination and analysis. Journal of Business Research, 41(2), 127-136.
Barsky, J. D. (1992). Customer satisfaction in the hotel industry: Meaning and measurement. Hospitality Research Journal, 16(1), 51-73.
Birna, A., Hyde, K. F., Cheal, F., & Griffin, T. (2013). Pilgrims and patriots: Australian tourist experiences at Gallipoli. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 7(3), 227-241.
Brown, L. (2016). Tourism and pilgrimage: Paying homage to literary heroes. International Journal of Tourism Research, 18(2), 167-175.
Çakar, K. (2018). Experiences of visitors to Gallipoli, a nostalgia-themed dark tourism destination: an insight from TripAdvisor. International Journal of Tourism Cities, 4(1), 98-109.
Casbeard, R., & Booth, C. (2012). Post-modernity and the exceptionalism of the present in dark tourism. Journal of Unconventional Parks, Tourism & Recreation Research, 4(1), 2-8.
Casella, E. C., & Fennelly, K. (2016). Ghosts of sorrow, sin and crime: Dark tourism and convict heritage in Van Diemen’s Land, Australia. International Journal of Historical Archaeology, 20(3), 506-520.
Chen, C.-F., & Chen, F.-S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), 29-35.
Chiu, Y.-T. H., Lee, W.-I., & Chen, T.-H. (2014). Environmentally responsible behavior in ecotourism: Exploring the role of destination image and value perception. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(8), 876-889.
Chon, K.-S. (1989). Understanding recreational traveler's motivation, attitude and satisfaction. The tourist review, 44(1), 3-7.
Coudounaris, D. N., & Sthapit, E. (2017). Antecedents of memorable tourism experience related to behavioral intentions. Psychology & Marketing, 34(12), 1084-1093.
Dunkley, R. A., Morgan, N., & Westwood, S. (2007). A shot in the dark? Developing a new conceptual framework for thanatourism. Asian Journal of Tourism and Hospitality, 1(1), 54-63.
Foley, M., & Lennon, J. J. (1996). Heart of darkness. editorial, International Journal of Heritage Studies, 2(4), 195- 97.
Hallak, R., Assaker, G., & El-Haddad, R. (2018). Re-examining the relationships among perceived quality, value, satisfaction, and destination loyalty: A higher-order structural model. Journal of Vacation Marketing, 24(2), 118-135.
Hallmann, K., Zehrer, A., & Müller, S. (2015). Perceived destination image: An image model for a winter sports destination and its effect on intention to revisit. Journal of Travel Research, 54(1), 94-106.
Hartmann, R. (2014). Dark tourism, thanatourism, and dissonance in heritage tourism management: New directions in contemporary tourism research. Journal of Heritage Tourism, 9(2), 166-182.
Hosany, S., & Prayag, G. (2013). Patterns of tourists' emotional responses, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Business Research, 66(6), 730-737.
Kao, Y.-F., Huang, L.-S., & Wu, C.-H. (2008). Effects of theatrical elements on experiential quality and loyalty intentions for theme parks. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13(2), 163-174.
Kim, J.-H. (2018). The impact of memorable tourism experiences on loyalty behaviors: The mediating effects of destination image and satisfaction. Journal of Travel Research, 57(7), 856-870.
Lennon, J., & Foley, M. (2003). Review of dark tourism: The attraction of death and disaster. International Journal of Tourism Research, 4(6), 485-486.
Light, D. (2017). Progress in dark tourism and thanatourism research: An uneasy relationship with heritage tourism. Tourism management, 61, 275-301.
Lin, M., Wu, X., & Ling, Q. (2017). Assessing the effectiveness of empowerment on service quality: A multi-level study of Chinese tourism firms. Tourism management, 61, 411-425.
Loureiro, S. M. C. (2014). The role of the rural tourism experience economy in place attachment and behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 40, 1-9.
Martín-Santana, J. D., Beerli-Palacio, A., & Nazzareno, P. A. (2017). Antecedents and consequences of destination image gap. Annals of tourism research, 62, 13-25.
Moon, H., & Han, H. (2018). Destination attributes influencing Chinese travelers' perceptions of experience quality and intentions for island tourism: A case of Jeju Island. Tourism Management Perspectives, 28, 71-82.
Moon, H., & Han, H. (2019). Tourist experience quality and loyalty to an island destination: The moderating impact of destination image. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(1), 43-59.
Murphy, B. (2015). Dark tourism and the Michelin World War 1 battlefield guides. Journal of Franco-Irish Studies, 4(1), 8.
Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of marketing research, 17(4), 460-469.
Otto, J. E., & Ritchie, J. B. (1996). The service experience in tourism. Tourism management, 17(3), 165-174.
Pine, B. J., Pine, J., & Gilmore, J. H. (1999). The experience economy: work is theatre & every business a stage: Harvard Business Press.
Prayag, G., Hosany, S., Muskat, B., & Del Chiappa, G. (2017). Understanding the relationships between tourists’ emotional experiences, perceived overall image, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, 56(1), 41-54.
Preece, T., & Price, G. (2005). Motivations of Participants in Dark Tourism A Case Study of Port Arthur, Tasmania, Australia, 191-197.
Seaton, A. V. (1996). Guided by the dark: From thanatopsis to thanatourism. International Journal of Heritage Studies, 2(4), 234-244.
Sharma, P., & Nayak, J. K. (2018). Testing the role of tourists' emotional experiences in predicting destination image, satisfaction, and behavioral intentions: A case of wellness tourism. Tourism Management Perspectives, 28, 41-52.
Sharma, P., & Nayak, J. K. (2019a). Dark tourism: tourist value and loyalty intentions. Tourism Review74(4), 915-929.
Sharma, P., & Nayak, J. K. (2019b). Examining experience quality as the determinant of tourist behavior in niche tourism: an analytical approach. Journal of Heritage Tourism, 1-17.
Sharma, P., & Nayak, J. K. (2019c). Understanding memorable tourism experiences as the determinants of tourists' behaviour. International Journal of Tourism Research, 21(4), 504-518.
Sharpley, R., & Stone, P. (2009). (Re) presenting the macabre: interpretation, kitschification and authenticity.
Stone, P. (2016). Interpreting the Impossible: Enlightening the'dark'in dark tourism. Interpretation Journal, 21(2), 22-24.
Tarlow, P. (2007). Dark tourism–the appealing ‘dark’side of tourism and more Niche tourism (pp. 61-72): Routledge.
Weaver, D., Tang, C., Shi, F., Huang, M.-F., Burns, K., & Sheng, A. (2018). Dark tourism, emotions, and postexperience visitor effects in a sensitive geopolitical context: A Chinese case study. Journal of Travel Research, 57(6), 824-838.
Wu, H. C., & Cheng, C. C. (2018). What drives supportive intentions towards a dark tourism site? International Journal of Tourism Research, 20(4), 458-474.