مطالعه و بررسی فضایی برخورداری از ابعاد شاخص های گردشگری خلاق (مورد مطالعه: استان اصفهان)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: گردشگری در حال حاضر با عبور از نسل اول(گردشگری سواحل) و نسل دوم(گردشگری تاریخی- فرهنگی) به نسل سوم خود یعنی گردشگری خلاق رسیده است. در این شرایط گردشگری خلاق دارای ابعاد مختلفی می­باشد که بررسی توزیع آن در سطح منطقه،  می تواند در توسعه آن نقش آفرینی نماید، لذا هدف از این مطالعه بررسی برخورداری ابعاد گردشگری خلاق در سطح استان اصفهان می­باشد .
روش ­شناسی: این پژوهش که به ­لحاظ هدف از نوع تحقیقات توسعه ­ای-کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی- تحلیلی می­ باشد، با استفاده از شیوه گردآوری کتابخانه­ ای جهت تدوین مولفه ­های گردشگری خلاق، به ارزیابی و تحلیل پراکنش فضایی عملگر­های گردشگری خلاق (محیط خلاق، فرآیند خلاق، صنایع و محصول خلاق و طبقه خلاق) در استان اصفهان پرداخته است.
یافته ­ها: یافته ­های این پژوهش از 27 مؤلفه که در چهار معیار اصلی طبقه ­بندی گردیده است، با اﺳﺘﻔﺎده از روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA) جهت تعیین مقادیر وزنی، همچنین تکنیک پرومیتی (PROMETHEE) برای تعیین رتبه و در نهایت استفاده از نرم­افزار ArcGIS برای ترسیم نقشه­ ها و توزیع گرافیکی مولفه­ ها، نشان می­ دهند که بر مبنای شاخص ­ها، شهرستان­ های مورد مطالعه با وضعیت نسبتاً نامطلوب و کاملاً نامطلوب مواجه هستند.
نتیجه­ گیری و پیشنهادات: جهت بهبود برآیند حاصل در تمامی مولفه ­ها پیشنهاد می­ گردد برنامه ریزی و توجه به بنیادهای ساختاری بایستی در اولویت قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Batey, M., & Furnham, A. (2006), Creativity, Intelligence and Personality: A critical review of the scattered literature, Journal of Genetic, Social, and General Psychology Monographs,132(4),355-429.-BasteNegar, M. (2016). Color Symbolism in Creative Tourism Brand of Iranian Cities. Journal of Art and Civilization of the Orient, 4(11), 21-28. (In Persian)
Can, Duyen &, Ngo,Vu (2017). Building “Cretive Tourism” In Duong Lam Ancient Village, International Journal of Management and Applied Science, 3(7), 123-133
Fahmi, F.Z., Koster, S., & Dijk, J.V. (2016). The location of creative industries in a developing country: The case of Indonesia, Cities, 59, 66-79.
Florida,R. (2002). The Rise of the Creative Class. Basic Books. New York: NY.
Galton, F. (1869). Hereditary Genius: An Iquiry into its Laws and Consequences London: Macmillan/ Fontana.
Ghanbari, Y., Rahimi, R., barghi, H. (2021). Rural Hosting Model in Creative Tourism; Tourism Target Villages of Isfahan Province. Geography and Planning, 25(75), 193-205.( In Persian).
Gheorghe, G., Nistoreanu, B.G. & Filip, A., 2013. Traditional products – vectors of sustainable development on the regional and national markets. Amfiteatru Economic, 15(7), pp. 645-58.
Giampiccoli, A & Kalis, J. (2012) Tourism, Food, and Culture: Community-Based Tourism, Local Food, and Community Development in Mpondoland,  Journal Culture, Agriculture, Food and Environment, 2(12), 101-130
Ince Keller,Irem ., & Velibeyoğlu, K. (2012). The rise and fall of the rural creative class: The case of Alaçatı, City, Culture and Society, Volume 24, 1-9.
Keshavarz Ghorabaee, M.,   Zavadskas, E.K., Olfat, L., & Turskis, Z. (2015). Multi-Criteria Inventory Classification Using a New Method of Evaluation Based on Distance from Average, Solution (EDAS), Informatica, 26(3), 435–451.
Lee, A & Wall,G. (2012) . Food cluster: Towards a creative rural economy, Journal of rural Studies, 39, 146-156.
Lee, J., & Lee, H. (2015). Deriving Strategic Priority of Policies for Creative Tourism Industry in Korea using AHP, Procedia Computer Science, 55, 479 – 484.
Li, J.(2020). Culture and tourism-led peri-urban transformation in China – The case of Shanghai, Cities, Volume 99,  147- 154.
Lindroth, K., Ritalahti, J., & Soisalon-Soininen, T. (2007). Creative tourism in destination development. Tourism Review, 62(3/4), 53–58.
Mohammadi, A., Moharrer, M. ((2016. Introducing a Feasiblity Test Model of Creative Tourism Products in the Framework of Balanced ScoreCard. Journal of Tourism and Development5(2), 17-34. (In Persian).
Nejad Ebrahimi, Ahad, Heydari, Mohammad Javad, & Kay Nejad, Mohammad Ali. (2021). Ranking of Zanjan city areas using the localized indicators of Khalaq city. Scientific and Research Quarterly of New Approaches in Human Geography, 13(3), 88-108. (In Persian)
Poursaeed, M., kazemi, M., jahanshahi, M. (2021). Phenomenology of lived experience of creative tourists (Case study of creative tourism with a focus on nomads in Kerman province). Journal of Tourism Planning and Development, 10(37), 123-151. (In Persian).
Prahalad, C.K., & Ramaswamy, V. (2004). The Future of Competition: Co- creating unique value with Customers, Boston. MA: Harvard Busines School Press.
Pulido-Fernández, J.I., Casado-Montilla, J., & Carrillo-Hidalgo, I. (2019). Introducing olive-oil tourism as a special interest tourism,  heliyon Journal,5(12), 25 -32 .
Qiang Li, P., & Kovacs, J.F. (2021a), Creative tourism and creative spectacles in China, Journal of Hospitality and Tourism Management, 49, 34-43.
Qiang Li, P., & Kovacs, J.F. (2021b). Creative tourism and creative space in China, Leisure Studies, https://doi.org/10.1080/02614367.2021.1948596, 1-18.
Rahimi, M., & Pazand, F. (2017). Pattern of the urban creative tourism and present a proposal pattern for Iran(AHP). Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 6(3), 97-124. (In Persian)
Rahimifard, G., Ghorbani, R., Babayi Aghdam, F., & Heydari Chiyane, R. (2021). Evaluation of Creative City Indicators in Creating a Creative Tourism City (Case Study: Khoy). Human Geography Research, 53(4), 1509-1522. (In Persian).
Remoaldo, P.,  Serra, J., Marujo, bN.,  Alves, J. , Gonçalves, A.,  Cabeça, S., & Duxbury, N. (2020). Profiling the participants in creative tourism activities: Case studies from small and medium sized cities and rural areas from Continental Portugal, Tourism Management Perspectives, Volume 36, 2- 9.
Richards, G. (2020). Designing creative places: The role of creative tourism, Annals of Tourism Research, Volume 85, 54-61.-Richards, G., & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture? Tourism Management, 27, 1209–1223.
Rogerson, C.M., & Visser, G. (2004). Tourism and Development Issues in Contemporary South Africa.Africa Institude of Sout Africa.
Romao, J. (2020). Tourism, smart specialisation, growth, and resilience, Annals of Tourism Research, Volume 84,  84- 94.
Rossa, David & Saxena, jim. (2019),   Participative co-creation of archaeological heritage: Case insights on creative tourism in Alentejo, Portugal, Annals of Tourism Research, www.sciencedirect.com,Volume 79, November 2019, 102790.
Sarantou, M., Kugapi, O., & Huhmarniemi, M. (2021). Context mapping for creative tourism, Annals of Tourism Research, Volume 86, 302-313.
Tan, S-K., Kung, Sh-F., & Luh, D-B.(2013). A MODEL OF ‘CREATIVE EXPERIENCE’ IN CREATIVE TOURISM, Annals of Tourism Research, Volume 41, 153-174 .
Tan, S-K., Tan, S-H., Luh, D-B., & Kung, Sh-F. (2015). Understanding tourist perspectives in creative tourism, Current Issues in Tourism, 981-987, https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1008427.
Thi Phi, G., & Balslev Clausen, H. (2020). Fostering innovation competencies in tourism higher education via design-based and value-based learning, Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 116-124
UNWTO. (2007). Tourism Highlights 2007 Edition, Available in "www.unwto.com.
Zanganeh Shahraki, S., Fotouhi Mehrabani, B., Porakrami, M., & Soleimanzadeh, M. R. (2017). An Analysis of Tehran's Capabilities and Position in terms of Realization of the Concept of Creative City Compared with Other Cities of the World. Geography and Urban Space Development3(2), 69-85. (In Persian).