شناسایی اولویت‌های اجرایی دولت سیزدهم در راستای توسعه صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران،

2 استادیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازارگانی، گروه مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22080/jtpd.2022.22829.3647

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعۀ پایدار مقصدها و جوامع مختلف در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی از یک طرف و نیز اهمیت تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب در راستای توسعه و بهره‌مندی از این صنعت رقابتی از طرف دیگر، مطالعة حاضر به منظور شناسایی اولویت‌های اجرایی دولت در راستای توسعۀ صنعت گردشگری ایران طراحی و اجرا گردید.
روششناسی: مطالعة حاضر در دستۀ پژوهش‌های کاربردی قرار می‌گیرد که به روش ترکیبی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و روش بهترین- بدترین فازی  انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر نیز متشکل از کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری است که در بخش کیفی نمونه‌ای به حجم 35 نفر و در بخش کمی 10 نفر با روش هدفمند انتخاب شده است.
یافتهها: تحلیل داده‌های گردآوری­شده نشان می‌دهد دولت در راستای توسعۀ صنعت گردشگری می‌بایست 5 دستة اولویت اصلی را مورد توجه قرار دهد که به ترتیب اهمیت عبارت‌اند از: اولویت‌های حمایتی (متشکل از 5 اقدام اصلی)، اولویت‌های مدیریتی (متشکل از 6 اقدام اصلی)، اولویت‌های مدیریت منابع انسانی (با 5 اقدام اصلی)، اولویت‌های بازاریابی (با 5 اقدام اصلی) و اولویت‌های مرتبط با تقویت و توسعۀ زیرساخت‌ها (شامل 4 اقدام اصلی).
نتیجه­ گیری و پیشنهادها: توجه دولت به اولویت ­بندی ارائه شده در پژوهش حاضر در هنگام برنامه ­ریزی و اجرا می­ تواند زمینه ­ی توسعه بهتر صنعت گردشگری کشور را فراهم آورد.
نوآوری و اصالت: در پژوهش حاضر برای اولین بار نسبت به شناسایی اولویت ­های اجرایی در سطح کلان ملی در راستای توسعه صنعت گردشگری پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abbas, E. W., Jumriani, J., Syaharuddin, S., Subiyakto, B., & Rusmaniah, R. (2021). Portrait of Tourism Based on River Tourism in Banjarmasin. The Kalimantan Social Studies Journal, 3(1), 18-26.
ahmadi, H., Asarian, M., & Izadi, Z. (2022). Identifying and prioritizing  tourism macro-environmental threats during Covid-19. Journal of Tourism Planning and Development, 11 (41), 149-170. [In Persian]
Akama, J. S. (2002). The role of Government in the development of tourism in Kenya. International Journal of Tourism Research, 4(1), 1–14.
Aminian, N., & Seyed Naghavi, M. (2018). Presenting Pattern of Good Governance of Tourism in Iran. Tourism Management Studies, 13(42), 27-102. [In Persian]
Anika, J.J., Khan, M.Y.H., Hassan, A. (2020). The Role of Local Government in Tourism Development: Evidence from Kuakata, Bangladesh. In: Rahman, M.SU., Hassan, A. (eds) Tourism Policy and Planning in Bangladesh. Springer, Singapore.
Baum, T (2016). Human resource issues in international tourism. Elsevier.
bagheri, M., Mobasheri, A., nikbakht, A. (2021). Identify and prioritize strategies for promoting tourism and hospitality businesses in post- COVID-19. Journal of Tourism Planning and Development, 10(36), 103-127. [In Persian]
Baum. T and Kokkranikal (2003). Human resource Development for Competitivness and Sustanability: a case Study of Indian Tourism. in kusluvan. S (Eds), Managing Employee Attitudes and Behaviors in Tourism and Hospitality Industry, New york, nova Science Publishers, Inc. 
Bhatia, A. K. (2006). Tourism development: Principles and practices. New Delhi: Sterling Publishers Private Limited.
Braun. V and Clarke. V (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), pp. 77-101.
Braun. V and Clarke. V (2012). Thematic analysis, in Cooper. H, Camic. P. M, Long. D. L, Panter. A. T, Rindskopf. D and Sher. K. J (Eds), APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and  biological, pp. 57-71, Washington, DC: American Psychological Association.
Casais. B, Fernandes. J and  Sarmento. M (2020). Tourism innovation through relationship marketing and value co-creation: A study on peer-to-peer online platforms for sharing accommodation. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 51-57.
Dolnicar. S and Leisch. F (2008). Selective marketing for environmentally sustainable tourism. Tourism Management, 29, 672–680.
Ernawati, D. P. (2019). Development of the Tourism Industry as the Motor of Economic Growth in Indonesia. International Journal of Science and Society, 1(4), 145-153.
 Ezeani, J. E. (2015). Strategies for development: The role of planning in tourism. Retrieved on April 2, 2015, from
http://www.enugustatetourismboard.com/p.php?.
George, A. T., Jiang, M., & Delacy, T. (2021). A case study on impacts of community participation in tourism planning and destination management in Kerala, India. Tourism Planning and Development in South Asia, 5.
Harrison, J., Galland, D., & Tewdwr-Jones, M. (2021). Regional planning is dead: Long live planning regional futures. Regional Studies, 55(1), 6-18.
Heidarzadeh, K. Najafi, K., & Hosseini, S. (2017). The Impact of Tourism Services Quality on Tourism Destination Loyalty, Considering the Mediating Role of the Tourism Destination Image and the Tourists Satisfaction. Tourism Management Studies, 12(40), 115-153. [In Persian]
Iranian Hoteliers Association (2020). Remarks by the Secretary of the National Tourism Organizations in a meeting with the President. Retrieved from:  
Ismagilova. G, Safiullin. L and Gafurov. I (2015). “Using historical heritage as a factor in tourism development”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 188, 157 – 162.
Ismail. N, Masron. T and Ahmad. A (2014). Cultural Heritage Tourism in Malaysia: Issues and Challenges, SHS Web of Conferences 12, 010 59, 2- 8.
Jenkins, C. L. (2020). The role of government in the tourism sector in developing countries: a perspective article. Tourism Review, 75(1), 203–206.
Khan, R. E. A. ., Ahmad, T. I. ., & Haleem, J. . (2021). The Governance and Tourism: A Case of Developing Countries. Asian Journal of Economic Modelling, 9(3), 199–213.
Khan, A., Bibi, S., Lorenzo, A., Lyu, J., & Babar, Z. U. (2020). Tourism and development in developing economies: A policy implication perspective. Sustainability, 12 (4), 1618.
Kozak. M and Buhalis. D (2019). “Cross–border tourism destination marketing: Prerequisites and critical success factors”, Journal of Destination Marketing & Management, 14, 1-9.
lak, B., rezaei noor, J., houseini, E., & khousravi, S. (2016). Identification of factors affecting the choosing of knowledge management strategy in IRIPF. Resource Management in Police Journal of the Management Dept, 4(15), 11-30. [in Persian]
Mason, P. (2003). Tourism Impacts, Planning and Management. Butterworth-Heinemann, An imprint of Elsevier.
Matiku, S. M., Zuwarimwe, J., &   Tshipala, N. (2021). Sustainable tourism planning and management for sustainable livelihoods. Development Southern Africa, 38(4),  524-538.
Oh, C. O. (2005). The contribution of tourism development to economic growth in the Korean economy. Tourism management, 26(1), 39-44.‏
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49-57.
Roday, S., Biwal, A., & Joshi, V. (2010). Tourism operations and management. Oxford: University Press.
Saeidi, A., Mohammad Beheshti, S., Rezvani, R. (2012). Major Obstacles to Tourism Policy from the Perspective of Experts. Journal of Tourism Planning and Development, 1(2), 33-56. [In Persian]
Shamsoddini, A., Derakhshan, E., Karimi, B. (2017). The effect of empowerment of human resources in tourism development Case Study: Kohgiluyeh & Boyer-Ahmad province. Regional Planning, 6(24), 89-100. [In Persian]
Sharma. M and Hazarika. D. D (2017). Tourism Marketing in India: A Case Study. Pacific Business Review International, 10 (5), 83- 91.
Sheikhi, D., Pazoki, M. (2017). Assessing and Prioritizing the Factors Affecting Rural Tourism Marketing Using the Marketing Mix Model (A Case Study: Jozan District, Malayer Township). Journal of Rural Research, 8(3), 488-501. [In Persian]
Sigalat-Signes. E, Calvo-Palomares. R, Roig-Merino. B and García-Adán. I (2019). Transition towards a tourist innovation model: The smart tourism destination Reality or territorial marketing?. Journal of Innovation & Knowledge, 1-9.
Sojasi Qeidari H, Mahmoodi H. The role of cultural-historical attractions of rural destinations in tourism development: A case study of Mashhad and Binalud Counties. scds. 2018; 7 (1) :113-141. [In Persian]
Streimikiene, D., Svagzdiene, B., Jasinskas, E., & Simanavicius, A. (2021). Sustainable tourism development and competitiveness: The systematic literature review. Sustainable Development, 29(1), 259-271.
Tien, N. H., Viet, P. Q., Duc, N. M., & Tam, V. T. (2021). Sustainability of tourism development in Vietnam's coastal provinces. World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 17(5), 579-598.
UNESCO World Heritage Centre (2020). World Heritage List, available at: 
https://whc.unesco.org/en/list/?order=country.
United Nations World Tourism Organization (2012), Tourism in the Green Economy – Background Report, available at:
https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284414529.
Vaezi, R., Chekin, M., Aslipour, H. (2018). Policy-Making Challenges in the Field of Health Tourism in Iran. Tourism Management Studies, 13(41), 1-40. [In Persian]
Veicy, H. (2017). Critical Evaluation of the Tourism Policy in National Basic Documents and Laws of Iran. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 5 (19), 160-180. [In Persian]
Vogel, L., Rau, W., Baker, P., & Ashby, D. (2013). Patton, M.(2002). Qualitative research and evaluation methods (3" ed.). Thousand Oaks.
Wariboko, O. P. C. (2016). Tourism Planning and Development. In Kilani, A., & Onu, B. O. (Eds.). Religio-cultural Tourism Promotion and Hospitality. University of Port Harcourt Press Limited, 24-38.
World Travel and Tourism Council (2020). Iran: 2019 Annual Research: Key Highlights. available at:
https://www.wttc.org/economic-impact/country-analysis/country-data/.