امروزه گردشگری از لحاظ اقتصادی و فرهنگی اهمیت بسیاری یافته است. با این همه، علیرغم منافع اقتصادی توسعه گردشگری مخاطرات زیست محیطی و فرهنگی نیز به وجود آمده است که پژوهشگران این حوزه به آن می پردازند. تاکید بر" پایداری" گردشگری به عنوان نوعی وضعیت مطلوب، راهی برای مقابله با این مخاطرات است. هدف این مقاله بررسی ایده پایداری در گردشگری به عنوان یک مطلوب اخلاقی و پیوند آن با موضوع فهم فرهنگی و در نهایت نقش دانشگاه ها در توسعه آن است. بر این اساس در مقاله حاضر به اتکاء نظریه هرمنوتیکی – بویژه گادامر - به این مساله پرداخته شده است که پایداری در گردشگری متضمن چگونه تفسیری از خود فهم است. متناسب با ماهیت فلسفی و نظری بحث، در این مطالعه روش پژوهشی تحلیلی و استنتاجی بکار گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان م یدهد که تحقق گردشگری پایدار در گرو دگرگونی در فهم ما از محیط، جامعه، ارزش های فرهنگی است. نظریه هرمنوتیکی گادامر این امکان را برای ما فراهم می کند، تا به فرهنگ ها ملی، بومی و محلی به عنوان یک متن و یا تویی که در انتظار فهمیدن است بنگریم. کوششی که بر زمینه ارتباط انسانی محقق می شود و کنش اخلاقی یکی از پیامدهای با اهمیت آن است. شرایط امکانی توسعه گردشگری پایدار در گرو تغییر نگاه به فهم فرهنگ دیگری، احترام به آن و تلاش برای آموختن دانش و مهارت های مربوط به آن است. دانشگاه ها در این حوزه می توانند نقش موثری را ایفاء نمایند.
آزاد، علیرضا؛ واعظی، احمد؛ تقیزاده، حسن (1395). نقد روشگرایی از منظر هرمنوتیک فلسفی گادامر، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، سال 48، شماره 96: 30 – 9.
ابراهیمی، قربانعلی؛ جان محمدی گرگانی، وحید و اندرواژ، سیده فاطمه (1395). تحلیل جامعهشناختی پایبندی گردشگران به هنجارهای اجتماعی، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، دورهی 5، شمارهی 16: 168- 187.
امینیان، سکینه ، صادقی، ابراهیم؛ فرجی، عبدالله و نادری گورقلعه، افشین (1391). بررسی فرصت ها و چالش های توسعه پایدار اکوتوریسم ایران، دومین همایش ملی راهکارهای توسعه اقتصادی با محوریت برنامهریزی منطقهای، دانشگاه آزاد اسلامی سنندج. 9 و 10 خرداد 1391.
بابایی، مظفر؛ قائدی، یحیی؛ ضرغامی، سعید؛ نصری، امیر (1393). واکاوی جایگاه مفهوم بازی در هرمنوتیک فلسفی گادامر و دلالتهای آن برای حصول آگاهی / فهم، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، سال 4، شمارهی 2: 68 – 51.
باقری، خسرو و یزدانی، عبدالوهاب (1380). تعلیم و تربیت در دیدگاه تاویلی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال 8، شمارههای 3 و 4: 48- 23.
بوبر، مارتین (1386). من و تو، ترجمهی ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، تهران: نشر فرزان.
پالمر، ا. ریچارد (1377). علم هرمنوتیک، ترجمهی محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: نشر هرمس.
جمادی، سیاوش (1387). زمینه و زمانه پدیدارشناسی، تهران: انتشارات ققنوس.
پناهی آرانلو, مائده (1389). تاملی در تاریخمندی فهم در هرمنوتیک گادامر ( جستاری در حقیقت و روش)، ماهنامه فلسفه، شماره 4: 23 – 31.
چناری مهین (1387). روش تدریس در هرمنوتیک فلسفی، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دوره 4 شماره 1و 2 : 45- 62.
دکارت، رنه (1360).گفتار در روش راه بردن عقل، ترجمه محمد علی فروغی، در کتاب سیرحکمت در اروپا، تهران: انتشارت زوار.
راسخی، سعید؛ کریمی پتانلار، سعید و محمدی، ثریا (1395). اثر گردشگری بر محیط زیست: یک مطالعه موردی برای کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته منتخب، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 5، شماره 16: 71- 94.
رشیدیان، عبدالکریم (1384). هوسرل در متن آثارش، تهران: نشر نی.
رضوانی، محمد رضا؛ لباف خانیکی، مجید (1393). اخلاق گردشگری مدرن رویکردی انتقادی به ابعاد، اصول و آثار اخلاقی گردشگری مدرن، مجله گردشگری شهری، دوره 1 شماره 1: 61 – 47.
زردان، میثم، منصور و بهمنی، مسلم (1394). گردشگری روستایی و اصول توسعه گردشگری پایدار، در همایش ملی عمران و معماری با رویکردی بر توسعه پایدار.
زیورپور، فرهاد، شاکری خوئی، احسان؛ اعتمادی، امیر (1393). بازشناسی گزارههای هرمنوتیک فلسفی و نقد و بررسی آن، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه علوم انسانی، سال 4 شماره 2: 66- 47.
سجویک، پیتر (1388). دکارت تا دریدا: مروری بر فلسفه اروپایی، ترجمهی محمدرضا آخوندزاده، تهران: نشر نی.
شاکری، ابوالحسن و بابایی، سید بهامین (1395). بررسی پیامدهای حقوقی عدم اطلاع گردشگر خارجی نسبت به قوانین کیفری ایران، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 5، شماره 17: 49- 64.
شریعتی مزینانی، سعید (1394). رهیافت پدیدارشناسانه در مطالعات گردشگری، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال 3 شماره 6: 38 – 9.
صدر، فاطمه؛ پورحسن، قاسم (1395). نقد نسبیتگرایی نظریه لیپمن در مقایسه با نسبیت در هرمنوتک فلسفی، فصلنامه پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 24، دوره جدید، شماره 31: 163- 137.
صفایی موحد, سعید؛ محبت، هدیه (2012). هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال 15, شماره 41: 136- 111.
صفارحیدری، حجت (9-1388). زوال کارکردهای اخلاقی دانشگاه در عصر سیطره سرمایهداری پیشرفته، فصلنامه علمی – پژوهشی راهبرد فرهنگ،سال 1 و 2، شماره های 9و 8: 172- 149.
جعفری صمیمی، احمد و خبره، شیما (1392). اثرات گردشگری بر توسعه انسانی، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 2، شماره 7: 11-24.
فروند، ژولین (1362). آراء و نظریهها در علوم انسانی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
فریسی، هادی (1394). تاثیر ایدئولوژی سیاسی بر صنعت گردشگری ( مطالعه موردی: ایران )، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال 4، شمارهی 14: 45-66.
فیض، داود و نبوی چاشمی، سید رضی (1395). توسعه گردشگری با تاکید بر رویکرد منابع انسانی (مورد مطالعه: استان سمنان)، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 5. شماره 17: 82 – 96.
کاپلستون، فردیریک (1384). تاریخ فلسفه: از من دوبیران تا سارتر، ج9، ترجمه عبدالحسین آذرنگ و سیدمحمود یوسفثانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
گئورگ گادامر، هانس (1384). آغاز فلسفه، ترجمه عزت ا... فولادوند، چاپ 2، انتشارات هرمس.
گادامر، هانس گئورگ (1387). حقیقت و روش، ترجمهی بابک احمدی و همکاران، در کتاب هرمنوتیک مدرن: گزینهی جستارها (چ7). تهران: نشر مرکز.
گادامر، هانس گئورگ (1387). همگانیت مسئلهی هرمنوتیک، ترجمهی بابک احمدی و همکاران. در کتاب هرمنوتیک مدرن: گزینهی جستارها ( چ7 ). تهران: نشر مرکز.
محسنی، رضا علی (1388). گردشگری پایدار در ایران: کارکردها، چالشها و راهکارها، مجلهی علمی – پژوهشی فضای جغرافیا، سال 9، شمارهی 28: 171-149.
مککواری، جان (1371). فلسفههای وجودی، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران: نشر هرمس.
موسایی، میثم؛ هاشمی، سمیه؛ ابراهیمی، میترا (1391). بررسی جامعهشناختی توسعه پایدار گردشگری در ایران: موانع، چالشها، راهکارها، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعیدانشگاه آزاد اسلامی، سال 6، شماره 16: 25-50.
نیچه، فردریک (1387). دانش شاد، ترجمهی جمال آل احمد، سعید کامران، حامد فولادوند، چاپ چهارم. تهران: نشر نیل.
نیچه، فردریک (1387). ارداه قدرت، ترجمهی مجید شریف. چاپ چهارم. تهران. نشر جامی.
هایدگر، مارتین (1386). پرسش از تکنولوژی، ترجمهی شاپور اعتماد، در کتاب فلسفه تکنولوژی، چاپ سوم. تهران: نشر مرکز.
هایدگر، مارتین (1386). هستی و زمان، ترجمهی سیاوش جمادی، تهران: نشر ققنوس.
هورکهایمر، ماکس (1370). سپیده دمان فلسفه تاریخ بورزوایی، ترجمهی محمد جعفر پوینه، تهران: نشر نی.
هوی، دیوید (1378). حلقه انتقادی، هرمنوتیک تاریخ، ادبیات و فلسفه، ترجمهی مرادفرهاپور، تهران: نشر روشنگران.
یاسپرس، کارل (1357). افلاطون، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
Heideger, M. (1962). Being and Time (J. Macquari & E. Robinson, trans), New York: Harper & Row Publisher.
Jaspers, K. (1963). Philosophy and World (E.B. Ashton, Trans), USA: Henry Regnery Company.
Dostal, R. (2002). Gadamer'sRelation to Heidegger and Phenomenology, In Robert J.D. (Ed,). The Combridge Campanion to Gadamer (pp. 247 – 267). Cambridge Pred.
Gohn, S. (2006). The mission of the university: Medieval to postmodern transformations, The Journal of Higher Education, 77(1): 1-39.
صفارحیدری, حجت . (1396). آموزش عالی،کنش اخلاقی و گردشگری پایدار: رویکردی هرمنوتیکی. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6(20), 8-33. doi: 10.22080/jtpd.2017.1485
MLA
حجت صفارحیدری. "آموزش عالی،کنش اخلاقی و گردشگری پایدار: رویکردی هرمنوتیکی", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6, 20, 1396, 8-33. doi: 10.22080/jtpd.2017.1485
HARVARD
صفارحیدری, حجت. (1396). 'آموزش عالی،کنش اخلاقی و گردشگری پایدار: رویکردی هرمنوتیکی', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6(20), pp. 8-33. doi: 10.22080/jtpd.2017.1485
CHICAGO
حجت صفارحیدری, "آموزش عالی،کنش اخلاقی و گردشگری پایدار: رویکردی هرمنوتیکی," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6 20 (1396): 8-33, doi: 10.22080/jtpd.2017.1485
VANCOUVER
صفارحیدری, حجت. آموزش عالی،کنش اخلاقی و گردشگری پایدار: رویکردی هرمنوتیکی. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1396; 6(20): 8-33. doi: 10.22080/jtpd.2017.1485