تحقیق حاضر سعی دارد با رویکرد آیندهنگاری وضعیتهای احتمالی وفاداری گردشگری استان زنجان را مورد بررسی قرار دهد تا با مشخصسازی چشمانداز وفاداری، بستر شفاف تصمیمگیری برای مسئولان ایجاد گردد و گردشگری در مسیر مطلوب وفاداری قرار گیرد. برای این منظور نیز از 92 شاخص در 16 بعد استفاده شده است که برای تجزیه و تحلیل از نرمافزار Micmac برای تحلیل وضعیت، جایگاه و استخراج عوامل کلیدی استفاده شده است و از نرمافزار ScenarioWizard برای استخراج سناریوها بهره برده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داده است که الگوی وفاداری گردشگری استان در محیط میکمک ناپایدار بوده و روند آن به صورت قطری توزیع شده است، همچنین نتایج مستخرج از سناریو ویزارد بیانگر 43 سناریو محتمل بوده که احتمال تحقق وضعیتهای نامطلوب با این ویژگی: (توجه به مسئله گردشگری به روز کاهش یافته است و متعاقبا به کارگیری نیروهای متخصص کم شده، در نتیجه برنامهریزی مناسب برای متنوع سازی تفرجگاهها و عرضه خدمات متفاوت مورد نیاز گردشگران وجود نخواهد داشت. همچنین بی توجهی به برگذاری رویدادها و جشنوارهها باعث ناشناس ماندن آثار و جاذبهها و همچنین برندهای استان شده است، و در نهایت یک فضای گردشگر ستیز را موجب خواهد شد.
بقایی، سعید؛ دادخواه، هادی( 1398). بررسی رابطه بین عوامل مزیت رقابتی پایدار با رضایت و وفاداری گردشگران( مطالعه موردی: گردشگری روستای گلستان)، پژوهشهای روستای، دوره 10، شماره3.
بهاری، جعفر؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان؛ کروبی، مهدی؛ بهاری، حامد( 1399). بررسی نقش واسط کیفیت خدمت گرایی بر وفاداری مشتری در صنعت هتلداری( مطالعه موردی: هتلهای تبریز)، اندیشه جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره بیست و سوم.
خوشخو، محمد حسین؛ فراهانی، مهدیه( 1399). فراتحلیل پژوهشهای انجام شده در حوزه وفاداری گردشگران به هتلهای ایران، فصلنامه علمی-تخصصی گردشگری و توسعه، سال سوم، شماره 4.
زالی، نادر (1388). آیندهنگاری توسعه منطقهای با رویکرد برنامهریزی سناریو مبنا، نمونه موردی: استان اذربایجان شرقی، رساله دکتری تخصصی، رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز
صالحی، صادق؛ بهاری، جعفر؛ محمدی، سمیرا( 1397). تاثیر کیفیت رابطه با مشتری بر وفاداری مشتریان در صنعت رستوران داری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، سال پانزدهم، شماره 5.
علیزاده، محمد؛ رحیمی، محمد؛ اسماعیلی، سعیده؛ ازهری، سونیا( 1399). بررسی تاثیر آمیخته بر ارزش ادراک شده تصویر مقصد وفاداری گردشگران در راستای توسعه پایدار گردشگری( مطالعه موردی: شهر ساحلی آستارا)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دوازدهم، شماره دوم.
علیزاده، محمد؛ رحیمی، محمد؛ اسماعیلی، سعیده؛ ازهری، سونیا( 1399). بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ادراک شده، تصویر مقصد وفاداری گردشگران در راستای توسعه پایدار گردشگری( مطالعه موردی: شهر ساحلی آستارا)، مجله توسعه اجتماعی ایران، سال دوازدهم، شماره دوم.
کروبی، مهدی، منوچهر جهانیان؛ قادری، اسماعیل؛ بهاری، جعفر( 1398). تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر تصویر برند و وفاداری گردشگران( مطالعه موردی منطقه شمالی البرز)، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهاردهم، شماره 55.
محمدی، مصطفی و میرتقیانرودسری، سیّد محمد (1395.) مدلسازی محصول خلاق گردشگری: بسط مدل 4پی (افراد، فرآیند، مکان و محصول،) برنامهریزی و توسعه گردشگری، پاییز 1395دوره ،5شماره ،18صص. .201-17
نسیمی، محمد حسن؛ رضایی، علی اکبر؛ دوست، حسین( 1398). طراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با تاکید بر وفاداری ذینفعان، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 6، شماره 1.
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور( 1395). قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تهران
aberi, A., khazaei pool, J., Asadi, H. (2018). The Effect of Perceived Quality of Sport Tourism Destinations on Satisfactionand Intention to Revisit. Journal of Sport Management, 10(1),17-32.
Andrades, L., Dimanche, F. (2017). Destination competitiveness and tourism development in Russia:Issues and challenges. Tourism Management, Vol. 62: 360-376
Baby, s. (2013). AHP Modeling for Multicriteria Decision-Making and to Optimise Strategies for Protecting Coastal Landscape Resources. International Journal of Innovation, Management and Technolog.Vol.4, No.2: 218-227
Choi, Suh-hee. & Kim, Jeong- Nam Kim. & Cai, Liping A. Cai. (2011). Tourism Loyalty: An Extended Communicative Action Model, Suh-hee Choi. Purdue Tourism and Hospitality Research Center. Purdue University, USA.
Dristiks, N. (2004). Tourism as iongorun economic grouth factor an empirical investigasion for greece, tourism economic, 10: 20-28.
Faullant, R.; Matzler, K.; Fuller, J. (2008). “The Impact of Satisfactionand Image on Loyalty: The case of Alpine ski resorts”. Managing ServiceQuality. 18 (2), 163-178.
Grigaliūnaitė, Viktorija. & Pilelienė, Lina . (2014). Satisfaction and loyalty of Lithuanian rural tourists: segmentation and managerial implications, Regional Formation and Development Studies, Vol.14, No.3, pp. 64-75.
Haque, Ahasanul. & Khan, A. Highe. (2013). Factors influencing of tourist loyalty: A study on touristdestinations in Malaysia, In Conference: proceedings of 3rd Asia-Pacific business research conference, Kuala Lumpur, Malaysia (pp. 25-26).
Horng, Jeou-Shyan. & Tsai, Chang-Yen. & Liu, Chih-Hsing. & Chung, Yu-Chun Dolly.(2015). Measuring Employee's Creativity: A new theoretical model and empirical study fortourism industry, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 20, No. 12: pp. 1353-1373
Ilkhani, L., Shariatpanahi,V., Aghazadeh, M., Moghadamnia, E. (2016). The Impact of Tourism Management on Social and Cultural Developments in Qom. Urban and Rural Management Quarterly, No. 45, 321-338, [Persian].
Kazemi, M. (2011). Tourism Management. Party Publishing, Tehran, First Edition, Fifth Edition, [Persian].
Kim, H., & Chen, J. S. (2016). “Destination imageformation process: A holistic model”. Journal of VacationMarketing, 22).154-166
Kim, Young Hoon. & Li, Hongxin. & Nauright, John. (2018). A destination development by buildinga brand image and sport event tourism: a case of Sport City USA, Sport in Society, Cultures, Commerce, Media, Politics, Vol.21, No.8, pp.1196-1203.
Kuusik, A. (2007). Affecting CustomerLoyalty: Do Different Factors HaveVarious Influences In Different LoyaltyLevels? Estonia: Tartu University Press.
Liu, y., Hultman, M., Eisingerich,A.,Wei, x(2020). How does brand loyalty interact with tourism destination? Exploring the effect of brand loyalty on place attachment. Annals of Tourism Research. V81. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102879.
Melillo ,p & Pecchia,l.(2016). What is the appropriate sample size to run AHP in a survey based research?, , ,Conference: The International Symposium on the Analytic Hierarchy Process.
Morash, W. A.,d Ozment, J. (1994),“Toward Management of Transportation Service Quality”, Logistics andTransportation Review, Vol. 30, 115-140
Prentice, C., & Loureiro, S. M. C. (2017).An asymmetrical approach tounderstanding configurations of customerloyalty in the airline industry. Journal ofRetailing and Consumer Services, 38(1),96-107.
Ranjbarian, M., Ghaffari, M., Taslimi Babely, A. (2016). "Comparison of tourist motivations of men and women from traveling to Isfahan". Journal of Social Tourism Studies, 4, 7, 36-57.
Redi, F., Fernandez, J. I. P. (2018). Describing Coopetition Among Destinations: Evidence From the UNWTO Silk Road Program. In Ethics and Decision-Making for Sustainable Business Practices: 217-238
Redi, F., Fernandez, J. I. P. (2018). Describing Coopetition Among Destinations: Evidence From the UNWTO Silk Road Program. In Ethics and Decision-Making for Sustainable Business Practices: 217-238
Ruyter, K, Bloemer,j., peeters, p. (1997). “MeasuringService Quality and Service Satisfaction: AnEmpirical Test of An Integrative Model”,Journal of Economic Psychology, No. 18,387-406.
Shouk, M., Soliman,M(2021). The impact of gamification adoption intention on brand awareness and loyalty in tourism: The mediating effect of customer engagement, Journal of Destination Marketing & Management, V20.https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100559.
Ţîţu, M. A., Răulea, A. S., Ţîţu, Ş. (2016). Measuring Service Quality in Tourism Industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 221: 294-301
-Wang L., Yotsumoto, Y. (2018). Conflict in tourism development in rural China, Tourism Management Vol.70: 188–200.
World Economic Forum. (2017). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2017, Committed to Improving the Stste of the World, pp.1-387
World Tourism Organization, UNWTO. (2017) Tourism Highlights, World Tourism Organization, UNWTO
Sadegh, صادق, حیدری, محمد تقی, & رسولی, محمد. (1401). تبیین وفاداری گردشگری استان زنجان با رویکرد آینده نگاری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 11(40), 133-159. doi: 10.22080/jtpd.2022.22019.3586
MLA
صادق Sadegh; محمد تقی حیدری; محمد رسولی. "تبیین وفاداری گردشگری استان زنجان با رویکرد آینده نگاری". برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 11, 40, 1401, 133-159. doi: 10.22080/jtpd.2022.22019.3586
HARVARD
Sadegh, صادق, حیدری, محمد تقی, رسولی, محمد. (1401). 'تبیین وفاداری گردشگری استان زنجان با رویکرد آینده نگاری', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 11(40), pp. 133-159. doi: 10.22080/jtpd.2022.22019.3586
VANCOUVER
Sadegh, صادق, حیدری, محمد تقی, رسولی, محمد. تبیین وفاداری گردشگری استان زنجان با رویکرد آینده نگاری. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1401; 11(40): 133-159. doi: 10.22080/jtpd.2022.22019.3586