بررسی نقش اصالت در وفاداری گردشگر به مقاصد پست مدرن با تأکید بر انگیزۀ فرهنگی (مطالعۀ موردی: تئاتر شهر)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 دانشیار، گروه صنایع‌دستی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: در این پژوهش نقش مفهوم اصالت در وفاداری گردشگران با تأکید بر انگیزۀ فرهنگی به مقاصد پست­ مدرن با توجه‌ به معماری و بافت شهری مقصد انجام شد. موضوع مطالعه، تقابل مفهوم اصالت (عینی و وجودی) و مقصد پست ­مدرن است که برای سنجش بهتر نتایج از انگیزۀ فرهنگی استفاده شد.
روش ­شناسی: روش استفاده ­شده، روش میدانی (پرسش­نامه) و روش کمی می­ باشد که براساس هدف کاربردی و ماهیت آن توصیفی- تحلیلی است است. جامعۀ آماری، براساس روش نمونه ­گیری در دسترس، 384 نفر از بازدیدکنندگان اختصاصی محوطۀ تئاتر شهر بودند. روایی محتوای پرسش­نامه توسط اساتید دانشگاه تأیید گردیده ­است. نرم­ افزارهای مورد استفاده جهت تحلیل داده‌ها، PLS و Spss انتخاب شده­ است.
یافته ­ها: براساس مدل پژوهش و آزمون­ های انجام ­شده، فرضیات مد نظر در این پژوهش تأیید شدند با توجه به یافته ­ها اصالت عینی و وجودی بر وفاداری گردشگر به مقصد پست­ مدرن تأثیرگذار است و بیشترین تأثیرگذاری، متعلق به مفهوم اصالت عینی و کم­ترین تأثیرگذاری مربوط به عامل انگیزۀ فرهنگی به ­طور مستقل می ­باشد.
نتیجه ­گیری و پیشنهادات: به‌طورکلی می ­توان استنباط نمود که مفهوم اصالت که در این تحقیق به تفکیک اصالت عینی و وجودی بررسی شد، در وفاداری گردشگران به مقصد پست­ مدرن مذکور تأثیرگذار بوده است. اصالت وجودی گردشگر به ­صورت احساسات بالقوۀ درونی تحریک شده و تأثیرش را بر انگیزۀ فرهنگی گردشگر برای بازدید مجدد از مقصد تقویت کرده است.
نوآوری و اصالت: از جمله موارد نوآوری تحقیق حاضر می‌توان به بررسی، تأثیر میان اصالت عینی، اصالت ادراک شده و وفاداری گردشگر به یک مقصد با معماری پست­مدرن اشاره داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bayih, B. E., & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: motivations, satisfaction, and tourist behavioral intentions. Heliyon, 6(9), e04839. doi:https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04839
Boorstin, D. J. (1992). The image: A guide to pseudo-events in America: Vintage.
Brown, L. (2013). Tourism: A catalyst for existential authenticity. Annals of Tourism Research, 40, 176-190. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.08.
Bryce, D., Curran, R., O'Gorman, K., & Taheri, B. (2015). Visitors' engagement and authenticity: Japanese heritage consumption. Tourism Management, 46, 571-581. doi:https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.08.012
Bryce, D., Murdy, S., & Alexander, M. (2017). Diaspora, authenticity, and the imagined past. Annals of Tourism Research, 66, 49-60. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.05.
Canavan, B. (2019). Tourism in Literature: Existential comfort, confrontation and catastrophe in Guy De Maupassant's short stories. Annals of Tourism Research, 78, 102750. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.
Chen, H., & Rahman, I. (2018). Cultural tourism: An analysis of engagement, cultural contact, memorable tourism experiences, and destination loyalty. Tourism Management Perspectives, 26, 153-163. doi:https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.10.006.
Chhabra, D. (2005). Defining Authenticity and Its Determinants: Toward an Authenticity Flow Model. Journal of Travel Research, 44(1), 64-73. doi:10.1177/0047287505276592
Chhabra, D. (2012). Authenticity of the objectively authentic. Annals of Tourism Research, 39(1), 499-502. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.09.005
Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization in tourism. Annals of Tourism Research, 15(3), 371-386. doi:https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90028-X
Cohen, E., & Cohen, S. A. (2012). Authentication: Hot and cool. Annals of Tourism Research, 39(3), 1295-1314. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.03.004.
Datta, P., Bigham, G., Zou, Z., & Hill, G. (2015). A global study of heritage site ecology, proclivity & loyalty. Journal of Hospitality and Tourism Management, 25, 19-29. doi:https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2014.12.002
Daugstad, K., & Kirchengast, C. (2013). AUTHENTICITY AND THE PSEUDO-BACKSTAGE OF AGRI-TOURISM. Annals of Tourism Research, 43, 170-191. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2013.04.004
Di Betta, P. (2014). Authenticity as a mental state: A primer. Annals of Tourism Research, 47, 86-88.doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2014.05.002
Gao, B. W., Zhang, H., & Decosta, P. L. E. (2012). Phantasmal Destination: A Postmodernist Perspective. Annals of Tourism Research, 39(1), 197-220. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.06.003
Hughes, G. (1995). Authenticity in tourism. Annals of Research, 22(4), 781-803. doi:https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00020-X
Jencks, C. (1984). The Language of Post-modern Architecture: Random House Incorporated.
Kim, H., & Jamal, T. (2007). Touristic quest for existential authenticity. Annals of Tourism Research, 34(1), 181-201. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2006.07.009.
Klackl, J. (2020). Chapter 23 - Existential givens, Religion, and Neuroscience. In K. E. Vail & C. Routledge (Eds.) , The Science of Religion, Spirituality, and Existentialism (pp. 339-350): Academic Press.
Knudsen, D. C., Rickly, J. M., & Vidon, E. S. (2016). The fantasy of authenticity: touring with Lacan. Annals of Tourism Research, 58, 33-45. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2016.02.003
Kolar, T., & Zabkar, V. (2010). A consumer-based model of authenticity: An oxymoron or the foundation of cultural heritage marketing? Tourism Management, 31(5), 652-664. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.07.010
Kontogeorgopoulos, N. (2017). Finding oneself while discovering others: An existential perspective on volunteer tourism in Thailand. Annals of Tourism Research, 65, 1-12. doi: https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.04.006
Lau, R. W. K. (2010). Revisiting Authenticity: A Social Realist Approach. Annals of Tourism Research, 37(2), 478-498. doi: https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.11.002.
Lu, L., Chi, C. G., & Liu, Y. (2015). Authenticity, involvement, and image: Evaluating tourist experiences at historic districts. Tourism Management, 50, 85-96. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.01.026
MacCannell, D. (2008). Why it Never Really was About Authenticity. Society, 45(4), 334-337. doi: 10.1007/s12115-008-9110-8
Mehran, F. (2010). 2 - Existentialisme et psychologie positive. In F. Mehran (Ed.) , Psychologie positive et personnalité (pp. 17-23). Paris: Elsevier Masson.
Mkono, M. (2012). Authenticity does matter. Annals of Tourism Research, 39(1), 480-483. doi: https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.06.004
Mura, P. (2015). Perceptions of authenticity in a Malaysian homestay—A narrative analysis. Tourism Management, 51, 225-233. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.05.023
Mura, P., & Tavakoli, R. (2014). Tourism and social capital in Malaysia. Current Issues in Tourism, 17(1), 28-45. doi:10.1080/13683500.2012.718320
Poria, Y., & Ashworth, G. (2009). Heritage Tourism—Current Resource for Conflict. Annals of Tourism Research,36(3),522-525. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.03.003
Reisinger, Y., & Steiner, C. J. (2006). Reconceptualizing object authenticity. Annals of Research, 33(1), 65-86. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.04.003
Rickly-Boyd, J. M. (2013). Alienation: Authenticity’s Forgotten Cousin. Annals of Tourism Research, 40, 40,412-415. doi: https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.10.001
Rickly-Boyd, J. M. (2013). Existential Authenticity: Place Matters. Tourism Geographies, 15(4), 680-686. doi: 10.1080/14616688.2012.762691
Rippere, V. (1982). Existential Psychotherapy: Irvin D. Yalom: Basic Books, New York (1980). xii + 524 pp. £9.25. Behaviour Research and Therapy, 20(6), 621. doi: https://doi.org/10.1016/0005-7967(82)90057-2
Robinson, R. N. S., & Clifford, C. (2012). Authenticity and festival foodservice experiences. Annals of Tourism Research, 39(2), 571-600. doi:https://doi.org/10.1016/j.annals.2011.06.007
Sartre, J.-P. (1946). L'existentialisme est un humanisme. In (1948 ed., pp. 70). France.
Shin, Y. (2010). Residents' Perceptions of the Impact of Cultural Tourism on Urban Development: The Case of Gwangju, Korea. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 15(4), 405-416. doi: 10.1080/10941665.2010.520944
Steiner, C. J., & Reisinger, Y. (2006). Understanding existential authenticity. Annals of Tourism Research, 33(2), 299-318. doi: https://doi.org/10.1016/j.annals.2005.08.002.
Taylor, J. P. (2001). Authenticity and sincerity in tourism. Annals of Tourism Research, 28(1), 7-26. doi: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00004-9
Teng, H.-Y., & Chen, C.-Y. (2020). Enhancing celebrity fan-destination relationships in film-induced tourism: The effect of authenticity. Tourism Management Perspectives, 33, 100605. doi: https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.100605
 Uriely, N. (1997). Theories of modern and postmodern tourism. Annals of Tourism Research, 24(4), 982-985. doi:https://doi.org/10.1016/S0160-7383(97)00029-7
Vergori, A. S., & Arima, S. (2020). Cultural and non-cultural tourism: Evidence from Italian experience. Tourism Management, 78, 104058. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.104058
Wang, D., Niu, Y., Lu, L., & Qian, J. (2015). Tourism spatial organization of historical streets—a postmodern perspective: the examples of Pingjiang Road and Shantang Street, Suzhou, China. Tourism Management, 48, 370-385. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.12.007
Wang, D., Niu, Y., Lu, L., & Qian, J. (2015). Tourism spatial organization of historical streets—a postmodern perspective: The examples of Pingjiang Road and Shantang Street, Suzhou, China. Tourism Management, 48, 370-385. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.12.007
Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experiences. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370. doi: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00103-0
Yi, X., Fu, X., Yu, L., & Jiang, L. (2018). Authenticity and loyalty at heritage sites: The moderation effect of postmodern authenticity. Tourism Management, 67, 67,411-424. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.01.013
Yi, X., Lin, V. S., Jin, W., & Luo, Q. (2016). The Authenticity of Heritage Sites, Tourists’ Quest for Existential Authenticity, and Destination Loyalty. Journal of Travel Research, 56(8), 1032-1048. doi: 10.1177/0047287516675061
Yuksel, A., Yuksel, F., & Bilim, Y. (2010). Destination attachment: Effects on customer satisfaction and cognitive, affective and conative loyalty. Tourism Management, 31(2), 274-284. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.03.007
Zhang, H., Fu, X., Cai, L. A., & Lu, L. (2014). Destination image and tourist loyalty: A meta-analysis. Tourism Management, 40, 213-223.  doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.06.006
Zhang, T., & Yin, P. (2020). Testing the structural relationships of tourism authenticities. Journal of Destination Marketing & Management, 18, 100485. doi: https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100485