2
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی گردشگری، دانشگاه تهران
چکیده
دنیای ارتباطی جدید نه تنها ما را به هم مرتبط میکند، بلکه همسو و هم مقصد میکند. در واقع این رسانهها و پیامهای ارتباطی شبکهای هستند که مقاصد گردشگری را به ما پیشنهاد میکنند. فعالیتهای رایج مانند اشتراکگذاری عکسها و تجربههای سفر، پسندیدن و کامنتگذاری، کاربران را به شبکههای پیوندی متصل میکند که گاه با یکدیگر به سفر میروند و به مقاصد گردشگری جهت میدهند. مقاله حاضر به بررسی رابطهی بین مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری ایران با وضعیت سرمایهی اجتماعی کاربران شبکههای مجازی گردشگری میپردازد. بر این اساس پرسش اصلی مقاله حاضر عبارت است از اینکه: اشتراکگذاری تجربههای سفر، پسندیدن، کامنتگذاری و دیگر فعالیتهای شبکههای اجتماعی مجازی گردشگری چه تاثیری بر سرمایهی اجتماعی مجازی در این شبکهها دارند؟ روش گردآوری دادهها مبتنی بر مطالعه پیمایشی و پرسشنامه اینترنتی است که به روش نمونهگیری غیر تصادفی گلولهبرفی، 338 نفر از کاربران عضو شبکههای مجازی گردشگری مورد پرسش قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که میزان سرمایهی اجتماعی مجازی کاربران در شبکههای گردشگری ایرانی در حد متوسط رو به بالا است. در این راستا متغیرهای مدت زمان فعالیت کاربران، میزان مشارکت و تعداد پیشنهادهای سفر کاربران و در نهایت تعداد سفرهای کاربران رابطهی معناداری با میزان سرمایهی اجتماعی مجازی داشتند. اما متغیر گردشگری کاوشگرانه ـ برنامهای رابطهی معناداری با سرمایهی اجتماعی مجازی نداشت. تحلیل یافتهها نشان میدهد که شبکههای پیوندی، حمایت افراد از همدیگر و اعتماد کاربران در این شبکهها رو به افزایش است. تجمع سرمایهی اجتماعی در فضای مجازی، نقش و تاثیر شبکههای مجازی گردشگری را نیز افزایش میدهد.
غفاری, غلامرضا , & تقیزادگان, مریم . (1394). مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایهی اجتماعی مجازی در ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4(14), 67-90.
MLA
غلامرضا غفاری; مریم تقیزادگان. "مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایهی اجتماعی مجازی در ایران", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4, 14, 1394, 67-90.
HARVARD
غفاری, غلامرضا, تقیزادگان, مریم. (1394). 'مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایهی اجتماعی مجازی در ایران', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4(14), pp. 67-90.
CHICAGO
غلامرضا غفاری و مریم تقیزادگان, "مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایهی اجتماعی مجازی در ایران," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4 14 (1394): 67-90,
VANCOUVER
غفاری, غلامرضا, تقیزادگان, مریم. مشارکت و فعالیت در شبکههای مجازی گردشگری و سرمایهی اجتماعی مجازی در ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1394; 4(14): 67-90.