تاملی آینده پژوهانه در صلاحیت حرفه ای بازاریابی گردشگری با نگاهی بر توسعه پایدار

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

10.22080/jtpd.2023.24728.3765

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به کمبود مطالعات نظری در حیطۀ چیستی صلاحیت حرفه­ای بازاریابی گردشگری، در این مقاله به بررسی تأملی آینده­پژوهانه در صلاحیت حرفه­ای بازاریابی گردشگری با نگاهی بر توسعۀ پایدار پرداخته شده است.
روششناسی: داده‌های مورد نیاز از دو بخش ادبیات پژوهش به منظور شناسایی شاخص‌های صلاحیت حرفه­ای (بازاریابی) گردشگری و نیز نظرات 9 تن از مدیران ارشد سازمان‌های دولتی و شرکت‌های معتبر گردشگری برای شناسایی ساختار بومی شاخص‌ها گرداوری گردید. برای شناسایی شاخص‌ها، از ابزار تحلیل محتوای استقرائی و به منظور ارائۀ مدل بومی از ابزار تحلیل مضمون در نرم­افزار مکس کیو دی ای استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که صلاحیت حرفه­ای فعالان در صنعت گردشگری را می‌توان مبتنی بر 88 شاخص مهارتی، دانشی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرشی، انگیزشی و عمومی مورد ارزیابی قرار داد. همچنین نتایج نشان دادند که نظام صلاحیت حرفه­ای بازاریابی گردشگری کشور در بردارندۀ شش بعد مهارت‌ها، دانش و اطلاعات، شاخص‌های رفتاری، شایستگی‌های عام، قابلیت‌های مدیریتی و عوامل افزاینده کمکی بوده است.
نتیجهگیری و پیشنهادات: صنعت گردشگری و بازاریابی گردشگری عملاً بدون وجود افرادی که توانمند در نشان دادن انعطاف رفتاری بوده و سطح اعتمادبه­نفس و خلاقیت بالایی داشته باشند قادر نخواهد بود تا بر رفتارها و تصمیمات مشتریان اثرگذار باشد. ضمن این‌که توانمندی رهبری به وجود قابلیت‌های کاریزماتیک در فرد اشاره داشته و عملاً وجود چنین قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی به معنای توانمندی در اثرگذاری عمیق بر دیگران می‌باشد.
نوآوری و اصالت: مسألۀ صلاحیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری امری به شدت حیاتی محسوب می‌گردد. علی­رغم این اهمیت، بررسی‌ها نشان می‌دهد که توجه نظری چندانی به مسألۀ صلاحیت حرفه‌ای بازاریابی گردشگری و شاخص‌های مؤثر سنجش چنین صلاحیتی در کشور وجود ندارد که مطالعۀ حاضر به دنبال رفع این شکاف تحقیقاتی در میان مطالعات داخلی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Akhoondnejad, A. (2017). Tourist loyalty to a local cultural event: The case of Turkmen handicrafts festival. Tourism Management, 52, 468-477.
Alexakis, G., & Jiang, L. (2019). Industry competencies and the optimal hospitality management curriculum: an empirical study. Journal of Hospitality & Tourism Education31(4), 210-220.
Berbekova, A., Uysal, M., & Assaf, A. G. (2021). A thematic analysis of crisis management in tourism: A theoretical perspective. Tourism Management86, 104342.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Bushehri Sangi Rad, B., & Bahreinizad, M., (2019). Presenting a local model of loyalty to a tourist destination with a qualitative approach based on foundation data: Bushehr port as a tourist destination. scientific quarterly of tourism management studies. 17(45), 193-220. (In Persian)
Bustreo, M., Micheletto, V., Quaratino, L., & Fiorentino, D. (2018). The impact of successful cross-competencies on a career in tourism in Italy: the meeting point between the students’ perceptions and the requirements for professionals. Journal of Teaching in Travel & Tourism18(3), 179-201.
Cecil, A., & Krohn, B. (2012). The process of developing a competency-based academic curriculum in tourism management. Journal of Teaching in Travel & Tourism12(2), 129-145.
Chens, C. Y., Sok, P., & Sok, K. (2008). Evaluating the competitiveness of the tourism industry in Cambodia: Self-assessment from professionals. Asia Pacific Journal of Tourism Research13(1), 41-66.
Chiu, W., Zeng, S., & Cheng, P. S. T. (2016). The influence of destination image and tourist satisfaction on tourist loyalty: a case study of Chinese tourists in Korea. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(2), 223-234.
Gough, D., Sandy, O. & Thomas, J., (2018). An introduction to systematic review. Translators: Adel Azar and Saeed Jahanian, Tarbiat Modares University Publications. (In Persian)
Harwood, T. G., & Garry, T. (2003). An overview of content analysis. The marketing review3(4), 479-498.
Hwang, J., & Lee, J. (2019). Relationships among senior tourists’ perceptions of tour guides’ professional competencies, rapport, satisfaction with the guide service, tour satisfaction, and word of mouth. Journal of Travel Research58(8), 1331-1346.
Jahanbin, R., & Zarei, R., (2012). Investigating and recognizing tourism development strategies, a case study of Dereshahr city: Farhang Ilam. 38-39. (In Persian)
Kim, N., Park, J., & Choi, J. J. (2017). Perceptual differences in core competencies between tourism industry practitioners and students using Analytic Hierarchy Process (AHP). Journal of hospitality, leisure, sport & tourism education20, 76-86.
Kim, P. B., Lee, G., & Jang, J. (2017). Employee empowerment and its contextual determinants and outcome for service workers: A cross-national study. Management Decision, 55(5), 1024-1045.
Kumar, M. (2007). Mixed methodology research design in educational technology. Alberta Journal of Educational Research, 53(1).
Lin, Y. C., Lin, M. L., & Chen, Y. C. (2017). How tour guides’ professional competencies influence on service quality of tour guiding and tourist satisfaction: An exploratory research. International Journal of Human Resource Studies7(1), 1-19.
Millar, M., Mao, Z., & Moreo, P. (2010). Hospitality & tourism educators vs. the industry: A competency assessment. Journal of Hospitality & Tourism Education22(2), 38-50.
Nowell, L. S., Norris, J. M., White, D. E., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International journal of qualitative methods16(1), 1609406917733847.
Okoli, C., & Schabram, K. (2010). A guide to conducting a systematic literature review of information systems research.
Pourjahan1 S., Mohajer B.& Kuhzady S.,(2022). Creative Tourism Planning Theory Framework: ASystematic Review. Journal of Tourism Planning and Development,11(41),103-121.
Rasoolimanesh, S. M., Md Noor, S., Schuberth, F., & Jaafar, M. (2020). Investigating the effects of tourist engagement on satisfaction and loyalty. The Service Industries Journal, 39(7-8), 559-574.
Rather, R. A., Hollebeek, L. D., & Islam, J. U. (2019). Tourism-based customer engagement: the construct, antecedents, and consequences. The Service Industries Journal, 39(7-8), 519-540.
San Martín, H., Herrero, A., & García de los Salmones, M. D. M. (2019). An integrative model of destination brand equity and tourist satisfaction. Current issues in tourism22(16), 1992-2013.
Shirmohammadi, Y. , Mohammadi, A., The effect of augmented reality marketing on
the behavior and experiences of tourists duringthe Quaid 19 epidemic (case study of the virtualtour application of the National Museum of Iran). Journal of Tourism Planning and Development,11(41,171-200)
So, K. K. F., King, C., Sparks, B. A., & Wang, Y. (2017). The role of customer engagement in building consumer loyalty to tourism brands. Journal of Travel Research, 55(1), 64–78.
 
Tabrizi, N. , jafarpishe, M.(2022). Biophilic Approach in Urban Tourism (Case study:Isfahan City). Journal of Tourism Planning and Development,11(41),123-147.
Viccy; H., & Mehmandost; Kh., (2014). Investigating the obstacles to the development of the international tourism industry in Iran with an emphasis on inbound tourism. Geopolitics Quarterly. 11(1): 156-135. (In Persian)
Winters, J., Hauck, B., Riggs, C. J., Clawson, J., & Collins, J. (2003). Use of videotaping to assess competencies and course outcomes. Journal of Nursing Education42(10), 472-476.
Xiao, H., Shi, Y., & Varma, A. (2019). The effects of employee stock ownership plan on career development in a new era: Evidence from China’s manufacturing transformation. Career Development International, 24(5), 223-245.
Zaitseva, N. A., Kozlov, D. A., & Nikolskaya, E. Y. (2017). Evaluation of the competencies of graduates of higher educational institutions, engaged in the training of personnel for tourism and hospitality. Eurasian Journal of Analytical Chemistry12(5b), 685-695.