بحران مالی، جزء موثرترین عارضههای اقتصادی است که در یک منطقهی اقتصادی رخ میدهد و نهایتاً به کشورهای دیگر سرایت میکند و شاخصهای اقتصادی را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی، تجارت بینالملل است. با توجه به آمارهای ارائه شده از سازمانهای مختلف، بحران مالی تأثیر کمتری بر تجارت خدمات نسبت به تجارت کالا داشته است؛ از این رو سیاستگذاری صحیح بر این بخش میتواند در زمان بحران مالی کاهش کمتری را در حجم کل تجارت بینالملل ایجاد کند؛ لذا در این مطالعه به بررسی اختصاصی اثر بحران مالی بر تجارت بینالملل بخش خدمات طی سالهای 2003-2010 پرداخته شده است و با توجه به اینکه گردشگردی یکی از مهمترین زیربخشهای خدمات است، یک بررسی موردی در این زمینه نیز با استفاده از الگوی جاذبه و با بهکارگیری نرمافزار Stata11 صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد تغییرات وضعیت مالی، اثر مستقیم بر حجم تجارت کل خدمات و تجارت خدمات گردشگری دارد و تغییرات این شاخص بر تجارت خدمات گردشگری نسبت به تجارت کل خدمات اثر کمتری دارد. همچنین سایر عوامل اثرگذار بر تجارت دوجانبهی خدمات شامل درآمد سرانه، نرخ ارز و مسافت است.
طیبی, سیدکمیل, زمانی, زهرا, & پورخاقان, زهرا. (1393). اثر بحران مالی 2008 بر تجارت دوجانبهی خدمات بینالمللی گردشگری ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3(8), 53-68.
MLA
سیدکمیل طیبی; زهرا زمانی; زهرا پورخاقان. "اثر بحران مالی 2008 بر تجارت دوجانبهی خدمات بینالمللی گردشگری ایران". برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3, 8, 1393, 53-68.
HARVARD
طیبی, سیدکمیل, زمانی, زهرا, پورخاقان, زهرا. (1393). 'اثر بحران مالی 2008 بر تجارت دوجانبهی خدمات بینالمللی گردشگری ایران', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3(8), pp. 53-68.
VANCOUVER
طیبی, سیدکمیل, زمانی, زهرا, پورخاقان, زهرا. اثر بحران مالی 2008 بر تجارت دوجانبهی خدمات بینالمللی گردشگری ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1393; 3(8): 53-68.