هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر خصیصه های شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور است. جامعه مورد مطالعه شامل سرپرستان خانوار در شهر اصفهان بوده که پیشتر یک بسته گردشگری خارج از کشور را خریداری کرده اند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شخصیت جان و استریواستاوا (1999) و پرسشنامه های محقق ساخته ارزش ادراک شده از جستجوی اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده گردید. یافته ها بیانگر آن بود که خصیصه های وظیفه شناسی و روان رنجوری از طریق ارزش ادراک شده حاصل از جستجوی درونی اطلاعات، بر میزان جستجوی درونی اطلاعات تاثیر داشته اند. به علاوه، وظیفه شناسی بر ارزش ادراک شده از جستجوی اطلاعات از درون خانواده تاثیر معناداری داشته است. از سوی دیگر، خصیصه باز بودن نسبت به پذیرش تجارب جدید از طریق ارزش ادراک شده از جستجوی بیرونی اطلاعات، بر میزان جستجوی بیرونی اطلاعات تاثیرگذار بوده است. مطالعه، همچنین تاثیرخصیصه سازگاری را بر ارزش ادراک شده از جستجوی اطلاعات از درون خانواده تایید نموده است. در نهایت، خصیصه برونگرایی بر هیچکدام از ارزش های ادراک شده از جستجوی اطلاعات از درون خانواده و جستجوی اطلاعات بیرونی تاثیرمعناداری نداشت.
1. آب روشن، حسن و خرمایی، فرهاد (1394). پیش بینی نیاز به شناخت بر اساس ویژگیهای شخصیتی و باورهای معرفت شناختی در دانشجویان، فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، سال 4، شماره 10: 26-9.
2. داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
3. غفاری، محمد (1394). تدوین مدل ارزش ویژه برند برای مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: شهر اصفهان)، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
شکرچی زاده, زهرا , رنجبریان, بهرام , & قاسمی, وحید . (1397). تاثیر خصیصه های شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 7(25), 97-116. doi: 10.22080/jtpd.2018.2001
MLA
زهرا شکرچی زاده; بهرام رنجبریان; وحید قاسمی. "تاثیر خصیصه های شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 7, 25, 1397, 97-116. doi: 10.22080/jtpd.2018.2001
HARVARD
شکرچی زاده, زهرا, رنجبریان, بهرام, قاسمی, وحید. (1397). 'تاثیر خصیصه های شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 7(25), pp. 97-116. doi: 10.22080/jtpd.2018.2001
CHICAGO
زهرا شکرچی زاده , بهرام رنجبریان و وحید قاسمی, "تاثیر خصیصه های شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 7 25 (1397): 97-116, doi: 10.22080/jtpd.2018.2001
VANCOUVER
شکرچی زاده, زهرا, رنجبریان, بهرام, قاسمی, وحید. تاثیر خصیصه های شخصیتی بر رفتار جستجوی اطلاعات به هنگام انتخاب یک بسته گردشگری خارج از کشور. برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1397; 7(25): 97-116. doi: 10.22080/jtpd.2018.2001