تقاضای اقامتگاه‌ ‌بوم‌گردی مبتنی بر درک مزایای آن برای مقصد و هنجارهای ذهنی گردشگر: تأکیدی بر لزوم بازاریابی معنوی (مطالعه موردی: اقامتگاه های بوم گردی شهر یزد)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران

2 دکترای مدیریت گردشگری، استادیار جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.

10.22080/jtpd.2021.21116.3504

چکیده

اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی، عاملی جهت ارتقاء سطح زندگی جامعه محلی و افزایش پایداری مقصد است، ولیکن دانش موجود در زمینه تأثیر درک این مزایا در تقاضای اقامتگاه بوم‌گردی بسیار‌اندک است. لذا پژوهش حاضر با تأکید بر محرک‌های معنوی سفر مسئولانه، به بررسی تأثیر درک مزایای مذکور و همچنین هنجارهای توصیفی و تأکیدی ذهنی بر تقاضای اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی اختصاص یافته است. پژوهش از نوع کاربردی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران شهر یزد بودند، تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مزایای ‌ادراک‌شده، تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی دارد، همچنین هنجارهای توصیفی ذهنی به واسطه مزایای ‌ادراک‌شده تأثیر غیرمستقیم بر این تقاضا دارد. در نتیجه به منظور افزایش تقاضای اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی، افزایش آگاهی گردشگران از مزایای اقامتگاه بوم‌گردی برای مقصد (با تمرکز بر گروه‌های مرجع) پیشنهاد گردید. همچنین توصیه‌هایی نیز در زمینه تغییر نگرش بازاریابان و تمرکز بر بازاریابی معنوی ارائه گردید

کلیدواژه‌ها


احد مطلقی، احسان؛ طبسی، شیما؛ شیخ محمدی خمسه، محمد. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات سبز. چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. برلین- آلمان.
پورتال گردشگری سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد. (1400). http://tourism.yazdcity.ir
داوری، علی؛ رضازاده، آرش. (1393). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS . تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رستم پیشه، مریم؛ نصیر سلامی، سید محمد رضا؛ تیزقلم زنوزی، سعید. (1398). ارزیابی و تحلیل تطبیقی ساختار کالبدی اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی (مورد مطالعه: اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی تلارخانه بردبار و دیلمای گشت؛ استان گیلان). نشریه علمی -پژوهشی برنامه ریزی توسعه­ی کالبدی. سال چهارم، شماره­ی دوم، صص 132-111.
سلطانی، نادعلی؛ نوروزی، محمد صالح. (1397). بررسی تاثیر نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر قصد خرید کالاهای قاچاق (مورد مطالعه لوازم آرایشی و بهداشتی). مجله­ی مدیریت بازاریابی. دوره­ی دوازدهم، شماره­ی سی و چهارم، صص 41-52.
شفیعا، سعید؛ صباغ‌پور‌آذریان، مهدیه. (1395). تبیین مفهوم معنویت در گردشگری با استفاده از تحلیل محتوا. فصلنامه­ی مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره­ی 35، صص 107-127.
عطازاده، ابراهیم؛ محمودی زرندی، مهناز. (1396). بررسی چگونگی تأثیر طراحی محیطی بومی بر گردشگری روستایی  (نمونه-ی موردی: منطقه­ی ارس). فصلنامه­ی پژوهش در علوم، مهندسی و فناوری. دوره­ی سوم، شماره­ی سوم، صص 35-18.
عنابستانی، علی اکبر؛ گیاهی، حسن؛ جوانشیری، مهدی. (1397). بررسی و تحلیل آثار ایجاد اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی بر توسعه­ی سکونتگاه‌های روستایی (نمونه: روستای رادکان شهرستان چناران). فصلنامه­ی علمی پژوهشی برنامه ریزی فضایی (جغرافیا). سال هشتم، شماره­ی دوم، صص 24-1.
قره باغیان، مرتضی. (1373). فرهنگ اقتصاد و بارزگانی. چاپ دوم، تهران، انتشارات رسا.
کمالی، حجت. (1398). بررسی تأثیر متغیرهای تبلیغاتی روی جذب گردشگر برای اقامتگاه‌های ‌بوم‌گردی. پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، مؤسسه آموزش عالی اشراق.
منتظری، مرجان؛ براتی، ناصر. (1393). برنامه ریزی راهبردی توسعه­ی گردشگری، رهیافتی کارآمد جهت تحقق گردشگری پایدار (مطالعه­ی موردی: شهر یزد). هفت شهر. شماره های چهل و هفتم و چهل و هشتم، صص 40-57.
وثوقی، لیلا؛ شمسی ماربینی، نرگس. (1394). ارزیابی عوامل موثر بر موفقیت اقامتگاه‌های سبز. فصلنامه­ی مطالعات مدیریت گردشگری. سال دهم، شماره­ی سی و دوم، 87-67.
هزارجریبی، جعفر؛ صفری شالی، رضا. (1395). بررسی چرایی دگرگونی‌های گروه مرجع در بین دانشجویان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی. سال ششم، شماره­ی اول، صص 44-17.
Ahmad, N. L., Mahmood, N. H. N., Rashid, W. E. W., Yunus, N. A. M., & Ong, M. H. A. (2017). The mediating effect of personal norms towards the relationship of values and perception of event greening efforts. Advanced Science Letters, 23(11), 10891-10894.
Bai, L., Wang, M., & Gong, S. (2019). Understanding the antecedents of organic food purchases: The important roles of beliefs, subjective norms, and identity expressiveness. Sustainability, 11(11), 3045.
Choi, S., Nam, I., & Kim, J. (2020). Effect of Social Norm on Consumer Demand: Multiple Constraint Approach. ASIA MARKETING JOURNAL, 22(1), 41-60.
Ghaith, A., Abdel-Wahab, M., Abdel-ate, A. A., & Qoura, O. (2019, a). Profiling of Egyptian Eco-lodge Guests. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 13(2), 54-69.
Ghaith, A., Abdel-Wahab, M., Abdel-ate, A. A., & Qoura, O. (2019, b). Service Quality and Guest Satisfaction in Egyptian Eco-lodge. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 13(2), 36-53.
Horng, J. S., Hsu, H., & Tsai, C. Y. (2018). An assessment model of corporate social responsibility practice in the tourism industry. Journal of Sustainable Tourism, 26(7), 1085-1104.
Jackson, L. A. (2010). Toward a framework for the components of green lodging. Journal of Retail & Leisure Property, 9(3), 211-230.
Kim Lian Chan, J., & Baum, T. (2007). Motivation factors of ecotourists in ecolodge accommodation: The push and pull factors. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 12(4), 349-364.
Mafi, M., Pratt, S., & Trupp, A. (2019). Determining ecotourism satisfaction attributes–a case study of an ecolodge in Fiji. Journal of Ecotourism, 1-23.
Manaktola, K., & Jauhari, V. (2007). Exploring consumer attitude and behaviour towards green practices in the lodging industry in India. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(5), 364377.
Nimri, R., Patiar, A., Kensbock, S., & Jin, X. (2020). Consumers’ intention to stay in green hotels in Australia: Theorization and implications. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(1), 149-168.
Nurbasari, A. (2015). The Impact of Spiritual Marketing on Consumer Behavior in choosing Halal Food (Case study on moslim community in Bandung). Al Hijaz International Refeered Journal of Islamic & Arabic Studies, (10), 271-306.
Reynolds, S. J. (2008). Moral attentiveness: Who pays attention to the moral aspects of life?. Journal of Applied Psychology, 93(5), 1027.
Sabaghpour Azarian, M., Rezvani, M.R., Ghorbanizadeh, V., Imani Khoshkhoo, M.H. (2019). Aspects of Spirituality in Eco-Lodges’ Landscape in Iran (from the Perspective of Tourists). International Journal of Tourism and Spirituality (IJTS), 4(1), 57-80.
Suri, R., & Rao, J. (2014). Impact of Spiritual Marketing on Different Segments of Tourists and Their Evaluation of the Site. Journal of Business & Economic Policy, 1(1), 26-34.
Tourism development Authority. (2008). Ecolodge Planning, Design and operation Manual Handbook, Cairo, Egypt.
van Engelenhoven, A. (2020). The effect of moral and subjective norms, perceived behavioural control and habitual restrained attitudes on intentions to buy local food (Doctoral dissertation).
Verma, V. K., & Chandra, B. (2018). An application of theory of planned behavior to predict young Indian consumers' green hotel visit intention. Journal of cleaner production, 172, 1152-1162.
Wang, J., Wang, S., Wang, Y., Li, J., & Zhao, D. (2018). Extending the theory of planned behavior to understand consumers’ intentions to visit green hotels in the Chinese context. International Journal of Contemporary Hospitality Management.