چگونگی و چرایی توسعه مقاصد گردشگری استان مازندران نشان از تراکم و تمرکز بیش از حد فعالیتها و تاسیسات گردشگری در برخی نواحی و محروم ماندن برخی دیگر علیرغم داشتن پتانسیل های بالا در توسعه گردشگری است. این عدم تعادل نشان می¬دهد که مفهوم عدالت فضایی - به معنای عام توسعه متوازن با توانمندیها- در برنامه ریزی توسعه گردشگری استان دیده نشده است و یا پیاده سازی آن با مشکلاتی همراه بوده است. تحلیل خوشه ای از جمله تکنیک هایی است که به کمک آن می¬توان به برقراری عدالت فضایی در توسعه گردشگری امیدوار بود. در تحلیل خوشه ای براساس اصل تشابه، مقصدهای گردشگری به گروههایی تقسیم می شوند که تشابه درون گروهی اعضا حداکثر و تشابه بین گروهها حداقل است. از یافته های مهم این مقاله نحوه شناسایی بهینه ترین شکل سطح بندی مقاصد گردشگری در استان مازندران است که می تواند مورد استفاده مدیران و برنامه ریزان گردشگری قرار گیرد.
شیخی, محمد, & شجاعی, مسلم. (1391). تحلیل خوشه ایی تکنیکی برای پیاده سازی عدالت فضایی در برنامه ریزی گردشگری ( مورد مطالعه؛ استان مازندران). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1(3), 46-65.
MLA
محمد شیخی; مسلم شجاعی. "تحلیل خوشه ایی تکنیکی برای پیاده سازی عدالت فضایی در برنامه ریزی گردشگری ( مورد مطالعه؛ استان مازندران)". برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1, 3, 1391, 46-65.
HARVARD
شیخی, محمد, شجاعی, مسلم. (1391). 'تحلیل خوشه ایی تکنیکی برای پیاده سازی عدالت فضایی در برنامه ریزی گردشگری ( مورد مطالعه؛ استان مازندران)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1(3), pp. 46-65.
VANCOUVER
شیخی, محمد, شجاعی, مسلم. تحلیل خوشه ایی تکنیکی برای پیاده سازی عدالت فضایی در برنامه ریزی گردشگری ( مورد مطالعه؛ استان مازندران). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1391; 1(3): 46-65.