تبیین وفاداری گردشگری استان زنجان با رویکرد آینده نگاری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استاد یار گروه جغرافیا

2 استادیار دانشگاه زنجان

3 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه زنجان

چکیده

تحقیق حاضر سعی دارد با رویکرد آینده‌نگاری وضعیت‌های احتمالی وفاداری گردشگری استان زنجان را مورد بررسی قرار دهد تا با مشخص‌سازی چشم‌انداز وفاداری، بستر شفاف تصمیم‌گیری برای مسئولان ایجاد گردد و گردشگری در مسیر مطلوب وفاداری قرار گیرد. برای این منظور نیز از 92 شاخص در 16 بعد استفاده شده است که برای تجزیه و تحلیل از نرم‌افزار Micmac برای تحلیل وضعیت، جایگاه و استخراج عوامل کلیدی استفاده شده است و از نرم‌افزار ScenarioWizard برای استخراج سناریوها بهره برده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داده است که الگوی وفاداری گردشگری استان در محیط میک‌مک ناپایدار بوده و روند آن به صورت قطری توزیع شده است، همچنین نتایج مستخرج از سناریو ویزارد بیانگر 43 سناریو محتمل بوده که احتمال تحقق وضعیت‌های نامطلوب با این ویژگی: (توجه به مسئله گردشگری به روز کاهش یافته است و متعاقبا به کارگیری نیروهای متخصص کم شده، در نتیجه برنامه‌ریزی مناسب برای متنوع سازی تفرجگاه‌ها و عرضه خدمات متفاوت مورد نیاز گردشگران وجود نخواهد داشت. همچنین بی توجهی به برگذاری رویدادها و جشنواره‌ها باعث ناشناس ماندن آثار و جاذبه‌ها و همچنین برندهای استان شده است، و در نهایت یک فضای گردشگر ستیز را موجب خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


  • بقایی، سعید؛ دادخواه، هادی( 1398). بررسی رابطه بین عوامل مزیت رقابتی پایدار با رضایت و وفاداری گردشگران( مطالعه موردی: گردشگری روستای گلستان)، پژوهش­های روستای، دوره 10، شماره3.
  • بهاری، جعفر؛ بهاری، شهلا؛ بذله، مرجان؛ کروبی، مهدی؛ بهاری، حامد( 1399). بررسی نقش واسط کیفیت خدمت گرایی بر وفاداری مشتری در صنعت هتلداری( مطالعه موردی: هتل­های تبریز)، اندیشه جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره بیست و سوم.
  • خوشخو، محمد حسین؛ فراهانی، مهدیه( 1399). فراتحلیل پژوهش­های انجام شده در حوزه وفاداری گردشگران به هتل­های ایران، فصلنامه علمی-تخصصی گردشگری و توسعه، سال سوم، شماره 4.
  • زالی، نادر (1388). آینده‌نگاری توسعه منطقه­ای با رویکرد برنامه­ریزی سناریو مبنا، نمونه موردی: استان اذربایجان شرقی، رساله دکتری تخصصی، رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز
  • صالحی، صادق؛ بهاری، جعفر؛ محمدی، سمیرا( 1397). تاثیر کیفیت رابطه با مشتری بر وفاداری مشتریان در صنعت رستوران داری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری، سال پانزدهم، شماره 5.
  • علیزاده، محمد؛ رحیمی، محمد؛ اسماعیلی، سعیده؛ ازهری، سونیا( 1399). بررسی تاثیر آمیخته بر ارزش ادراک شده تصویر مقصد وفاداری گردشگران در راستای توسعه پایدار گردشگری( مطالعه موردی: شهر ساحلی آستارا)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دوازدهم، شماره دوم.
  • علیزاده، محمد؛ رحیمی، محمد؛ اسماعیلی، سعیده؛ ازهری، سونیا( 1399). بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ادراک شده، تصویر مقصد وفاداری گردشگران در راستای توسعه پایدار گردشگری( مطالعه موردی: شهر ساحلی آستارا)، مجله توسعه اجتماعی ایران، سال دوازدهم، شماره دوم.
  • کروبی، مهدی، منوچهر جهانیان؛ قادری، اسماعیل؛ بهاری، جعفر( 1398). تاثیر کیفیت خدمات گردشگری بر تصویر برند و وفاداری گردشگران( مطالعه موردی منطقه شمالی البرز)، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهاردهم، شماره 55.
  • محمدی، مصطفی و میرتقیانرودسری، سیّد محمد (1395.) مدلسازی محصول خلاق گردشگری: بسط مدل 4پی (افراد، فرآیند، مکان و محصول،) برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، پاییز 1395دوره ،5شماره ،18صص. .201-17
  • نسیمی، محمد حسن؛ رضایی، علی اکبر؛ دوست، حسین( 1398). طراحی مدل آمیخته بازاریابی گردشگری با تاکید بر وفاداری ذینفعان، فصلنامه گردشگری شهری، دوره 6، شماره 1.
  • سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور( 1395). قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تهران
  • aberi, A., khazaei pool, J., Asadi, H. (2018). The Effect of Per ceived Quality of Sport Tourism Destinations on Satisfaction and Intention to Revisit. Journal of Sport Management, 10(1), 17-32.
  • Andrades, L., Dimanche, F. (2017). Destination competitiveness and tourism development in Russia:Issues and challenges. Tourism Management, Vol. 62: 360-376
  • Baby, s. (2013). AHP Modeling for Multicriteria Decision-Making and to Optimise Strategies for Protecting Coastal Landscape Resources. International Journal of Innovation, Management and Technolog.Vol.4, No.2: 218-227
  • Choi, Suh-hee. & Kim, Jeong- Nam Kim. & Cai, Liping A. Cai. (2011). Tourism Loyalty: An Extended Communicative Action Model, Suh-hee Choi. Purdue Tourism and Hospitality Research Center. Purdue University, USA.
  • Dristiks, N. (2004). Tourism as iongorun economic grouth factor an empirical investigasion for greece,
    tourism economic, 10: 20-28.
  • Faullant, R.; Matzler, K.; Fuller, J. (2008). “The Impact of Satisfaction and Image on Loyalty: The case of Alpine ski resorts”. Managing Service Quality. 18 (2), 163-178.
  • Grigaliūnaitė, Viktorija. & Pilelienė, Lina . (2014). Satisfaction and loyalty of Lithuanian rural tourists: segmentation and managerial implications, Regional Formation and Development Studies, Vol.14, No.3, pp. 64-75.
  • Haque, Ahasanul. & Khan, A. Highe. (2013). Factors influencing of tourist loyalty: A study on tourist destinations in Malaysia, In Conference: proceedings of 3rd Asia-Pacific business research conference, Kuala Lumpur, Malaysia (pp. 25-26).
  • Horng, Jeou-Shyan. & Tsai, Chang-Yen. & Liu, Chih-Hsing. & Chung, Yu-Chun Dolly. (2015). Measuring Employee's Creativity: A new theoretical model and empirical study for tourism industry, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 20, No. 12: pp. 1353-1373
  • Ilkhani, L., Shariatpanahi,V., Aghazadeh, M., Moghadamnia, E. (2016). The Impact of Tourism
    Management on Social and Cultural Developments in Qom. Urban and Rural Management Quarterly, No. 45, 321-338, [Persian].
  • Kazemi, M. (2011). Tourism Management. Party Publishing, Tehran, First Edition, Fifth Edition,
    [Persian].
  • Kim, H., & Chen, J. S. (2016). “Destination image formation process: A holistic model”. Journal of Vacation Marketing, 22).154-166
  • Kim, Young Hoon. & Li, Hongxin. & Nauright, John. (2018). A destination development by buildinga brand image and sport event tourism: a case of Sport City USA, Sport in Society, Cultures,
    Commerce, Media, Politics, Vol.21, No.8, pp.1196-1203.
  • Kuusik, A. (2007). Affecting Customer Loyalty: Do Different Factors Have Various Influences In Different Loyalty Levels? Estonia: Tartu University Press.
  • Liu, y., Hultman, M., Eisingerich,A.,Wei, x(2020). How does brand loyalty interact with tourism destination? Exploring the effect of brand loyalty on place attachment. Annals of Tourism Research. V81. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102879.
  • Melillo ,p & Pecchia,l.(2016). What is the appropriate sample size to run AHP in a survey based research?, , ,Conference: The International Symposium on the Analytic Hierarchy Process.
  • Morash, W. A.,d Ozment, J. (1994),“Toward Management of Transportation Service Quality”, Logistics andTransportation Review, Vol. 30, 115-140
  • Nam, Janghyeon. & Ekinci, Yuksel. & Whyatt, Georgina. (2011). Brand equity, brand loyalty and consumer satisfaction, Annals of Tourism Research, Vol.38. No.3, pp. 1009-1030.
  • Prentice, C., & Loureiro, S. M. C. (2017). An asymmetrical approach to understanding configurations of customer loyalty in the airline industry. Journal of Retailing and Consumer Services, 38(1), 96-107.
  • Ranjbarian, M., Ghaffari, M., Taslimi Babely, A. (2016). "Comparison of tourist motivations
    of men and women from traveling to Isfahan". Journal of Social Tourism Studies, 4, 7, 36-57.
  • Redi, F., Fernandez, J. I. P. (2018). Describing Coopetition Among Destinations: Evidence From the UNWTO Silk Road Program. In Ethics and Decision-Making for Sustainable Business Practices: 217-238
  • Redi, F., Fernandez, J. I. P. (2018). Describing Coopetition Among Destinations: Evidence From the UNWTO Silk Road Program. In Ethics and Decision-Making for Sustainable Business Practices: 217-238
  • Ruyter, K, Bloemer,j., peeters, p. (1997). “MeasuringService Quality and Service Satisfaction: An Empirical Test of An Integrative Model”,Journal of Economic Psychology, No. 18, 387-406.
  • Shouk, M., Soliman,M(2021). The impact of gamification adoption intention on brand awareness and loyalty in tourism: The mediating effect of customer engagement, Journal of Destination Marketing & Management, V20. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2021.100559.
  • Ţîţu, M. A., Răulea, A. S., Ţîţu, Ş. (2016). Measuring Service Quality in Tourism Industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 221: 294-301
  • -Wang L., Yotsumoto, Y. (2018). Conflict in tourism development in rural China, Tourism Management Vol.70: 188–200.
  • World Economic Forum. (2017). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2017,
    Committed to Improving the Stste of the World, pp.1-387
  • World Tourism Organization, UNWTO. (2017) Tourism Highlights, World Tourism
    Organization, UNWTO