بررسی تأثیر ابعاد آمیخته بازاریابی بر تمایلات رفتاری گردشگران (مورد مطالعه: جزیره هرمز)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هرمزگان

2 دانشگاه هرمزگان،بندرعباس،ایران

10.22080/jtpd.2021.17993.3206

چکیده

هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش ابعاد آمیخته بازاریابی در ارتقاء ارزش ویژه برند گردشگری جزیره هرمز و تمایلات گردشگران به انتخاب این جزیره به عنوان یک مقصد گردشگری است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است، جامعه آماری پژوهش کلیه گردشگران داخلی و خارجی هستند که از جزیره هرمز در بازه زمانی انجام تحقیق بازدید کرده‌اند. روش نمونه‌گیری در دسترس بود و تعداد نمونه 384نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه با پاسخ بسته و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس بوده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که به طور کلی آمیخته بازاریابی گردشگری بر تمایلات رفتاری گردشگران مؤثر است. ازمیان ابعاد آمیخته بازاریابی، به ترتیب عناصر "شواهدفیزیکی، محصول، ترفیع، قیمت، توزیع وکارکنان" بیشترین تأثیر را بر تمایلات رفتاری گردشگران داشته اند، اما تأثیر عنصر فرآیند بر تمایلات رفتاری تأیید نشده است. ازاین رو، لازم است دست‌اندرکاران امور گردشگری به منظور افزایش تمایلات رفتاری گردشگران به مقصد گردشگری مورد نظر، فعالیت های بازاریابی را بیش از پیش دردستورکارخویش قرارداده و با برنامه ریزی دقیق و به ترتیب اولویت های مشخص شده، آمیخته بازاریابی گردشگری را به کارگیرند.

کلیدواژه‌ها


اسعدی، میرمحمد، و اردکانی، سعید (1394). ارائه مدلی پویا جهت توسعه گردشگری تاریخی (موردمطالعه: استان یزد). دو فصلنامه علمی- پژوهشی کاوش­های مدیریت بازرگانی، 7(14)، 167-147.
امین بیدختی، علی اکبر، و نظری، ماشاءالله (پاییز1388). نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری. چشم‌انداز مدیریت، (32)، 68-49.
امین بیدختی، علی اکبر، زرگر، سیدمجتبی، و نظری، ماشاءالله (پاییز 1389). آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری. مطالعات مدیریت راهبردی(3)، 68-49.
حسام، مهدی، چراغی، مهدی، اکبری، رهبان، سمیه (1397). ارزیابی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی تأثیرگذار بر توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی روستاهای شهرستان فومن). مجله گردشگری روستایی، 8(3)، 487-470.
 بنیاد برکت استانداری استان هرمزگان، (1396). طرح توسعه پایدار جزیره هرمز
حاجی پور شوشتری، عبدالحمید، و اصلانی، رضا (1395). نقش بازاریابی و تبلیغات در توسعه گردشگری ملی و بین‌المللی حوزه خلیج‌فارس با استفاده از سیستم مدیریت مقصد(DMS). مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج‌فارس، 3(7)، 76-59.
خاندل، محمود، و نجم الدینی، نرگس (تابستان 1396). شناسایی زمینه‌های توسعه صنعت گردشگری دریایی جزیره هرمز با استفاده از مدل SWOT و تکنیک QSPM. فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 6(23)، 134-113.
داوری، علی، و رضازاده، آرش (1395). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. مشهد: جهاد دانشگاهی.
 زارعی، عظیم، آذر، عادل، و رضایی راد، مصطفی (1395). سنجش بازاریابی اجتماعی در گردشگری سلامت. مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، 5(18)، 53-33.
 شکوری, بهرام, خوشنویس یزدی, سهیلا, و ناطقیان, نیلوفر (پاییز1396). تأثیر توسعۀ گردشگری بر اقتصاد ایران. پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار, (16)8, 52-33.
عباسی اسفنجانی، حسین (1396). طراحی الگوی تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی(SEM-PLS). فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (82)، 65-33.
 
Abedi, G., & Abedini, E. (2016). Prioritizing of marketing mix elements effects on patients’ tendency to the hospital using analytic hierarchy process. International Journal of Healthcare Management, 10(1), 34-41.
 Agusdin, A., del Mar Alonso-Almeida, M., Alonso-Castañón, M. A., Alonso-Vazquez, M., Álvarez-Gil, M. J., Arvanitis, S., ... & Bao, H. (2018). The Emerald Handbook of Entrepreneurship in Tourism,Travel and Hospitality. Marketing of Tourism Services/Experiences, 261-275.
Ajzen, I. (2015). The theory of planned behaviour is alive and well, and not ready to retire: a commentary on Sniehotta, Presseau, and Araújo-Soares. Health Psychology Review, 9(2), 131-137.
Al Muala, A. (2018). THE RELATIONSHIP BETWEEN TOURISM MARKETING MIX ELEMENTS AND TOURISTS'PURCHASING DECISION IN JORDANIAN HOTELS. European Journal of Business and Social Sciences, 7(1), 63-70.
Al Muala, A., & Al Qurneh, M. (2012). Assessing the relationship between marketing mix and loyalty through tourists satisfaction in Jordan curative tourism. American Academic & Scholarly Research Journal, 4(2), 1-14.
Aldebi, H., & Aljboory, N. (2018). The Impact of the Tourism Promotion-Mix Elements on the Foreign Tourists’ Mental Images of the Jordanian Tourist Destinations (A Field Study). International Business Research, 11(1), 74-86.
Salman, D., Tawfik, Y., Samy, M., & Artal-Tur, A. (2017). A new marketing mix model to rescue the hospitality industry: Evidence from Egypt after the Arab Spring. Future Business Journal, 3(1), 47-69.
Cengiz, E., & Yayla, H. (2007). The effect of marketing mix on positive word of mouth communication: Evidence from accounting offices in Turkey. Innovative Marketing, 3(4), 73-86.
Dolnicar, S., Crouch, G., Devinney, T., Huybers, T., Louviere, J., & Oppewal, H. (2008). Tourism and discretionary income allocation. Heterogeneity among households. Tourism Management, 29(1), 44-52.
Gil-Alana, L., & Huijbens, E. (2018). Tourism in Iceland: Persistence and seasonality. Annals of Tourism Research, 68, 20-29.
Gration, D., Raciti, M., & Walters, G. (2015). Back to nature: Festivalgoer environmental beliefs and camping experience at non-urban festivals. International Journal of Event and Festival Management, 6(3), 282-302.
Kamau, F., Waweru, F., Lewa, P., & Misiko, A. (2015). The Effects of the Marketing Mix on Choice of Tourist Accommodation by Domestic Tourists in Kenya. International Journal of Novel Research in Marketing Management and Economics, 2(2), 25-34.
Kavunkil Haneef, S. (2017). A model to explore the impact of tourism Infrastructure on destination image for effective tourism marketing. Doctoral dissertation, University of Salford.
Kim, H., & Lee, T. (2018). Brand equity of a tourist destination. Sustainability, 10(In progress), 1-21.
Kukanja, M., Gomezelj Omerzel, D., & Kodrič, B. (2016). Ensuring restaurant quality and guests’ loyalty: an integrative model based on marketing (7P) approach. Total Quality Management & Business Excellence, 28(13-14), 1-17
Le, D., Scott, N., & Lohmann, G. (2018). Applying experiential marketing in selling tourism dreams. Journal of Travel & Tourism Marketing, 1-16.
Leong, Q., Ab Karim, S., Awang, K., & Abu Bakar, A. (2017). An integrated structural model of gastronomy tourists’ behaviour. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 11(4), 573-592.
Magatef, S. (2015). The impact of tourism marketing mix elements on the satisfaction of inbound tourists to Jordan. International Journal of Business and Social Science, 6(7), 41-58.
Mahmood, R., & Khan, S. (2014). Impact of service marketing mixes on customer perception: A Study on Eastern Bank Limited, Bangladesh. European Journal of Business and Management, 6(34), 163-167.
Mohaidin, Z., Wei, K., & Ali Murshid, M. (2017). Factors influencing the tourists’ intention to select sustainable tourism destination: a case study of Penang, Malaysia. International Journal of Tourism Cities, 3(4), 442-465.
Moorthi, Y., & Roy, S. (2017). Is “proof” the Eighth “P” of Service? A Conceptual Model and Propositions. Services Marketing Quarterly, 38(4), 213-225.
Murshid, M., Mohaidin, Z., Yen Nee, G., & Fernando, Y. (2016). Physician perceived value as a mediating variable between marketing mix strategy and physician satisfaction. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 28(5), 780-806.
Nguyen Viet, B., Dang, H. P., & Nguyen, H. H. (2020). Revisit intention and satisfaction: The role of destination image, perceived risk, and cultural contact. Cogent Business & Management, 7(1),1-20.
 
Nouri, B., & Soltani, M. (2015). Evaluating the effect of tourism marketing mix on buying holiday homes in Cyprus. International Journal of Business Administration, 6(5), 62-74.
Prapannetivuth, A. (2015). The Marketing Mix in Small Sized Hotels: A Case of Pattaya, Thailand. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 9(11), 3903-3906.
Sadq, Z. M., Othman, B., & Khorsheed, R. K. (2019). The impact of tourism marketing in enhancing competitive capabilities. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 8(5), 1-11.
Satit, R. P., Tat, H. H., Rasli, A., Chin, T. A., & Sukati, I. (2012). The relationship between marketing mix and customer decision-making over travel agents: An empirical studyInternational Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(6), 522.
Sofronov, B. (2019). The Development of Marketing in Tourism Industry. Annals of Spiru Haret University. Economic Series, 19(1), 117-127.
Tan, G., & Ooi, K. (2018). Gender and age: Do they really moderate mobile tourism shopping behavior? Telematics and Informatics, 1-48.
Tsaur, S., Yen, C., & Yan, Y. (2016). Destination brand identity: scale development and validation. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(12), 1310-1323.
Ukaj, F. (2014). Development of a Tourist Destination Based on Marketing Activities. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 3(2), 141-146.
Yoo, B., Donthu, N., & Lee, S. (2000). An examination of selected marketing mix elements and brand equity. Journal of the academy of marketing science, 28(2), 195-211.
Zhang, C., Decosta, P., & McKercher, B. (2015). Politics and tourism promotion: Hong Kong’s myth making. Annals of Tourism Research, 54, 156-171.
Zhang, H., Wu, Y., & Buhalis, D. (2017). A model of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention. Journal of destination marketing & management, 8(in prograss), 326-336.