عوامل موثر بر مزیت های کارآفرینی گردشگری سلامت با تاکید بر مولفه های قیمت و رقابت (مورد مطالعه: غرب استان مازندران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه مدیریت صنعتی (کارآفرینی)، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: استان مازندران به دلیل داشتن آب‌وهوای مطلوب و جاذبه‌های طبیعی گردشگری از پتانسیل بالایی برای توسعۀ کارآفرینی گردشگری سلامت برخوردار است. با این‌ حال، کارآفرینی گردشگری سلامت در این استان با چالش‌های متعددی مواجه است که می‌تواند بر مزیت قیمتی-رقابتی کارآفرینان فعال در این حوزه تأثیرگذار باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر مزیت ­های کارآفرینی گردشگری سلامت با تأکید بر مؤلفه ­های قیمت و رقابت در غرب استان مازندران است.
روش­ شناسی: جامعۀ هدف تحقیق حاضر، شامل مدیران مراکز گردشگری سلامت غرب استان مازندران (مرکز گردشگری سلامت بام دریای نوشهر، بیمارستان خصوصی شهسوار، دهکدۀ سلامت زانوس) بودند. در این تحقیق نمونه­ گیری به‌صورت غیر احتمالی به شیوۀ هدفمند از میان جامعۀ هدف انجام شد. جهت گردآوری داده­ ها از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. از آنجا که این تحقیق به عوامل مؤثر بر مزیت ­های کارآفرینی گردشگری سلامت با تأکید بر مؤلفه ­های قیمت و رقابت در غرب استان مازندران از طریق تجارب مدیران این مراکز است؛ لذا از استراتژی پدیدارشناسی با استفاده از روش کلایزی بهره گرفته شده است.
یافته ­ها: یافته ­های تحقیق حاکی از آن است که مزیت قیمتی کارآفرینی گردشگری سلامت در غرب استان مازندران دارای دو مؤلفۀ کاهش هزینۀ کارآفرینان گردشگری سلامت و مؤلفۀ کاهش هزینه ­های سفر گردشگران سلامت است و مزیت رقابتی کارآفرینی گردشگری سلامت در غرب استان مازندران دارای دو مؤلفۀ بازاریابی هوشمندانه و مؤلفۀ منحصربه‌فرد بودن محصولات و خدمات گردشگری سلامت است.
نتیجه ­گیری و پیشنهادها: به کارآفرینان گردشگری سلامت غرب استان مازندران پیشنهاد می ­شود تا با استفاده از روش‌های تأمین مالی خلاقانه مانند جذب سرمایه‌گذاران، اخذ وام‌های ارزان‌قیمت، اجرای طرح‌های مشارکتی و... برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود اقدام کنند و با ایجاد همکاری‌های راهبردی همچون ایجاد شبکه‌های همکاری با سایر بخش‌های گردشگری و درمانی برای به‌اشتراک‌گذاری منابع و کاهش هزینه‌ها و انعقاد قراردادهای بلندمدت با تأمین‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات برای تضمین قیمت‌های مناسب‌تر یک مدیریت مالی مناسب داشته باشند. همچنین با بهبود فرآیندهای عملیاتی و مدیریتی مانند پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچۀ مدیریت اطلاعات و فرآیندها برای بهبود کارایی، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی برای افزایش بهره‌وری و ایجاد ساختار سازمانی متناسب با اهداف و نیازهای کسب‌وکار، این صنعت مهم کشور را ارتقا بخشند.
نوآوری و اصالت: این تحقیق در حوزۀ کارآفرینی گردشگری سلامت غرب استان مازندران از جهت بررسی مؤلفه­ های قیمت و رقابت توسط سایر محققین مورد بررسی قرار نگرفته است و به توسعۀ دانش موجود در حوزۀ مزیت رقابتی کارآفرینی گردشگری سلامت در غرب استان مازندران کمک می ­کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Amanjani, Aman Mohammad, Nasiri, Majid, Saeedi, Parviz, & Azma, Fereydoun. (1400). Designing a leveling model of factors affecting strategic entrepreneurship in health tourism. Journal of the Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, 64(5), 3996-4006.
Aydin, G., & Karamehmet, B. (2017). Factors affecting health tourism and international health-care facility choice. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 11(1), 16-36.
Aykın, Ö., Uluhan, F., Gümüş, İ., Çabuk, Ş., Bozbayır, U., Duran, V., & Övey, İ. S. (2023). Artificial Intelligence And Telemedicine Applications In Health Tourism Marketing. Eurasian Journal of Health Technology Assessment, 7(2), 134-149.
Bafadhal, A. S. (2022). Muslim health tourism archetypes for sharia salons and spas. Leisure/Loisir, 46(2), 231-254.
Braçe, O., Garrido-Cumbrera, M., & García-Marín, R. (2023). Approaches to health tourism from the geography. Definition and study field. Cuadernos de Turismo, (51), 429-432.
Farber, R., & Taylor, A. (2023). Global Health Diplomacy and Commodified Health Care: Health Tourism in Malaysia and Thailand. Studies in Comparative International Development, 58(3), 484-510.
Figueiredo, N., Abrantes, J. L., & Costa, S. (2024). Mapping the Sustainable Development in Health Tourism: A Systematic Literature Review. Sustainability, 16(5), 1901.
Hamzei Tehrani, M., Haghighat Monfared, J., & Basakha, M. (2024). Modeling the factors affecting the identification of entrepreneurial opportunities in medical tourism using interpretive structural method. Journal of International Business Administration, 7(3), 191-207.
Işık, M., Özsezer, Y., & Işık, F. (2021). The current growth effect of health tourism market development in Turkey For The Evaluation On Current Account Deficit. IEDSR Association, 6, 220-240.
Jalilian, N., Rezaei, B., & Badizadeh, A. (2022). The effect of the antecedent of the formation of entrepreneurial ecosystem on the consequences of health tourism in Iran (Case study: Kermanshah province). The Journal of Modern Thoughts in Education, 17(3), 1-16.
Jiang, L., Wu, H., & Song, Y. (2022). Diversified demand for health tourism matters: From a perspective of the intra-industry trade. social science & Medicine, 293, 114630.
Liu, M., Guan, J., Ren, L., Yang, H., & Zhuang, Y. (2024). Developing health tourism in a gaming city: Stakeholder perceptions of a proposed strategy. Journal of China Tourism Research, 20(1), 90-114.
Mahmud, S. (2024). Health Tourism by Citizens of Bangladesh. IAHS Medical Journal, 7(1), 1-3.
Paola, M. A., Carmelo, I., & Maria, C. A. (2022). The Impact of Health Tourism on Companies’ Performance: A Cross Country Analysis. International Journal of Economics and Management Engineering, 16(5), 276-282.
Pessot, E., Spoladore, D., Zangiacomi, A., & Sacco, M. (2021). Natural resources in health tourism: a systematic literature review. Sustainability, 13(5), 2661.
Rahman, M. S., Bag, S., Hassan, H., Hossain, M. A., & Singh, R. K. (2022). Destination brand equity and tourist's revisit intention towards health tourism: an empirical study. Benchmarking: An International Journal, 29(4), 1306-1331.
Rakmai, N., Rattanaburi, N., Suwunnkomol, N., & Bualom, O. (2022). Integrated Marketing Communication to Promote Health Tourism for New Way. Journal of Positive School Psychology, 6(3), 9673-9679.
Saredorahi, M. Z., Shirazi, F. M., Ardian, A., Siadatan, M., & Hashemi, S. N. (2021). Factors Affecting the Promotion of Yazd Brand as a Health Tourism Destination with a Fuzzy Cognitive Mapping Approach. Depiction of Health, 12(1), 24-33.
Sarker, M., Kasem, N., Wong, B. K. M., & Moghavvemi, S. (2022). Conceptualizing essential components affecting health tourism satisfaction in asia: does context matter?. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 23(5), 1107-1135.
Shabankareh, M., Nazarian, A., Golestaneh, M. H., & Dalouchi, F. (2023). Health tourism and government supports. International Journal of Emerging Markets.
Shayegh,A. H., karampour,A. H. (2021). Investigating the Factors Related to Entrepreneurship Development in Rural Health Tourism Innovation Case Study: Qalat Village. Tourism and Leisure Time, 6(11), 91-99
Sopha, C., Jittithavorn, C., & Lee, T.J. (2020). Cooperation in health and wellness tourism connectivity between Thailand and Malaysia. International Journal of Tourism Sciences, 4, 248-257.
Szromek, A. R., Puciato, D., Markiewicz-Patkowska, J. I., & Colmekcioglu, N. (2023). Health tourism enterprises and adaptation for sustainable development. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(1), 1-25.
Torkzadeh, L., Jalilian, H., Zolfagharian, M., Torkzadeh, H., Bakhshi, M., & Khodayari-Zarnaq, R. (2024). Market segmentation in the health tourism industry: A systematic review of approach and criteria. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 16(1), 69-88.
Yaghoubzadeh, R., & Mireei, M. (2023). Identifying the effective factors in the development of health tourism in Mazandaran province using McKuda software. Strategic Studies of Culture, 3(3), 155-182.
Yılmaz, N. (2022). Turkey's health tourism demand forecast: The ARIMA model approach. International Journal of Health Management and Tourism, 7(1), 47-63.
Yu-shan, W. A. N. G., Xu-nan, D. O. N. G., Jia-wen, L. I., & Hua, Y. A. O. (2023). Visualization Research on the Development Hotspots of Traditional Chinese Medicine Health Tourism in the New Era Based on CiteSpace. ZHONGHUA YANGSHENG BAOJIAN, 41(16), 73.