خطمشیگذاری گردشگری، در یک نگاه جامع، شامل سه مرحلهی اصلی تدوین، اجرا و ارزیابی است. در مسیر اجرای کامل خطمشی گردشگری، عوامل و شاخصهای متعددی وجود دارند که شناسایی آنها به منظور کارآمد کردن اجرای خطمشی گردشگری اهمیت ویژهای دارد. در این مقاله، با توجه به پژوهشهای انجامشده، دیدگاه دانشمندان مختلف و نظرخواهی از خبرگان صنعت گردشگری کشور، عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای گردشگری تعیین و بررسی شدند. در جمعبندی ابتدایی، 65 شاخص استخراج شد و طی دو مرحلهی نظرخواهی از پژوهشگران دانشگاهی، این تعداد به 40 شاخص تقلیل و تعدیل یافت. تعداد 83 نفر از پژوهشگران دانشگاهی به سؤالهای این پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به تحلیلهای آماری صورتگرفته به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL، پرسشهای تحقیق بررسی شدند و مدل نهایی این تحقیق متشکل از هفت عامل که در دنباله خواهد آمد، پیشنهاد شد: 1. توجه به ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مجریان؛ 2. نظام اداری و بوروکراسی؛ 3. هدفگذاری و تدوین صحیح خطمشی؛ 4. تخصص و مهارت مجریان؛ 5. گروههای هدف و استفادهکنندگان؛ 6. حمایت از سوی مراجع قانونی–حقوقی؛ و سرآخر 7. انتخاب ابزار مناسب و منابع لازم برای اجرای خطمشی.
ضرغام بروجنی, حمید, & بذرافشان, مرتضی. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3(9), 31-51.
MLA
حمید ضرغام بروجنی; مرتضی بذرافشان. "بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی)", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3, 9, 1393, 31-51.
HARVARD
ضرغام بروجنی, حمید, بذرافشان, مرتضی. (1393). 'بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3(9), pp. 31-51.
VANCOUVER
ضرغام بروجنی, حمید, بذرافشان, مرتضی. بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1393; 3(9): 31-51.