صنعت گردشگری[1]بهعنوان یکی از پر درآمدترین صنایع جهان بهشمار میرود. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را بهعنوان یک ثروت با ارزش در نظر گرفتهاند تا بتوانند از آثار مثبت آن برای درآمدزایی، اشتغال و رشد و توسعه استفاده نمایند. گردشگری صنعتی است که قابلیتهای زیادی برای ایجاد کسب و کارهای جدید دارد و میتواند به توسعهی اشتغالزایی و کارآفرینی کمک کند. بنابراین در این مطالعه اثر گردشگری بر توسعهی کارآفرینی مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور منتخبی از کشورها (26 کشور) که هم از نظر ورود گردشگر و هم از نظر درآمدی مشابه یکدیگر هستند، درنظر گرفته شده و یک الگوی اقتصادسنجی در طی دورهی 2012-2004 تصریح شده است. نتایج بهدستآمده بیانگر تأثیر مثبت و معنیدار گردشگری، تجارت بینالملل، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، آزادی اقتصادی و آموزش بر توسعهی کارآفرینی است.