بررسی اعتماد گردشگران مستقل به محتوای آنلاین در تصمیم‌گیری پیش از سفر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مقطع کاشناسی ارشد مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی -تهران

2 گروه اکوتوریسم ، دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ(وابسته به جهاد دانشگاهی)، تهران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی اعتماد گردشگرانی که بصورت مستقل سفر می‌کنند به محتوای آنلاین در برنامه‌ریزی پیش از سفر انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از یک نظرسنجی آنلاین در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی که در یک سال گذشته سفری به صورت کاملا مستقل با برنامه‌ریزی شخصی داشته‌اند، و با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی، انجام شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در بین گردشگران مستقل، مردان بیش از زنان بر اساس محتوای دیگر کاربران تصمیم‌گیری‌های پیش از سفر خود را انجام می‌دهند و این تصمیم‌گیری اغلب بر مبنای نظرات و نوشته‌هایی است که دیگر گردشگران از تجربیات خود به اشتراک گذاشته‌اند. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد میزان استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی، بر میزان اعتماد آنها نسبت به محتوای منتشر شده تاثیر می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها


محمدی، مصطفی، اسدی، شکوفه، خاطری، سپیده. (1398). نقش شبکه‌های اجتماعی بر تبلیغات شفاهی گردشگران، مجله برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال هشتم، شماره 28، ص 112 – 89
Akehurst, G. (2008). What do we really know about services?. Service Business2(1), 1-15.
Arrigara, M., &Levina, N. (2008).Social dynamics in online cultural fields. ICIS 2008 Proceedings, 120.
Barreda, A., &Bilgihan, A. (2013).An analysis of user‐generated content for hotel experiences. Journal of Hospitality and Tourism Technology.
Bronner, F., & De Hoog, R. (2011). Vacationers and eWOM: Who posts, and why, where, and what?. Journal of Travel Research50(1), 15-26.
Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet—The state of eTourism research. Tourism management, 29(4), 609-623.
Burgess, S., Sellitto, C., Cox, C., &Buultjens, J. (2009, June). User-generated content (UGC) in tourism: Benefits and concerns of online consumers. In ECIS (pp. 417-429).
Cormode, G., & Krishnamurthy, B. (2008).Key differences between Web 1.0 and Web 2.0.First Monday, 13(6).
Cox, C., Burgess, S., Sellitto, C., &Buutlejens, J. (2009). Consumer generated web based marketing. Australia: CRC for Sustainable Tourism Pty Ltd.
Daugherty, T., Eastin, M. S., & Bright, L. (2008).Exploring consumer motivations for creating user-generated content. Journal of interactive advertising8(2), 16-25.
Del Chiappa, G., Alarcón-Del-Amo, M. D. C., & Lorenzo-Romero, C. (2016). Internet and user-generated content versus high street travel agencies: A latent gold segmentation in the context of Italy. Journal of Hospitality Marketing & Management25(2), 197-217.
Di Gangi, P. M., &Wasko, M. (2009). The co-creation of value: Exploring user engagement in user-generated content websites. Proceedings of JAIS theory development workshop.sprouts: working papers on information systems, 9, No. 50, pp. 9-50.
Filieri, R., & McLeay, F. (2014). E-WOM and accommodation: An analysis of the factors that influence travelers’ adoption of information from online reviews. Journal of Travel Research53(1), 44-57.
Fotis, J. N., Buhalis, D., &Rossides, N. (2012). Social media use and impact during the holiday travel planning process (pp. 13-24). Springer-Verlag.
Gretzel, U., Yoo, K. H., &Purifoy, M. (2007). Online travel review study: Role and impact of online travel reviews.
Jensen, C. S., Vicente, C. R., & Wind, R. (2009). User-generated content: The case for mobile services. Computer, 41(12), 116-118.
Kim, I. K. (2010). Applying content analysis to web-based content. Journal of Computing and Information Technology, 18(4), 369-375.
Kotler, P. (2003). Marketing Management (11th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall International Editions.
Kennell, S., & Rushton, A. M. (2015). User-generated content (UGC) in pleasure travel decision-making. Academy of Marketing Conference: The Magic in Marketing, (pp. 77-92).
Mishra, A. A. (2010). Consumer decision-making styles and young-adult consumers: An Indian exploration. Management & Marketing-Craiova, (2), 229-246.
O’Connor, P. (2008). User-generated content and travel: A case study on Tripadvisor. com. Information and communication technologies in tourism, 47-58.
O'connor, P. (2010). Managing a hotel's image on TripAdvisor. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(7), 754-772.
Page, K. L., & Pitt, L. (2011).Web 2.0, social media, and creative consumers. Journal of Consumer Behaviour10(6), i-iii.
Senecal, S., &Nantel, J. (2004).The influence of online product recommendations on consumers’ online choices. Journal of retailing80(2), 159-169.
Sidali, K. L., Schulze, H., & Spiller, A. (2009).The impact of online reviews on the choice of holiday accommodations. Information and Communication Technologies in Tourism 2009, 87-98.
Stepchenkova, S., & Zhan, F. (2013). Visual destination images of Peru: Comparative content analysis of DMO and user-generated photography. Tourism management36, 590-601.
Tsiakali, K. (2018). User-generated-content versus marketing-generated-content: Personality and content influence on traveler’s behavior. Journal of Hospitality Marketing & Management27(8), 946-972.
Verplanken, B., Hazenberg, P. T., &Palenewen, G. R. (1992). Need for cognition and external information search effort. Journal of Research in Personality26(2), 128-136.
Wasserman, T. (2006). Consumers don’t trust blogs. Brandweek, 47(31), 10.
Ye, Q., Law, R., Gu, B., & Chen, W. (2011). The influence of user-generated content on traveler behavior: An empirical investigation on the effects of e-word-of-mouth to hotel online bookings. Computers in Human behavior, 27(2), 634-639.
Yoo, K. H., Lee, Y., Gretzel, U., &Fesenmaier, D. R. (2009). Trust in travel-related consumer generated media. Information and communication technologies in tourism 2009, 49-59.
Zeng, B., &Gerritsen, R. (2014). What do we know about social media in tourism? A review. Tourism management perspectives10, 27-36.
Zhang, X. L., Xu, Z. J., Zhang, Z. H., & Zheng, W. (2010). Exploitation Countermeasures Of Coastal Wetland Ecotourism In Jiaozhou Bay [J]. Hubei Agricultural Sciences, 6.