چکیده
امروزه، صنعت گردشگری به یکی از صنایع بزرگ دنیا تبدیل شده است. رشد فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، طی چند دهه گذشته در رشد این صنعت بیتاثیر نبوده است و موجبات رشد گردشگری در بستر الکترونیکی را فراهم نموده است. باتوجه به این جایگاه، ضروری است تا حوزه گردشگری الکترونیکی به صورت یک صورت مسئله در کشور تبیین و راهکارها و مکانیزمهای ارتقاء و توانمندسازی این صنعت از طریق رویکرد گردشگری الکترونیکی تقویت گردد. لذا در این مقاله، مدلی مفهومی در زمینه شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی ارایه شده است. در ادامه تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از دادههای جمعآوری شده از جامعه آماری تحقیق که عبارت از مدیران عامل و یا مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری (خصوصی/ دولتی) فعال در تهران بودند، انجام شده است. براساس نتایج تحلیل عاملی تاییدی، عوامل موثر بر ارتقای گردشگری الکترونیکی در کشور بهترتیب اولویت عبارتند از: سیاستهای دولتی و مدیریتی، نرمافزارها و برنامههای کاربردی، سختافزار و زیرساخت، عوامل فرهنگی و اجتماعی و در نهایت عامل سیستمهای اطلاعاتی پشتیبان. در انتها به منظور استفاده از نتایج تحقیق، توصیههای سیاستی، مدیریتی و اجرایی در جهت ارتقاء گردشگری الکترونیکی در کشور ارایه شده است.
روحانی, سعید, & زارع رواسان, احد. (1392). شناسایی و دستهبندی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی در ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 2(5), 183-206.
MLA
سعید روحانی; احد زارع رواسان. "شناسایی و دستهبندی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی در ایران", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 2, 5, 1392, 183-206.
HARVARD
روحانی, سعید, زارع رواسان, احد. (1392). 'شناسایی و دستهبندی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی در ایران', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 2(5), pp. 183-206.
VANCOUVER
روحانی, سعید, زارع رواسان, احد. شناسایی و دستهبندی عوامل موثر بر ارتقاء گردشگری الکترونیکی در ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1392; 2(5): 183-206.