3
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی، دانشگاه خوارزمی
چکیده
با توجه با جاذبه های گردشگری استان مازندران ما شاهد جذب هزاران گردشگر از اقصی نقاط ایران به این منطقهی شمالی می باشیم، گردشگران با توجه به آنکه زمان کمی را در منطقه گردشگری سپری می کنند و به صورت موقتی و گذرا در این مناطق هستند، در این پژوهش سعی شده است به این موضوع بپردازیم که گردشگران به چه میزان به هنجارها در جامعه مقصد پایبند هستند و چه عواملی باعث میشود که گردشگران هنجارها را رعایت کنند.در بخش هنجارهای اجتماعی بهعنوان متغیر وابسته، از تئوری الستر (1989) برای تبیین بهتر مفهوم هنجار سود جسته میشود، و در بخش متغیر مستقل از نظریه های مختلفی سود جسته ایم. از لحاظ روش شناسی برای این موضوع با روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه از 300 نفر گردشگر استان مازندران که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اطلاعات لازم گردآوری شد. برای اطمینان از اعتبار پرسشنامه، از اعتبار صوری و جهت بررسی روایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد با توجه به سطح معناداری 003/0 بهدستآمده جنسیت و هنجار اجتماعی کل، زنان گردشگر بیش از مردان به هنجارها پایبند هستند، همچنین ضریب تعیین (R2) نیز 21/0 درصد محاسبه شده است. به این معنی که حدود 21 درصد از تغییرات «هنجار اجتماعی» توسط پنج متغیر (روابط درونگروهی، همبستگی اجتماعی، تعهد گروهی، عقلانیت و دلهره ی منزلت درون گروهی) تبیین می شود. متغیرهای تعهد گروهی (24/0 ضرایب استاندارد شده)، همبستگی اجتماعی (17/0 ضرایب استاندارد شده)، عقلانیت (14/0) ضرایب استاندارد شده) و روابط درونگروهی با (12/0 ضرایب استاندارد شده) به ترتیب قویترین پیشبینی کننده های «هنجار اجتماعی» می باشند.
ابراهیمی, قربانعلی, جان محمدی لرگانی, وحید, & اندرواژ, سیده فاطمه. (1395). تحلیل جامعه شناختی پایبندی گردشگران به هنجارهای اجتماعی. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(16), 168-187.
MLA
قربانعلی ابراهیمی; وحید جان محمدی لرگانی; سیده فاطمه اندرواژ. "تحلیل جامعه شناختی پایبندی گردشگران به هنجارهای اجتماعی", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5, 16, 1395, 168-187.
HARVARD
ابراهیمی, قربانعلی, جان محمدی لرگانی, وحید, اندرواژ, سیده فاطمه. (1395). 'تحلیل جامعه شناختی پایبندی گردشگران به هنجارهای اجتماعی', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(16), pp. 168-187.
VANCOUVER
ابراهیمی, قربانعلی, جان محمدی لرگانی, وحید, اندرواژ, سیده فاطمه. تحلیل جامعه شناختی پایبندی گردشگران به هنجارهای اجتماعی. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1395; 5(16): 168-187.