فراغت از نیازهای اساسی و اولیه زیستی است و ایجاد تسهیلات فراغتی در کشور یک سرمایهگذاری محسوب می شود. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحالتوسعۀ جهان توانسته اند وضعیت گردشگری خود را بهبود بخشند و با ایجاد مشاغل خدماتی برای گردشگران، بسیاری از مشکلات اقتصادی، از قبیل بیکاری و پایینبودن سطح درآمد را رفع کنند. با توجه به اهمیت گردشگری و وجود پتانسیل های گردشگری در کشورمان، اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر توسعه گردشگری ایران، جهت برنامه ریزی های مناسب و کارا به منظور خدمات رسانی بهتر و عدالت اجتماعی و اقتصادی در سطوح مناطق مختلف ضروری به نظر می رسد. بدین منظور در پژوهش حاضر با نگاه جامع و سیستمی به گردشگری و با استفاده از مطالعات مشابه ایران و جهان، اقدام به شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری، اولویت بندی و ارائه راه کارهایی جهت بهبود جذب گردشگر و توسعه گردشگری با کمک روش ترکیبی FDANP، در ایران شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که "تسهیلات و زیرساخت های گردشگری" تاثیرپذیرترین معیار و "عوامل طبیعی" تأثیرگذارترین معیار در توسعه گردشگری می باشد. در بین شش معیار تاثیرگذار بر توسعه گردشگری ، معیار " تسهیلات و زیرساخت های گردشگری " با وزن 2/0 و زیر معیار " امنیت سرمایه گذاری داخلی" بیشترین اهمیت را کسب کردند.
احکام پیشنهادی مجمع هماهنگی تشکل های گردشگری در تدوین برنامه ششم، (تاریخ انتشار: 27/05/1395). |http://www.mehrnews.com/news/3743750|، تهران، برخط |15/07/1395|
اصغرپور، محمد جواد (1383). تصمیمگیریهای چند معیاره، (چاپ سوم)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
اصغرپور، محمد جواد. (1382). تصمیمگیری گروهی و نظریه بازی ها با نگرش تحقیق در عملیات، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
امیدی، مرجان و رضوی، حمیده و مهپیکر، محمدرضا (1390). انتخاب اعضای تیم پروژه بر مبنای معیارهای اثربخشی به روش PROMETHEE، چشم انداز مدیریت صنعتی، شماره 1، 134-113.
اینسکیپ، ادوارد (1392). برنامه ریزی گردشگری –رویکردی یکپارچه و پایدار به برنامه ریزی و توسعه گردشگری، ترجمه حسن پور، محمود و داغستانی، سعید تهران: مهکامه،.
جعفرتاش، برزین و پویان زاده، نسترن (1394). ارزیابی و اولویتبندی شاخصهای رقابتپذیری صنعت گردشگری ایران، مجله فرایند مدیریت و توسعه، دوره 28، شماره 3: 105-85 .
دربندی، سید محمدرضا (1392). یونان (تصویر کلی، آرمان ها، فعالیت ها)، تهران: انتشارات بین المللی الهدی.
رضایی نیا، حسن و جعفری، فرهاد (1393). اولویت بندی راهبردهای مدیریت مقاصد گردشگری با استفاده از مدل های کمی و کیفی (مطالعه موردی: شهر سلطانیه)، فصلنامه گردشگری شهری. دوره 1؛ شماره 1؛ 96-79.
رضوانی، علی اصغر (1392). جغرافیا و صنعت توریسم، تهران، دانشگاه پیام نور.
رهنمایی، محمدتقی، (1392). اوقات فراغت و گردشگری، تهران، انتشارات مهکامه.
زرآبادی، زهرا و عبداله، زهرا (1392). ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهره گیری از روش فرایند تحلیل شبکه ای، نشریه علمی- پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 6: 144-121.
شجاعی، مهرداد و نوری ، نادر (1386). بررسی سیاست های دولت در صنعت گردشگری و ارائه الگوی توسعه پایدار صنعت گردشگری کشور. فصلنامه دانش مدیریت، شماره 78: 90-63 .
صفایی قادیکلایی، عبدالحمید و آقاجانی، حسنعلی و درگاهی (1391). ارائه رویکرد ترکیبی از تکنیک های چندمعیاره فازی به منظوره اولویت بندی استراتژی های دستیابی به کلاس جهانی. مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، دوره 9 (2): 99-81.
ضرغام، حمید (1376). مجموعه مقالات راهکارهایی برای توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، نخستین همایش جهانگردی جمهوری اسلامی ایران، جلد اول: 299-404.
قالیباف، محمدباقر و شعبانی فرد، محمد (1390). ارزیابی و اولویت بندی جاذبه های گردشگری برای توسعۀ گردشگری شهری براساس مدل های تصمیم گیری چند متغیره، فصلنامۀ تحقیقات جغرافیایی ، 26، شماره 2: 172-147.
مدهوشی، مهرداد و ناصرپور، نادر (1382). ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 28: 58-25.
مدیری، محمود و میرزایی خاکی، مریم و کریمی شیرازی، حامد (1393). تعیین اولویت کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع خودرو با مدل تصمیم گیری ترکیبی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 2، شماره 1: 160-137.
مرادی، اصغرمحمد و اخترکاوان، مهدی (1388). روش شناسی مدلهای تحلیل تصمیمگیری چند معیاره، تهران، آرمانشهر، شماره 2: 125-113.
معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی (1394). نمایه آماری گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دفتر مطالعات فرهنگی
موسوی، میرنجف و ویسیان، محمد و محمدی حمیدی، سمیه و اکبری، مهناز (1393) بررسی و اولویتبندی توانها و زیرساختهای توسعۀ گردشگری با روشهای تصمیمگیری چندمعیاره، مجله گردشگری شهری، تهران، دوره 2، شماره 1: 31-17.
مومنی، منصور (1387)،. مباحث نوین تحقیق در عملیات، (چاپ دوم)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
هزارجریبی، جعفر و نجفی ملک، محمد (1391). بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی)، مجله علمی و پژوهشی جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، دوره 23، شماره 3 : 146-133.
Azizi, H., Biglarib, M. and Joudia, P. (2011). Assessment the feasibility of sustainable tourism in urban environments employing the cumulative linear model, International Conference on Green Buildings and sustainable Cities, Procedia Engineering, 21: 24-33
Baležentis T., Kriščiukaitienė I., Baležentis A. and Garland R. (2012) Rural tourism development in Lithuania (2003 – 2010) — A quantitative analysis, Tourism Management Perspectives, 2(3): 1 – 6.
Castillo-Manzano, José.I. López-Valpuesta, Lourdes and González-Laxe, Fernando (2011). The effects of the LCC boom on the urban tourism fabric: The viewpoint of tourism managers, Tourism Management, 32 (5):1085-1095.
Domínguez, T., Darcy, S., and Alén González, E. (2014). Competing for the disability tourism market – A comparative exploration of the factors of accessible tourism competitiveness in Spain and Australia, Tourism Management, 47(2015): 261–272.
Funa, F. S., Chiunb, L.M., Songan, P. and Nair, V. (2014). The impact of local communities’ involvement and relationship quality on sustainable rural tourism in rural area, Sarawak. The moderating impact of self-efficacy, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144: 60 – 65.
Gunn, (1998). Tourism Planning and Development, to Concider in Tourism PlanMaking, APA proceeding
Hsu, C.H., Wang, F.K. and Tzeng, G.H. (2012). The best vendor selection for conducting the recycled material based on a hybrid MCDM model combining DANP with VIKOR, Resources, Conservation and Recycling, Vol. 66: 95– 111.
Huang, J. and Peng, K. (2012). Fuzzy Rasch model in TOPSIS: A new approach for generating fuzzy numbers to assess the competitiveness of the tourism industries in Asian countries, Tourism Management, 33: 456-465.
Inskeep, E. (1991). Tourism Planning: An Intergrated and Sustainable Development Approach, New York: Van Nostrand Reinhold.
Jeng, D. and Jyh-Fu , T. (2012). Gwo-Hshiung, social influence on the use of Clinical Decision Support Systems: Revisiting the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology by the fuzzy DEMATEL technique, Computers & Industrial Engineering, 62(3): 819–828.
Kozkan, G. and Cifci, G., (2012). A novel hybrid MCDM approach based on fuzzy DEMATEL, fuzzy ANP and fuzzy TOPSIS to evaluate green suppliers, Expert Systems with Applications, 39(28): 3000– 3011.
Liu, C., Tzeng, G. and Lee, M. (2012). Improving tourism policy implementation e The use of hybrid MCDM models, Tourism Management, 33: 413-426.
Machintosh, R., G., C. R. and Ritchie, R.B. (1995). Tourism Principle, Practice, Philosophies, United States of America: John Wiley & sons, Inc.
The Travel & Tourism Competitiveness Report (2015). published by the World Economic Forum.
The Travel & Tourism Competitiveness Report (2013). published by the World Economic Forum.
Tyrväinen, L., Uusitalo, M., Silvennoinen, H. and Hasu, E. (2014). Towards sustainable growth in nature-based tourism destinations: Clients’ views of land use options in Finnish Lapland, Landscape and Urban Planning, 122: 1-15.
Tzeng, G.H. and Chiou, H.K. (2004). Fuzzy c-means clustering for the optimal strategy combination of nanotechnologyindustry in Taiwan, The International Journal of Management Science, 43: 344-362.
Tzeng, G.H. and Wang, Y.L., (2012). Brand marketing for creating brand value based on a MCDM model combining DEMATEL with ANP and VIKOR methods, Expert Systems with Applications, NO 39: 5600-5615.
Tzeng, G.H., Chiu, W.Y. and Li, H. L., (2013). A new hybrid MCDM model combining DANP with VIKOR to improve e-store business, Knowledge-Based Systems, 37: 48–61.
Yang, Y. and Fik, T. (2014). Spatial effects in regional tourism growth, Annals of Tourism Research, 46: 144–162.
UNWTO. (2015). Yearbook of Tourism Statistics2014 & 2015.
طالبی, حدیث , مدیری, محمود , & طرهانی, فرزاد . (1396). اولویت بندی مؤلفه های توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6(20), 94-114. doi: 10.22080/jtpd.2017.1489
MLA
حدیث طالبی; محمود مدیری; فرزاد طرهانی. "اولویت بندی مؤلفه های توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6, 20, 1396, 94-114. doi: 10.22080/jtpd.2017.1489
HARVARD
طالبی, حدیث, مدیری, محمود, طرهانی, فرزاد. (1396). 'اولویت بندی مؤلفه های توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6(20), pp. 94-114. doi: 10.22080/jtpd.2017.1489
CHICAGO
حدیث طالبی , محمود مدیری و فرزاد طرهانی, "اولویت بندی مؤلفه های توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 6 20 (1396): 94-114, doi: 10.22080/jtpd.2017.1489
VANCOUVER
طالبی, حدیث, مدیری, محمود, طرهانی, فرزاد. اولویت بندی مؤلفه های توسعه گردشگری در ایران با رویکرد تصمیم گیری چند معیاره ترکیبی فازی مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1396; 6(20): 94-114. doi: 10.22080/jtpd.2017.1489