شناسایی شاخص‌های اثربخش تصویر پردازی سازمانی در صنعت گردشگری ایران با استفاده از رویکرد کیفی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیت علمی دانشگاه آراد اسلامی واحد چالوس، رشته مدیریت دولتی

2 دانشجوی مقطع دکتری، مدیریت دولتی رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس

چکیده

مقاله حاضر با هدف شناسایی مهم‌ترین شاخص‌های اثربخش تصویر پردازی سازمانی در صنعت گردشگری ایران صورت گرفت. بدین ترتیب این تحقیق از جهت هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از جهت ماهیت داده‌ها از نوع کیفی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق 40 منبع، شامل اسناد و مدارک بالادستی در حوزه تصویرپردازی صنعت گردشگری و همچنین خبرگان این صنعت است که شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در گروه مدیریت و گردشگری و فعال در حوزه صنعت گردشگری می‌باشند. در این تحقیق، در ابتدا با استفاده از تحلیل محتوای متنی 136 شاخص از منابع بالادستی استخراج شدند. شاخص‌ها در قالب پرسشنامه بسته طی سه دوره در اختیار خبرگان قرار گرفتند. در هر دوره با استفاده از امتیازی که پاسخ‌دهندگان برای هر شاخص در نظر گرفتند و تحلیل دلفی کیفی، تعدادی از شاخص‌ها غربال شدند. در نهایت 47 زیرمقوله به عنوان شاخص‌های اثربخش تصویرپردازی سازمانی در صنعت گردشگری ایران در 7 مقوله اصلی شامل: اقتصادی، برند سازی، کیفیت برند، پتانسیل گردشگری منطقه، فعالیت های تبلیغاتی، تصویر سازی متمرکز بر شغل و مدیریت کلان معرفی شدند.

کلیدواژه‌ها


  1. امیدی کیا، کامران؛ مشبکی، اصغر؛ خداداد حسینی، حمید؛ عزیزی، شهریار (1391). شناخت قابلیت های سازمانی جایگاه سازی برند شرکت در صنعت مواد غذایی با استفاده از نظریه داده بنیاد. اندیشه مدیریت راهبردی، شماره 1: 72-35.
  2. خلیلی شجاعی، وهاب؛ خداداحسینی، سیّدحمید (1391). برندسازی یکپارچه با رویکرد جهانی شدن بازار.
  3. روستا، احمد؛ قره چه، منیژه؛ حمیدی زاده، محمدرضا؛ محمدی فر، یوسف (1395). مدلی برای برندسازی شهری در ایران براساس نظریه‌ی داده‌بنیاد، نشریه علمی پژوهشی مدیریت برند، دوره 3، شماره 1، پیاپی 5: 41-68.
  4. شیری، اردشیر؛ رضایی، زهرا؛ شاکرمی، مینا (1395). بررسی تاثیر مدیریت تصویرسازی مثبت بر راهبردهای مدیریت تعارض، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، دوره 5، شماره1، پیاپی 17: 37-49.
  5. طاهری، غزاله؛ ابراهیمی دلاور، فاطمه (1395). مدیریت تصویرپردازی در سازمان­ها، نخستین کنفرانس بین المللی پارادیم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
  6. طبرسا، غلامعلی؛ معینی کربکندی، منصوره (1393). بررسی رابطه مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، دوره 23، شماره 76: 157-186.
  7. غفوری، زهرا (1390). مدیریت تصویر پردازی نگرشی نوین در علم رفتار سازمانی، همایش ملی رفتار سازمانی در پرستاری، شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان.
  8. محمدزاده، پرویز؛ پناهی، حسین؛ صمدزاده، سعیده (1397). عوامل موثر بر شکل گیری تصویر مقصد از دیدگاه گردشگران داخلی، مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، دوره 13، شماره 41:83-107.
  9. مظفری، گیتی (1391). برندسازی و دیپلماسی شهری، نشست تخصصی برندسازی شهری.
  10. مهدوی، علیرضا؛ شریفی فر، فریده (1396). تاثیر تاکتیک های مدیریت تصویر پردازی بر عملکرد کارکنان وزارت دفاع، کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد، توانمندی صنعت جهانگردی در توسعه، مشهد، موسسه آموزش عالی شاندیز.
  11. حیدری چیانه، رحیم؛ سعدلونیا، حسین (1395). تحلیلی بر فرایند مدیریت تصویر مقصد گردشگری شهری مورد مطالعه: کلان­شهر تبریز، مجله­ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال پنجم، شماره 19: 94-109.
  12. هادیزاده مقدم، اکرم؛ جمالی کاپک، شهرام؛ رضایی، مرتضی (1391). مدل تأثیر برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 16، شماره 3: 203-223.
  13. یزدانی و همکاران (1389). مدیریت تصویرسازی در جهت منافع سازمان یا خود فرد: تأثیر تاکتیکهای مدیریت تصویرسازی رو به بالا بر رفتار شهروندی، مدیریت دولتی، دوره دوم، شماره 5: 107-124.
  14. یوسف سیبدری؛ مشتباه (1390). ارائه مدل ارزش ادراکی از مکان گردشگری بر اساس مدل ارزش ویژه شناسه مبتنی بر مشتری (بررسی موردی: جزیره کیش). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
  15. Baker, M. J., and E. Cameron. (2016). Critical success factors in destination Marketing. Tourism and Hospitality Research 8 (2): 79–95.
  16. Blain, C., Levy, S. E., and Ritchie, R. B. (2005), Destination Branding: Insights and Practices from Destination Management Organizations, Vol 43, Issue 4, 2005.
  17. Bowler, W. M., and Brass, D. J. (2006), Relational correlates of interpersonal citizenship behavior: A social network perspective, Journal of Applied Psychology, 91(1), 70-82.
  18. Buhalis, D. (2000), Marketing the competitive destination of the future, Tourism Management, Volume 21, Issue 1, February 2000, Pages 97-116.
  19. Cai, L. A. (2012). Cooperative branding for rural destinations. Annals of Tourism Research, 29(3), 720–742.
  20. Castro, C.B., Armario, E.M., and Ruiz, D.M. (2007), The influence of market heterogeneity on the relationship between a destination's image and tourists’ future behavior, Tourism Management, Volume 28, Issue 1, February 2007, Pages 175-187.
  21. Chen Y, Fang W (2013), The Moderating Effect of Impression Management on the Organizational Politics–Performance Relationship, Journal of Business Ethics, Volume 79, Issue 3, pp 263–277.
  22. Chen, C.-F., and Tsai, D. (2010), How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions?, Tourism Management, Volume 28, Issue 4, August 2007, Pages 1115-1122.
  23. Christina C, and  Hailin Q, (2015), Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach, Volume 29, Issue 4, August 2008, Pages 624-636.
  24. Christina C, and Hailin Q, (2015). Examining the structural relationships of destination image tourist, Tourism Management, 17, 624–636.
  25. Cretu, A. E., and Brodie, R. J. (2013), The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective,  Industrial Marketing Management, Volume 36, Issue 2, February 2007, Pages 230-240.
  26. Cretu, A. E., and Brodie, R. J. (2013). The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: a customer value perspective. Industrial Marketing Management, 36(2), 230–240.
  27. Doyle, P. (2001), Building Value-Based Branding Strategies, Journal of Strategic Marketing, 9, 255-268.
  28. Drory, A., and Zaidman, N. (2007), Impression manage: effects of the organizational system, Journal of Managerial Psychology, 22(3): 290-308. Ment behavior
  29. Framke ,W.(2002),  The Destination as a concept: A Discussion of the business-related Perspective versus the Socio-cultural Approach in Tourism Theory, Scandinavian journal of hospitality and tourism, 2(2), 92-108.
  30. García, M. G., and Arturo, M. (2011). A destination-branding model: An empirical analysis based on stakeholders. Tourism Management , 646-661.
  31. Hall, D. (2002), Brand development, tourism and national identity: The re-imaging of former Yugoslavia, Journal of Brand Management, 9(4):323–334.
  32. Hosany, S., Ekinci, Y., and Uysal, M. (2016). Destination image and destination personality: an application of branding theories to tourism places. Journal of Business Research, 59, 638–642.
  33. Jago, L., Chalip, L., Brown, G., Mules, T., & Ali, S (2003), Building Events Into Destination Branding: Insights from Experts, Event Management, 8 (1). pp. 3-14. ISSN 1525-9951.
  34. Jain, A. K. (2012), Does emotional intelligence predict impression management? Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 16(2), 11-24.
  35. Jain, A. K. (2012), Moderating Effect of Impression Management On the Relationship of Emotional Intelligence and Organizational Citizenship Behavior, Institute of Behavioral and Applied Management, 86-107.
  36.  Konecnik, M., and Gartner, W. C. (2007), Customer-based brand equity for a destination, Annals of Tourism Research, 34(2):400–421.
  37. Lin, C.-H., Morais, D. B., Kerstetter, D. L., and Hou, J.-S. (2010), Examining the Role of Cognitive and Affective Image in Predicting Choice Across Natural, Developed, and Theme-Park Destinations, Journal of Travel Research, 46 (2): 183-194.
  38. Ramanatan, J. R. B., and Ritchie, R. J. B. (2015). The branding of tourism destinations: past achievements & future challenges. Journal of Retailing, 69(2), 193–215.
  39. Usakli, A, baloglu, S (2015), Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory, Tourism Management, Volume 32, Issue 1, February 2011, Pages 114-127.
  40. World Economic Forum (2017). The Travel and Tourism Competitiveness Report 2017, Committed to Improving the Stste of the World, 1-387.
  41. Stylidis, D., Shani, A. and Belhassen, Y. (2017). Testing an Integrated Destination Image Model across Residents and Tourists. Tourism Management, 58, 184-194.
  42. Dean.D. Suhartanto. D and Kusdibyo. L (2019). Predicting Destination Image in Creative Tourism: A Comparative between Tourists and Residents, international journal of applied business research, 1(1).
  43. Hoz-correa, A. munoz-leiva. F (2019). The role of information sources and image on the intention to visit a medical tourism destination: a cross-cultural analysis, Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(2).