بررسی و سنجش اثر ابعاد حس لذت بر قصد رفتاری گردشگران در مناطق روستایی و عشایری شهرستان کلیبر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تبریز، تبریز

2 هیات علمی/دانشگاه تبریز

3 گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری پژوهش، مصاحبه، بررسی اسناد و پرسشنامه می‌باشد. جهت سنجش مدل، از گردشگرانی که در طول 4 ماه اول سال 98-99 به روستاهای هدف گردشگری و روستاهای دارای پتانسیل گردشگری در منطقه کلیبر، مراجعه نموده‌اند به عنوان جامعه آماری انتخاب شده و با سنجش پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ، کل پایایی پرسشنامه و اعتبار پرسشنامه این تحقیق، مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر، برای تحلیل‌های چند متغیره از تکنیک‌های آماری مربوط به مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. در این پژوهش از نرم افزار SPSS و Amos Graphic به کار گرفته شده تا روابط ساختاری میان متغیرها در مدل مفهومی تحقیق مطالعه جاری مشخص شود. با توجه به نتایج به دست آمده، مشخص شد که بعد فکری و روانی احساس لذت با ضریب 03/0، اثر مثبت و معنی‌داری بر قصد رفتاری گردشگران شهرستان کلیبر دارد. هم‌چنین، بعد کالبدی و زیست محیطی با ضریب 03/0، دارای اثر مثبت و معنی‌داری بر قصد رفتاری گردشگران شهرستان کلیبر است. هم‌چنین، بعد فردی و روانی احساس لذت با ضریب 01/1دارای اثر مثبت و معنی‌داری بر قصد رفتاری گردشگران شهرستان کلیبر بوده و بیشترین ضریب را در بین ابعاد حس لذت به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه‌ها


اکبرزاده ابراهیمی، محمد حسن (1386). «رشد گردشگری محلی توسعه گردشگری شهری». مجله شهرداری‌ها، شماره 78.
بدری، سیدعلی؛ مطیعی لنگرودی، سیدحسن؛ سلمانی، محمد و ناصر علی‌قلیز‌اده فیروزجایی (1388). «اثرات اقتصادی گردشگری بر نواحی روستایی مطالعه موردی: نواحی روستایی بخش مرکزی نوشهر»، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، شماره12 ,13 -35.
دهشیری، محمدرضا (1394). ارزیابی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی در ایران، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال 4 ، شماره 12، 72-92.
رضوانی، محمدرضا (1387). «توسعة گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار»، دانشگاه تهران، تهران.
ضرغام بروجنی، حمیدرضا و علی‌اصغر شالبافیان (1392). «سیاست‌های گردشگری کشورها مطالعه تطبیقی، تهران : انتشارات مهکامه.
غفاری، رامین و معصومه ترکی هرچگانی، (1388). «نقش گردشگری در توسعۀ اجتماعی -اقتصادی مناطق روستایی استان چهارمحال و بختیاری؛ مطالعه موردی بخش سامان»، فصلنامه روستا و توسعه،  12، 1-18.
فاضلی، محمد؛ سحر صالحی (1392). «شکاف نگرش، دانش و رفتار زیست محیطی گردشگران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری سال هشتم ـ شماره 22 ـ تابستان 22 صفحات 731 تا 717.
فاضلی، محمد؛ سحر صالحی (1392). «شکاف نگرش، دانش و رفتار زیست محیطی گردشگران»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری سال هشتم ـ شماره 22 ـ تابستان 22 صفحات 731 تا 717.
فرجی، حسنعلی؛ مطیعی لنگرودی سیدحسن؛ یداللهی، جهانگیر و حسین کریم‌زاده (1393). شناسایی و تحلیل فضایی بسترهای مناسب فرصت های کارآفرینی در گردشگری نواحی روستایی مطالعه موردی نواحی روستایی شهرستان ورزقان، فصلنامه علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، سال چهاردهم، شماره 45، بهار 1393، صص 17-44.
کریم‌زاده، حسین؛ نیکجو، محمدرضا؛ صدر موسوی، میرستار و حسین کوهستانی (1393). شناسایی عوامل موثر در ایجاد فرصت های کارآفرینی در بخش گردشگری نواحی روستایی با استفاده از مدل معادلات ساختاری(SME)، جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دوره 25 تابستان 1393 شماره 2 (پیاپی 54).
قنبری، ابوالفضل؛ عباس‌زاده، محمد و سمیرا هاشمی امین (1394). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار آتی گردشگران شهری در مناطق 2 و 8 کلانشهر تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد،گروه جغرافیا، دانشگاه تبریز، 1394.
مهدوی، داوود (1381). «نقش گردشگری در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و... »، پایان نامه کارشناسی ارشد،گروه جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس، 1381.
 
Abdullah, Siti Intan Nurdiana Wong & Eric Lui (2018). SATISFACTION DRIVERS AND REVISIT INTENTION OF INTERNATIONAL TOURISTS IN MALAYSIA, Journal of Tourism, Hospitality and Environment Management, Volume: 3 Issues: 9 [June,2018] pp.01-13.
Ali, F., Ryu, K., & Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral, Vol. 12, pp. 5–18 1098-304X/18.
Bign´e, J. E., S´anchez, M. I., & S´anchez, J. (2001). Tourism image, evaluation variables and after purchase behavior: Interrelationship. Tourism Management, 22(6), 607–616.
Campon, A, M; Alves, H and Hernandez, J (2013). Loyalty Measurement in Tourism: A Theoretical Reflection. Department of Business Management and Sociology, University of Extremadura, Avda. De la Universidad, s/n, Ca´ceres 10071, Spain.
Chen JS, Gursoy, D. (2001). An investigation of tourists’ destination loyalty and preferences. Int J Contemp Hospitality Manage 13(2):79–85
Curtis, A., & Davidson, P. (2013). A review of the concepts of enjoyment, appreciation and understanding as applied to Victoria’s Marine Protected Areas (MPA) Report No. 71.  Csu.edu.au. Retrieved from https://www.csu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0004/884281 developing a scale to measure the enjoyment of webexperiences. Journal of Interactive Marketing, 22, 40–57.
Faizan Ali, Kisang Ryu & Kashif Hussain, (2016), Influence of Experiences on Memories, Satisfaction and Behavioral Intentions: A Study of Creative Tourism, Journal of Travel & Tourism Marketing, volume 33, 2016-Issue1.
Fennell, A. David (1999). Ecotourism: An Introduction. London: Routledge.
Garrod, Brain, Wornell, Roz, Youell, Ray, (2006), Reconceptualising Rural Recourse as Countryside Capital: the case of rural tourism, Journal of rural studies, www.elsevier.com.
Hawkins, D.E., & Ritchie, B JR. (1991). World travel and tourism review. 1. C.B.A. International, 29-41.
Higgins-Desbiolles, F. (2008). More than an industry: The forgotten power of tourism as a social force, School of Management, University of South Australian, 27: 1192-1208.
Isaac, R. (2008). Understanding the Behaviour of Cultural Tourists, Towards a Classification of Dutch Cultural Tourists, NHTV International Higher Education Breda, p.p 1-330.
Jang, S., & Feng, R. (2007). Temporal destination revisit intention: The effects of novelty seeking and satisfaction. Tourism Management.
Jang, S., & Feng, R. (2007). Temporal destination revisit intention: The effects of novelty seeking and satisfaction. Tourism Management.
Kozak.M. Gokovali.U. & Bahar, O., (2007). Determinants of length of stay: A practical use of survival analysis. Tourism management, 28. 736-746.
Laukkanen, T. (2007). Internet vs mobile banking: comparing customer value perceptions. Business Process Management
Lee, T. H. (2009). A Structural Model to Examine How Destination Image, Attitude, and Motivation Affect   the Future Behavior of Tourists. Leisure Sciences, 31: 215–236,
Lin, Aleck, Gregor, Shirley, and Ewing, M. (2008). Management. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S026151770 9000557
Matzler, K., & Sauerwein, E. (2003). Importanceperformance analysis revisited: the role of the factor structure of customer satisfaction. The Service Industries. Retrieved
Mill, R. C. & A. M. Morrison, (1992), The Tourism system: an introductory Text, 2nded. Prentice Hall, New Jersey, 1-31.
Prentice, R. & Anderson, V. (2003). Festival as creative destination. Annals of Tourism Research, 30(1), 7-30.
Romando, R. (2008). Define Motivation. Retrieved Mar 8, 2010, 08:37PM, from http://www.212articles.com/articles/38/1/Define-Motivation/Page1.html
Sillignakis, K.S., (2002), Rural Tourism: An opportunity for sustainable development of rural areas (www.sillignakis.com).
Sirakaya, E. Woodside, A.G. (2005). Building and testing theoriesof decision making of travellers, tourism management, 26. 815-832.
Valle, P; Silva, J; Mendes, J; Guerreiro, M. (2006). Tourist Satisfaction and Destination Loyalty intention: A Structural and Categorical Analysis, Int. Journal of Business Science and Applied Management, Volume 1, Issue 1.
Vesel, P., & Zabkar, V. (2009). Managing customer loyalty
Yoon, Y. and Uysal, M. (2005). An Examination of the Effects of Motivation and Satisfaction on Destination Loyalty: A Structural Model. Tourism Management 26(1): 45–56.