بازاریابی اجتماعی می کوشد با بهره مندی از اصول بازاریابی تجاری بر رفتار و نگرش افراد تاثیرگذار باشد. از طرفی به منظور توسعه گردشگری سلامت به عنوان یکی از حوزه های نوین گردشگری مدرن نیاز حیاتی به ایجاد نگرش مطلوب از مقصد وجود دارد. بدین منظور می توان از اصول بازاریابی اجتماعی به منظور توسعه تصویر مطلوب از مقصد در ذهن گردشگران سلامت بهره برد. از اینرو هدف اصلی این تحقیق سنجش بازاریابی اجتماعی در گردشگری سلامت ایران می باشد. بدین منظور از روش تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است. نوع تحقیق در مرحله طراحی مدل، بنیادین و در مرحله آزمون مدل، کاربردی می باشد. در بخش کیفی از روش های تحلیل محتوای کیفی و روش کدگذاری نظری و در بخش کمی از معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد با استفاده از ابزارهای بازاریابی اجتماعی می توان با ایجاد باور مثبت نسبت به مقصد گردشگری سلامت زمینه بروز تمایل به سفر درمانی را فراهم آورد. عوامل مدل بازاریابی اجتماعی در گردشگری سلامت شامل رهبری بازارگرا، تحلیل و درک بازار گردشگری سلامت، راهبرد بازاریابی اجتماعی، زیر ساخت های بازاریابی، آمیخته بازاریابی اجتماعی و مولفه های شناختی می باشد. همچنین نتایج تحقیق حکایت از تایید مدل کاربرد عوامل بازاریابی اجتماعی در گردشگری سلامت با استفاده از مدل معادلات ساختاری دارد.
اژدری، علی؛ نایب زاده، شهناز و حیرانی، فروغ (1394). بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند بیمارستان، مجله علمی پژوهشی طلوع بهداشت، دوره 12: شماره 2: 37-23.
امین بیدختی، علی اکبر؛ زرگر، مجتبی و نظری، ماشاا.. (1389). آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، دوره 1، شماره 3: 68-49.
ایزدی، مرتضی؛ ایوبیان، علی و نصیری، طه (1391). وضعیت گردشگری سلامت در ایران فرصت یا تهدید، مجله طب نظامی، دوره 14، شماره 2: 75-69.
لندیس، دیوید (1390) .بازاریابی اجتماعی بازیافت در اوهایو، ترجمه محمدرضا جوادی یگانه و علیرضا صادقی، تهران: طرح آینده (معاونت خدمات شهری شهرداری تهران).
حسنقلی پور، طهمورث؛ موسوی، نقابی و سید مجتبی، طاهری (1393). نهادینه سازی مؤلفه های قدرت نزم نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رهیافت بازاریابی اجتماعی، پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال 4، شماره 12: 79 -59.
حقیقی کفاش، مهدی؛ ضیایی، محمود و جعفری، قاسم (1385). اولویت بندی عوامل مرتبط با توسعه گردشگری سلامت ایران، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 11 و 12. زمستان و بهار: 40-23.
حاتمی نژاد، حسین؛ پوراحمد، احمد و قالیباف، محمد باقر (1393). توسعه ابعاد شهرنشینی با رویکرد مکتب بازاریابی اجتماعی، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، شماره 8:96-79.
خداد حسینی، سید حمید و مسیبی، علیرضا (1393). بررسی اثر اعتبار باشگاههای ورزشی بر تغییر رفتار هواداران با رویکرد بازاریابی اجتماعی، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره 4: 642-627.
خورشیدی، غلامحسین و مقدمی، صابر (1382). تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، دوره 7، شماره 28: 163-141.
دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1383). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار تهران.
فرهنگی، علی اکبر؛ کروبی، مهدی و صادق وزیری، فراز (1394). نظریة داده بنیاد کلاسیک؛ شرح مراحل تولید نظریة مرکز ثقلی هویت برند توریسم سلامت ایران، نشریه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 7، 162-145.
طبیبی، سید جمال الدین؛ نصیری پور، امیر اشکان و ایوبیان، علی (1391). مکانیزم های اطلاع رسانی و جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای شهر تهران، مدیریتاطلاعاتسلامت، سال 3، شماره 9: 423-416.
قاسمی، فاطمه و بردباری، غلامرضا (1393). بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر اثربخشی تبلیغات، دو فصلنامه مدیریت فردا، شماره 40: 76-63.
نوری حکمت، سمیه؛ جباری، علیرضا و دهنویه، رضا (1393). آمادگی بیمارستانها برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی، مدیریتاطلاعاتسلامت، سال 4، شماره 11: 514-506.
گودرزی، مجید؛ تقوایی، مسعود و زنگی آبادی، علی (1393). توسعه گردشگری پزشکی داخلی در شهر شیراز، مدیریتاطلاعاتسلامت، سال 4، شماره 11: 496-485.
Bach, M.P., Zorojam, J., and Merkac, M. (2014). Social responsibility in tourism: system archetypes approach, Emerald Group Publishing Limited, 43 (3/4): 86-102.
Cant, M C., Strydom, C., Jooste, P. and Plessis, F. (2009). Marketing Management, 15th ed, Juta Academic and Company Ltd.
Carvalho, H. and Mazzon, J.A. (2015). A better life is possible: the ultimate purpose of social marketing, Journal of Social Marketing, 5)2(: 169 –186.
Cohn, L., Hernandez, D. and Thresa, C. (2002). A program to increase seatbelt use along the Texas-Mexico border, American Journal of Public Health, 92(12): 1918-1920.
Coles, T., Fenclova, E. and Dinan, C. (2014). Tourism and corporate social responsibility: A critical review and research agenda, Tourism Management Perspectives, 6: 122–141.
Guidry, J.P., Waters, R.D. and Saxton, G.D. (2014). Moving social marketing beyond personal change to social change: Strategically using Twitter to mobilize supporters into vocal advocates, Journal of Social Marketing, 4(3): 240 - 260.
Hesse, B. and Sharlene, N. (2010). Mixed Methods Research: Merging Theory with Practice, 1th ed, Publisher Guilford Press.
Inoue, Y. and Lee, S. (2011). Effects of different dimensions of corporate social responsibility on corporate financial performance in tourism-related industries, Tourism Management, 32(2): 790-804.
Kamin, T. and Anker, T. (2014). Cultural capital and strategic socialmarketing orientations, Journal of Social Marketing, 4(2): 94-110.
Katsioloudes, M., Grant, J. and McKechnie, D.S. (2007). Social marketing: strengthening company‐customer bonds, Journal of Business Strategy, 28(3): 56-64.
Kotler, P. and Armstrong, G. (2013). Principle of Marketing, 15th ed, Prentice Hall.
Kotler, P. and Lee, N. (2008). Social Marketing: Influencing Behaviours for Good, 4th ed, Sage Publications.
Kvale, J. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing, London: Sage Publications.
Lefebvre, R.C. (2012). Transformative social marketing: co‐creating the social marketing discipline and brand, Journal of Social Marketing, 2(1): 513 - 521.
Lewis, A. (2008). The Cambridge handbook of psychology and economic behaviour, Cambridge University Press, Journal of Economic Issues, 43(3): 825-827.
Locke, K.D. (2003). Grounded Theory in Management Research, London: SAGE Publications.
McKinsey, K. and Company, C. (2006). The McKinsey Global Survey of Business Executives: Business and Society, McKinsey & Company, New York, NY.
McDonald, M. (2004). Marketing Plans: How to Prepare Them, How to Use Them, Butterworth-Heinemann, Oxford.
Raina A.K. (2005). Ecology Wildlife and Tourismdevelopment: Principles, Practices and Strategies, New Delhi: Published by Sarup.
Ritson, M. (2003). Polysemy: The Multiple Meanings of Advertising, European Advances in Consumer Research, 21(2): 341-356.
Minazzi, R. (2015). Social media marketing in tourism and hospitality, Annals of Tourism Research, 7(2): 253 – 270.
Sanchez, R. and Iniesta, M.A. (2006). Consumer perception of value: literature review and a new conceptual framework, Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 19(40): 67-81.
Shizumu, K. (2003). Symbiotic Marketing Strategy, Souseisha Book Company: Japan.
Singal, M. (2014). Corporate social responsibility in the hospitality and tourismindustry: Do family control and financial condition matter?, International Journal of Hospitality Management, 36(3): 81– 89.
Smeltzer, J.L., Neiger, B. and Mckenzie, A. (2005). Planning, Implementing and Evaluating Health Promotion Programs, 4th ed, USA: Pearson Benjamin cummings.
Stead, M., Gordon, R. and McDermott, L. (2007). A Systematic review of social marketing effectiveness, Journal oHealth Education, 107(2): 126-140.
Strauss, A. and Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2th ed, Sage, Thousand Oaks: CA.
Sukia, N.M., Sukib, N.M. and Amana, N. (2016). Impacts of corporate social responsibility on the links between green marketing awareness and consumer purchase intentions, Procedia Economics and Finance, 37(2): 262 – 268.
Tashakkori, A. and Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research, Thousand Oaks, CA: Sage.
Watson, J., Steven, L., Tamara, G. and Leslie, R. (2002). Cultural values and important possessions: A cross-cultural analysis, Journal of Business Research, 12(55): 923-31.
Wen, S. (2010). Linking Bayesian networks and PLS path modeling for causal analysis, Expert Systems with Applications, 37(1): 134–139.
Wong, F., Huhman, M., Heitzler, C. and londe, P. (2004). A Social marketing campaign to increase physical activity among youth, Public Health Research, Practice and Policy, 1(3): 2-12.
Zupan, S. and Milfelner, B. (2014). Social responsibility, motivation and satisfaction: small hotels guests’ perspective, Group Publishing Limited, 43(3/4): 513-528.