ارزیابی تناسب مکانی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه رود بار و قصران و لواسانات با استفاده از روش OWA با کمیت سنج های فازی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیاردانشکده علوم زمین،دانشگاه شهید بهشتی

2 استاد مرکز مطالعات سنجش از دور و GIS، دانشگاه شهید بهشتی

3 دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی

4 دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری،دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

طی چند دهه اخیر اکوتوریسم به عنوان یکی از زیر مجموعه­ های صنعت گردشگری رشد چشمگیری داشته است و عبارت است از سفری مسئولانه به نواحی طبیعی که به حفظ محیط زیست و پایداری رفاه مردم محلی می­انجامد. کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آن را به عنوان ابزاری قدرتمند جهت رشد و توسعه پایدار ترویج می­ نمایند. کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیای خاصی که در سطح جهان دارد، در چهار فصل و در نقاط مختلف، دارای ویژگی­ های طبیعی است که می­تواند برای گردشگران جذاب باشد. توسعه این صنعت در هر منطقه نیازمند شناسایی دقیق قابلیتها و زیرساختهای مرتبط با این حوزه می ­باشد. بر اساس آنچه بیان گردید، توسعه فعالیت­های اکوتوریسم و انتخاب مناطق مستعد در مطالعات ضرورت می­ یابد. وجود جاذبه های طبیعی، از راهکارهای مناسب، ابتدا شاخص­ها و معیارهای تاثیرگذار در توسعه اکوتوریسم، شناسایی و استخراج و در ادامه از روش وزن دهی چند معیارهاAHP جهت مشخص نمودن اهمیت هر یک از پارامترهای تاثیرگذار استفاده گردید. در نهایت برای یافتن نواحی مناسب و نیز تلفیق لایه ­ها بر اساس سناریوهای گوناگون از روش OWA در GIS استفاده شد. نتایج به دست آمده از سناریوهای گوناگون نشان از تناسب خوب منطقه در توسعه اکوتوریسم می­ باشد.

کلیدواژه‌ها


  1. اسدیان, فریده، اسدی، مجید. جوادیان ‌نمینی، مرجان (1393). ارزیابی توان اکولوژیکی به منظور تعیین عرصه‌های مناسب توسعه در محدوده بخش راین، شهرستان کرمان، بر مبنای پهنه بندی اکوتوریسم با تکنیک GIS و AHP. جغرافیایی سرزمین, 44(11): 35-44.
  2. محلاتی، صلاح الدین (1380) درآمدی بر جهانگردی، چاپ اول، انتشارات شهید بهشتی
  3. رنجبریان، بهرام.؛ زاهدی، محمد(1384). شناخت گردشگری، اصفهان، انتشارات چهار باغ
  4.  امیری، محمد جواد؛ ذوقی، محمود؛ سادات،مهدیس؛ کریمی،سپیده (1394). ارزیابی توان اکوتوریسم در مناطق حفاظت شده، به منظور کمک به توسعه­ی پایدار روستایی (مطالعه موردی: منطقه حفاظت شده ارسباران - دهستان میشه پاره). پژوهش و برنامه ریزی روستایی، 11(4): 39-50.
  5. علیرضا ایلدرمی علی دلال اوغلی، محمد قربانی (1395). ارزیابی توان اکولوژیکی و اکوتوریسمی منطقه حفاظت شده لشگر در شهرستان ملایر. فضای جغرافیایی،2(2): 27-50.
  6. جعفری, غلامحسین؛ کریمی، ستار (1388). مکانیابی دهکده های گردشگری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) مطالعه موردی: دریاچه زریوار شهرستان مریوان، اندیشه جغرافیایی، 6(3): 96-110.
  7. حامیان, پریسا؛ المدرسی، سید علی؛ عفتی, میثم؛کاوسی، حمیده و  رشیدی، علی (1394). مکانیابی مجتمع گردشگری به روش تصمیم گیری چند معیاره با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی شهرستان ما سال)، تحقیقات جغرافیایی، 119(30): 116-130.
  8. عاشری امام علی (1394). ارزیابی توان طبیعی توسعه گردشگری ورزش های زمستانه مناطق روستایی حوضه آبریز زاب با استفاده از GIS و MCDM. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی،39(15):  75-92.          
  9. نسترن، مهین؛ حجه‌فروش، شیلا (1391). سنجش توانمندی های بوم گردی مناطق حفاظت شده با استفاده از GIS مطالعه موردی پناهگاه حیات وحش قمیش لو. جغرافیا و برنامه ریزی محیطی،46(23): 173-188.