شناسایی و سنجش پیشرانهای کلیدی موثر در تعیین حس مکان مقاصدگردشگریمطالعه موردی: شهر اصفهان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

2 استاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

3 استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان

چکیده

در هزاره فرارو، جهان بوسیله فن آوری و فرایند جهانی شدن، در مسیر همگنی فزاینده­ای در حال پیشروی است. از این رو جهت دستیابی به مزیت اقتصاد رقابتی، برخوردار بودن از یک حس مکان متمایز، بیش از پیش برای شهرها و کشورها اهمیت یافته است. با توجه به تعریف گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه و پیشرفت اصفهان لازم است تا ابعاد موثر در تعیین حس مکان شهر اصفهان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری بین المللی مورد تحلیل واقع شود. هدف اصلی این پژوهش کاربردی که با تلفیق روش­های اسنادی و پیمایشی و در دو گام انجام گرفته، شناسایی و سنجش پیشرانهای کلیدی موثر در تعیین حس مکان مقصد گردشگری شهر اصفهان است. نتایج این پژوهش حاصل از تحلیل نظرات 31 نفر از خبرگان در خصوص موضوع پژوهش نشان می­ دهد که 16 پیشران کلیدی شناسایی شده در تعیین حس مکان شهر اصفهان به عنوان یک مقصد گردشگری در سه گروه کالبدی، فعالیتی و معنایی تقسیم پذیرند. سه پیشران "صنایع دستی و هنرهای سنتی"، جاذبه­ های تاریخی" و "سابقه تاریخی و تمدنی" دارای بیشترین امتیاز و  از بین عوامل معنایی "تصویر و ذهنیت شکل گرفته از مقصد"، "میراث فرهنگی ناملموس" و "کیفیت ادراک شده از محیط و زندگی در مقصد شهر اصفهان" دارای کمترین اثرگذاری را در بین عوامل تعیین کننده حس مکان مقصد گردشگری اصفهان دارا می­ باشند.

کلیدواژه‌ها


  1. جعفری، وحیده و نجارزاده محمد و زهره کیانی فیض آبادی، (1396). بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهرستان سوادکوه). مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری. سال ششم، شماره 20، صص: 93-75
  2. حیدری چیانه، رحیم و حسین سعدلونیا، (1395). تحلیلی بر فرایند مدیریت تصویر مقصد گردشگری شهری (مورد مطالعه: کلان شهر تبریز). مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری. سال پنجم، شماره 19. صص :109-94
  3. رهنما، محمدرضا، و رضوی، محمد حسین (1391). بررسی تأثیر حس تعلق مکانی بر سرمایه اجتماعی و مشارکت در محلات شهر مشهد. نشریههنرهایزیبا - معماریوشهرسازی دوره 17 شماره 2 : صص: 36-29
  4. صنایعی، علی و مولایی، احمدرضا (1393). برندسازی در مقاصد گردشگری، پژوهشکده مدیریت دانشگاه اصفهان
  5. ضرابیان، فرناز و منعام، محمدرضا (1392). بررسی میزان و عوامل تاثیرگذار بر حس مکان. فصلنامه شهرداریها، سال نهم، شماره 89، صص: 37-23
  6. علی نیا، فاطمه، و جباریان، فاطمه (1394). بررسی حس تعلق به مکان در خیابان چهارباغ اصفهان با رویکرد پدیدارشناسی. ششمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری با تاکید بر مولفه­های شهر اسلامی. مشهد .
  7. کاشی، حمید و بنیادی، ندا (1392). تبیین مدل هویت مکان -حس مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن. نشریههنرهایزیبا - معماریوشهرسازی دوره 18 شماره 3، .صص: 52-43.
  8. محمودی، سمیه و رنجبریان، بهرام و سعید فتحی،(1394). شناسایی عوامل موثر بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی از ایران. مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری. سال چهارم، شماره 13، صص: 92-72
  9. رلف، ادوارد (1389). مکان و بی مکانی ،  ترجمه محمدرضا نقصان محمدی، تهران ، نشر آرمانشهر .