ارائه الگوی توسعه کارآفرینی گردشگری روستایی در استان فارس با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت دانشگاه پیام نور شیراز

2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور شیراز

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه شیراز

10.22080/jtpd.2021.18543.3263

چکیده

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است، از نظر ماهیت آمیخته، روش گردآوری داده‌ها توصیفی – پیمایشی و از نظر افق زمانی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی با روش گلوله برفی 22 نفر از خبرگان کارآفرین و مدیران در زمینه ی گردشگری روستایی می باشد و در بخش کمی، اشخاصی می باشند که در حیطه ی گردشگری روستایی فعالیت می کنند و 110 نفر برآورد شدند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استفاده از جدول مورگان 85 نفر مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق فراترکیب برای استخراج و شناسایی عوامل استفاده شده است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، از نرم‌افزار spss استفاده‌شده است. یافته های تحقیق نشان داد که در نهایت 11 عامل، 35 مفهوم و 88 شاخص مورد تایید قرار گرفتند. بر پایه مدل طراحی شده عوامل به ترتیب اولویت از عامل صنعتی که در پایین ترین سطح می باشد و بعد از آن عامل سیاسی و قانونی ، عامل نهادی و سازمانی، عامل اقتصادی، عامل زیرساختی، عامل مدیریتی، عامل شخصیتی کارآفرینان، عامل اجتماعی، عامل امنیتی، عامل زیست محیطی و در نهایت عامل فرهنگی که در بالاترین سطح قرار دارد.

کلیدواژه‌ها


امیدی نجفی، م. همکاران.(1385). کارآفرینی و زنان روستایی،  نشر جهاد، 272.
بوزجمهری، خ. رومیانی، ا. اسماعیلی، آ. (1393). بررسی عوامل موثر برای رشد کارآفرینی در تقویت جوامع روستایی در راستای توسعه­ی پایدار، همایش ملی چشم انداز توسعه­ی پایدار روستایی در برنامه­ی ششم توسعه­ی کشور، دانشگاه فردوسی.
پورانجنا، گ، سالارزهی، ح، تباوار، ع. (1395). شناسایی و رتبه بندی راهبردهای توسعه­ی کارآفرینی گردشگری روستایی در استان گلستان با رویکرد تلفیقی فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی و روش سوات. فصلنامه­ی روستا و توسعه، 19 (2)، 129-107.
تجلی، م، ح. (1379). نقش توان های توریستی در توسعه­ی اقتصادی شهر کرمان، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
توکلی، م. هدایتی، ص. (1387).چالش های گردشگری در مناطق مرزی.مطالعه­ی موردی: سیستان بلوچستان. مجله­ی علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی،22، 20-1.
ثبوتی، ح. (1385). بررسی عوامل تاثیر گزار در توسعه­ی گردشگری، بر گرفته از سایت مدیریت جامع بازیابی شده در 12 مرداد1395.
جمعه پور، م. احمدی، ش. (1390). تاثیر گردشگری بر معیشت پایدار روستایی ( مطالعه­ی موردی: روستای برغان، شهرستان ساوجیلاغ) مجله­ی پژوهش روستایی، 1(2)، 63-33.
حیدری ساربان، و. (1390). تحلیل موانع موثر در توسعه­ی گردشگری روستایی سرابه، جغرافیا و مطالعات محیطی، 1(1)، 81-68.
خاموشی، س. پاپ زن، ع.(1386). توریسم روستایی، جاذبه ها و موانع گسترش مطالعه در روستا های دستجرد. علیا ، سفلی و عین القاص شهرستان صحنه، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی.
دهدارزاده، بهناز. (1395). ارائه الگوی توسعه­ی کارآفرینی گردشگری روستایی استان فارس (مطالعه­ی موردی چند روستا). پایان نامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما دکتر محسن جاجرمی زاده، دانشگاه پیام نور مرکز شیراز.
رضایی، پژمان. (1396). اولویت بندی مناطق نمونه­ی گردشگری با استفاده از AHP (مطالعه­ی موردی: مناطق نمونه­ی گردشگری استان چهارمحال و بختیاری). پژوهش­های مکانی-فضایی، 3، 20-1.
رضوانی، م، ر. نجارزاده، م. (1387). بررسی و تحلیل زمینه های کارآفرینی روستائیان در فرآیند توسعه­ی نواحی روستایی، مطالعه-ی موردی: دهستان براآن جنوبی شهرستان اصفهان، فصلنامه­ی توسعه­ی کارآفرینی، 2(1)، 161.
رکن الدین افتخاری، ع.  فضلی، ن.  پورطاهری، م. (1393). تحلیل عوامل موثر در توسعه­ی کارآفرینی گردشگری روستایی. مجله­ی برنامه ریزی توسعه­ی گردشگری، 8(3)، 8، 107-81
رکن­الدین افتخاری، عبدالرضا، پورطاهری، مهدی و فضلی، نفیسه. (1393). تحلیل عوامل مؤثر در توسعه­ی کارآفرینی گردشگری روستایی. مجله­ی برنامه­ریزی و توسعه­ی گردشگری، 3 (8)، 107-87.
رئیسی، ابوبکر. (1396). تحلیل استراتژیک توسعه­ی کارآفرینی گردشگری روستایی شهرستان سرباز. استادان راهنما، مهیم شیهکی تاش و حبیب الله سالارزهی. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
سام آرام، ع. میرزائی، ر. (1388). مقاله­ی بررسی تاثیر صنعت گردشگری بر اشتغال در منطقه اورامانات، برنامه ریزی رفاه و توسعه­ی اجتماعی، 4(2)، 33-1.
سعیدی کیا، م. (1385). اصول و مبانی کارآفرینی، انتشارات کیا،43-23.
شریف زاده، ا. عربیون، ا. شریفی، م. (1389). بررسی موانع توسعه­ی کسب و کارها کشاورزی در استان گلستان، فصلنامه­ی توسعه­ی روستا، 4(13)،160-129.
طیبی، ک. فخری، م. (1389). آثار جهانی شدن و توسعه­ی تجارت بین الملل برکارآفرینی (مورد مطالعه کشور هایOECD  فصل نامه­ی توسعه­ی کارآفرینی، 3(9)، 37.
فراهانی، ح. حاجی حسینی. (1390). نقش کارآفرینی روستایی در توسعه­ی پایدار روستایی، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جغرافیا و برنامه ریزی توسعه­ی روستایی، همدان، 14-1.
فراهانی، حسین، حسینی، پروین و بایزیدی، شادی. (1397). تحلیل عوامل مؤثر در کارآفرینی گردشگری روستایی مطالعه موردی: دهستان زوارم شهرستان شیروان. فصلنامه­ی راهبردی توسعه­ی روستایی، 3، 346-329.
کرد،ب. آبتین، ع. (1392).بررسی عوامل موثر بر توسعه­ی کارآفرینی روستایی در استان سیستان و بلوچستان(با تمرکز بر توسعه­ی مراکز رشد روستایی، توسعه­ی فن آوری های اطلاعات و ارتباطات و توانمندی سازی زنان روستایی) مجله­ی جغرافیا و توسعه،11(32)، 14-1.
کرمی دهکردی، م. میرک زاده، ع، ا. غیاثوند غیاثی، ف. (1391). عوامل موثر بر توسعه­ی  گردشگری روستایی از دیدگان روستاییان استان چهار محال بختیاری،مجله­ی جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 1(23)، 112-99.
کیا کجوری، ک. رودگرنژاد، ف. پورعیسی، ف. (1391). ارائه­ی مدل مفهومی موانع موثر بر توسعه­ی کارآفرینی روستایی. مقاله ای کلیدی از همایش ملی توسعه­ی روستایی، دانشگاه آزاد واحد بندر انزلی، 4.
مافی،ع، ا. سقایی، م. (1386). تحلیلی بر گردشگری روستایی پیرامون کلانشهر ها، مطالعه­ی موردی: کلان شهر مشهد، مجله­ی جغرافیا و توسعه ی ناحیه ای، 10، 40-21.
مشهدی، س. بورقانی فراهانی، س. فرهنگی، ع، ا. (1392). عوامل موثر بر صنعت گردشگری روستایی، دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران، 1(5)، 64-41.
معتمدی مهر، ا. موسوی پور، میاندهی، پ. (1385). شناسایی و معرفی قابلیت های توریسم روستایی شهرستان انزلی، فصل نامه­ی چشم انداز جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، شماره­ی 1 سال اول.
مهدوی، م. قدیری معصوم، م.  قهرمانی، ن. (1387). اثرات گردشگری بر توسعه­ی روستایی با نظر سنجی از روستاییان دره­ی کن و سولقان، فصل نامه­ی روستا و توسعه، 20(11)، 76-49.
نرگسی، ش، بابکی، ر، عفتی، م. (1397). بررسی رابطه­ی بین گردشگری، رشد اقتصادی و توسعه­ی مالی در ایران، اقتصاد مالی، 12(44)، 68-41.
یعقوبی، ج. قاسمی، ج. (1388). بررسی عوامل موثر بر موفقیت کارآفرینان بخش کشاورزی و راهکارهای حمایت از آنها، مجله­ی تعاون، 203(20)، 95.
 
Anand Singh, K., & Krishna, K. V. S. M. (1994). Agricultural entrepreneurship: the concept and evidence. The Journal of Entrepreneurship3(1), 97-111.
Chin, C. H., Thian, S. S. Z., & Lo, M. C. (2017). Community’s experiential knowledge on the development of rural tourism competitive advantage: a study on Kampung Semadang–Borneo Heights, Sarawak. Tourism Review.
Dincer, F. I., Dincer, M. Z., & Yilmaz, S. (2015). The economic contribution of Turkish tourism entrepreneurship on the development of tourism movements in Islamic countries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 413-422.
Drucker, P. (2014). Innovation and entrepreneurship. Routledge.
Henning, S. A. (1996). Developing a rural tourism marketing strategy based on visitor profiles. Louisiana Agriculture39(1), 8-9.
Jaafar, M., Maideen, S. A., & Sukarno, S. M. (2010). Entrepreneurial characteristics of small and medium hotel owner-managers. World Applied Sciences Journal10(Special Issue of Tourism and Hospitality), 54-62.
Johansson, E. (2020). Uppsala’s prerequisites for developing rural tourism.
Jurowski, C. (1996). Tourism means more than money to the host community. Parks and Recreation31(9), 110-118.
Kallmuenzer, A., & Peters, M. (2018). Entrepreneurial behaviour, firm size and financial performance: the case of rural tourism family firms. Tourism Recreation Research, 43(1), 2-14.
Kallmuenzer, A., Kraus, S., Peters, M., Steiner, J., & Cheng, C. F. (2019). Entrepreneurship in tourism firms: A mixed-methods analysis of performance driver configurations. Tourism Management, 74, 319-330.
Kapur, H. (2010). The role of tourism on rural development. The Yale Law Journal, 89(5(.
Kim, J., Tang, L. R., & Wang, X. (2020). The uniqueness of entrepreneurship in the sharing accommodation sector: Developing a scale of entrepreneurial capital. International Journal of Hospitality Management, 84, 102321.
Lordkipanidze, M. (2002). Enhancing Entrepreneurship in Rural Tourism for Sustainable Regional Development٫The case of Sudersltregion,The International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE(Lund university, Sweden, P:7.
Martínez-Pérez, Á., Elche, D., & García-Villaverde, P. M. (2019). From diversity of interorganizational relationships to radical innovation in tourism destination: The role of knowledge exploration. Journal of destination marketing & management, 11, 80-88.
Mataveli, M., & Gil, A. J. (2018). Loyalty to Rural Tourism in Brazil: The Moderating Effect of the Purchase Frequency. Applying Partial Least Squares in Tourism and Hospitality Research, 109.
Norris, M., & Oppenheim, C. (2007). Comparing alternatives to the Web of Science for coverage of the social sciences literature. Journal of informetrics, 1(2), 161-169.
Opperman, C .(2006). Cultivating Rural Tourism, Policy Study Journal, 5(11(.
Oppermann, M. (1996). Rural tourism in southern Germany. Annals of tourism research, 23(1), 86-102.
Set, K., Yaakop, A. Y., Hussin, N. Z. I., Mohd, B., & Ghani, J. A. (2015). Understanding motivation factors of tourism entrepreneurs in Tasik Kenyir. International Academic Research Journal of Social Science, 1(2), 248-254.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review25(1), 217-226.
Shapley, J (1997) Rural Tourism: An Introduction, Thomson Business Press, London, 113.
Situmorang, R., Trilaksono, T., & Japutra, A. (2019). Friend or Foe? The complex relationship between indigenous people and policymakers regarding rural tourism in Indonesia. Journal of Hospitality and Tourism Management, 39, 20-29.
Solvoll, S., Alsos, G. A., & Bulanova, O. (2015). Tourism entrepreneurship–review and future directions. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15(sup1), 120-137.
Sternberg, R. J. (2004). Successful intelligence as a basis for entrepreneurship. Journal of Business Venturing19(2), 189-201.
Tang ,H. K. & K. T. Yeo (1995), Technology, entrepreneurship and national development: Lesson from Singapore, International Journal of Technology Management, 10(7):797-810.
Tetzschner, H., & Herlau, H. (2003). Innovation and Social Entrepreneurship in Tourism A Potential for Local Business Development (No. 49). IME Working Paper.
Villarino, M. (2009). Rural tourism in Malaga: an analysis of recent evolution. Geoforum 35 (6), 755–758.
Wilken, (1992). Entrepreneurship,p:57.
Zamani-Farahani, H. (2011). Home stay: A rural tourism entrepreneurship business. Tourism Analysis, 16(5), 525-533.