سنخ شناسی مسافران اماکن مذهبی ؛ زائر یا گردشگرمذهبی مطالعه موردی استان مازندران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه‌شناسی، گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، علوم اجتماعی توسعه، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استادیار فلسفه، گروه فلسفه، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: امروزه زیارت و گردشگری مذهبی ریشه در باورها و اعتقادات دینی و مذهبی دارد و به دلیل ویژگی‌های ساختاری و کارکردی توانسته است در متن گردشگری جهانی قرار گیرد و سهم قابل توجهی از گردشگری جهانی را به خود اختصاص دهد. استان مازندران نیز سالانه پذیرای گردشگران متعدد از اقصی نقاط کشور و جهان است. مازندران شامل 1312 بقعۀ متبرکه و 33 امام­زادۀ معروف می‌باشد که به صنعت گردشگری مذهبی آن رونق خاصی بخشیده است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه آن ایفا کند.
روش ­شناسی: در تحقیق حاضر به سنخ ­شناسی مسافران مراجعه ­کننده به اماکن مذهبی براساس تئوری انگیزه‌های سفر بروک و هانر (1996) پرداخته شد. در ابتدا دو مفهوم زائر و گردشگر را با رویکردهای مختلف بررسی نمودیم و در ادامه با روش پیمایش، ابزار پرسش­نامه، حجم نمونه 400 نفر با روش نمونه ­گیری خوشه‌ای، انگیزه‌های سفر مراجعه­ کنندگان را به اماکن مذهبی استان مازندران بررسی کردیم و داده‌های به ­دست ­آمده از طریق تکنیک آماری آزمون دوجمله ای تجزیه ­و ­تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که اکثریت پاسخ­گویان یعنی به میزان 65 درصد آن­ها از سنخ گردشگر مذهبی و 35 درصد نیز از سنخ زائر می‌باشند.
نتیجه­ گیری: نتایج به ­طور­کلی حاکی از آن است که اکثریت مسافران اماکن مذهبی از سنخ گردشگر مذهبی بوده و هدف اصلی سفرشان انگیزه‌های مذهبی، احساسی، امکانات و شرایط می‌باشد.
نوآوری و اصالت: تحقیق حاضر بستر گردشگری مذهبی را به­ عنوان ظرفیتی برای توسعۀ استان مطرح کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Heydari, Rahim; (2008) Tourism Industry Planning Basics, Tehran, Samit Publications.
Azimi Hashemi, Mezhgan; Shariati Mezinani, Saeed and Azam Kari, Faeze; (2012) Social and cultural components of a sustainable pilgrimage city studied in Mashhad, Iranian Journal of Social Studies, Volume 6, Number 3 and 4
Ali Akbari, Esmail; (2012) Tourism Geography of Iran; Tehran, side.
Graham, Alec and others (1378) Islamic Art and Architecture, Yaqoub Azhand, Tehran, Semit.
Mahalati, Salahuddin; (2008) Research during free time, Tehran, Shahid Beheshti University.
Menshizadeh, Rahmatullah; (2007) within the category of tourism; Tehran, author's message.
Momeni, Mustafa; Sarafi, Mozafar and Ghasemi Khozani, Mohammad; (2007) The structure and function of religious-cultural tourism and the necessity of integrated management in the metropolis of Mashhad; Journal of Geography and Development, No. 11.
Nahavandi, Mazim and Nemati Sayedah Fatemeh (2009), Threats and Opportunities of Pilgrimage Tourism in Iran, Quarterly Journal of the Iranian Association for Cultural Studies and Artiatat, Year 6, Number 20. Ambrosio; Victor; (2007) Sacred pilgrimage and tourism as secular pilgrimage; in Religious tourism and pilgrimage management; R, Raj and D, Morphet; CABI Head international office.
Belhassen, Yaniv; (2007) Evangellcal tours of the holy land; Dissertation submitted for the degree of doctor of philosophy im the university of Illinonoise at Urbana champaign,
Digance, J; (2006) Religious and secular pilgrimage; Redolent with meaning. in tourism, religion and spiritual journeys; D, j, Timoty and D, H, olsen, eds, Abington, MA; Routledge.
Fleischer, A, (2000) The tourist behind the pilgrim in the holy land; International journal of hospitality management;19.
Graburn, N; (1989) Tourism; The sacred journey; in hosts and guests; Anthropoloy of tourism; VL; Smith, ed:  Philadelphia University of Pennsylvania press
Jafari; Jafar; (2000) Encyclopedia of tourism; Routledge.
Lew, A, Allan; Hall, C, Michael and Williams, M, Aiian; (2000) Acompanion to tourism, Blackwell Publishing.
Liszewski. S; (2000) Pilgrimage or religious tourism; peregrines cracoviensis.
Nolan, M and Nolan, S, (1992) religious sites as tourism attraction in Europe, annals of tourism research19(1)
Olsen, H, Daniel and Timothy, J, Dallen; (2006) Tourism and Religion journeys; in tourism, religion and spiritual journeys; D, j, Timoty and D, H, olsen, eds, Abington, MA; Routledge.
Pavicic, Jurica; Alfirevice, Nikisa and batarelo, John, Vincent; (2007) The management and marketing of religion sites; pilgrimage and religious events; in Religious tourism and pilgrimage management; R, Raj and D, Morphet; CABI Head international office.
Rinschede. Gisbert; (1992) Forms of religious tourism, Annals of tourism research, Vol19.
Santos, M, Da, G; (2003) Religious tourism contributions towards aclarification of concepts in: Femandes, C, Mcgettigan, F and Edwards, J; (eds); religious tourism and pilgrimage Atlas ' Special interest group; Tourism board of Leiria-Fatia, Portugal.
Smith'V'L; (1992) Introduction: The quest in the guest; Annals
Turner.V, W and Turner. E; (1978) Image and pilgrimage in Christian culture Columbia university press, Newyork.
Vukonic, B, (1996) Tourism and religion, PergmonElsivier science ltd. Tourism social science series, Oxford, Uk.Travelers 's typology of religious sites in Mazandaran