3
پژوهشگر دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده
امروزه برای ارزیابی جامع گردشگری شهری، نیاز به شناسایی سایتها و مکانهای گردشگری شهرها و ارزیابی آنها از منظر معیارهای گردشگری است. شهر ارومیه بهعنوان مرکز استان آذربایجان غربی، با وجود آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی مختلف، از شهرهای گردشگرپذیر و زیبای کشور است و هدف این تحقیق نیز، ارزیابی سایتهای گردشگری شهر ارومیه با استفاده از معیارهای گردشگری، به منظور پیاده کردن برنامهریزی لازم برای این سایتها است. روش تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی است که پس از مطالعات اولیه، 12 سایت بر اساس معیارهای انتخاب سایت، گزینش شده و از طریق 11 معیار گردشگری شامل فاصله از راههای ارتباطی، هتلها، میادین شهری، فضاهای سبز، پایانهها، تعداد گردشگران، تنوع جاذبهها، سطح جذابیت، سطح تبلیغات و خدمات، تعداد نقاط دید و اختلاف چشمانداز، مورد ارزیابی قرار گرفت. این معیارها از طریق روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، وزندهی و در ترکیب با اطلاعات هر سایت به ازای هر معیار، از طریق روش تصمیمگیری COPRAS ترکیب شده و ارزش نهایی هر سایت مشخص شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که سایتهای مسجد جامع، پارک اللرباغی و بازار، مستعدترین سایتها بوده و برای بازاریابی مؤثر هستند و ضرورت دارد که برنامهریزی گردشگری در کوتاهمدت بر روی این سایتها معطوف شود.
حاتمی نژاد, حسین, اروجی, حسن, شکروی, نگین, & مولائی قلیچی, محمد. (1393). بررسی و ارزیابی سایتهای گردشگری شهری (مطالعهی موردی: شهر ارومیه). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3(9), 151-168.
MLA
حسین حاتمی نژاد; حسن اروجی; نگین شکروی; محمد مولائی قلیچی. "بررسی و ارزیابی سایتهای گردشگری شهری (مطالعهی موردی: شهر ارومیه)", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3, 9, 1393, 151-168.
HARVARD
حاتمی نژاد, حسین, اروجی, حسن, شکروی, نگین, مولائی قلیچی, محمد. (1393). 'بررسی و ارزیابی سایتهای گردشگری شهری (مطالعهی موردی: شهر ارومیه)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 3(9), pp. 151-168.
VANCOUVER
حاتمی نژاد, حسین, اروجی, حسن, شکروی, نگین, مولائی قلیچی, محمد. بررسی و ارزیابی سایتهای گردشگری شهری (مطالعهی موردی: شهر ارومیه). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1393; 3(9): 151-168.