شناسایی پیشران‌های کلیدی گردشگری شهر سرعین

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و روستایی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل ایران

2 مدرس دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

شهر سرعین از جمله شهرهای است که دارای پتانسیل‌های بالایی برای جلب گردشگران می‌باشد، ولی هنوز آنچنان که باید، نتوانسته منجر به رشد و توسعه صنعت گردشگری شود. بنابراین، این پژوهش قصد دارد عوامل کلیدی توسعه گردشگری شهر سرعین را شناسایی نماید. از همین‌رو، پژوهش پیش‌رو از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - تحلیلی می‌باشد. جامعۀ آماری این تحقیق کارشناسان آشنا به گردشگری شهر سرعین می‌باشند که به روش گلوله برفی تعداد 30 نفر به عنوان نمونه منتخب تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در این تحقیق از مدل تحلیل تاثیرات متقابل در قالب نرم‌افزار MICMAC استفاده شده است. یافته‌های تحقیق بیانگر این امر است که با توجه به قدرت تعیین‌کنندگی، متغیرهای توزیع امکانات، رسانه‌ها، زیباسازی، بالاترین رتبه‌های اثرگذاری مستقیم و شرایط اقلیمی، توزیع امکانات، زیباسازی، هم بالاترین رتبه‌های اثرگذاری غیرمستقیم را کسب کرده‌اند. نهایتاً می‌توان چنین نتیجه‌گیری نمود که عوامل متنوعی که نسبتاً هم زیاد هستند در توسعه گردشگری هستند بگونه‌ای که بیش از یک سوم از عوامل اولیه این پژوهش به عنوان عوامل کلیدی انتخاب شدند (20 عامل کلیدی از 54 عامل اولیه)، که لازم است در هرگونه برنامه-ریزی برای ‌توسعه گردشگری شهر سرعین به نقش کلیدی و اساسی این عوامل توجه نمود.

کلیدواژه‌ها


اجزاشکوهی، محمد، شاکرمی، نعمت و منصورزاده، علی محمد (1397)، برنامه ریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه ی هویت رقابت پذیری منطقه ای با استفاده از تکنیک Meta-SWOT  فصلنامه ی مطالعات شهری، شماره ی 26، صص 30-17.
تقوایی، مسعود و حسینی خواه، حسین (1396)، برنامه ریزی توسعه  ی صنعت گردشگری مبتنی بر روش آینده پژوهی و سناریونویسی (مطالعه ی موردی: شهر یاسوج)، مجله برنامه ریزی و توسعه ی گردشگری، سال 6، شماره ی 23، صص 30-8.
حاجی نژاد، علی، عبدی، ناصر و پایدار، ابوذر (1395)، مطالعه ی تطبیقی عوامل ساختاری، کارکردی و نهادی المان های گردشگری شهری و عوامل مؤثر بر توسعه ی آنها (مطالعه ی موردی: برج های آزادی و ایفل)، فصلنامه ی گردشگری شهری، دوره ی 3، شماره ی  1، صص 93-108.
خیرگو، منصور و شکری، زینب (1390)،  توسعه ی فرایند سیاست گذاری با استفاده از راهبرد آینده نگاری، فصلنامه ی پژوهشی مدیریت نظامی، دوره ی 11، شماره ی 42، صص 102-71.
دده زاده سیلابی، پروین و احمد ­فرد، نرگس (1398)، تعیین پیشران های کلیدی مؤثّر بر توسعه ی گردشگری با رویکرد آینده پژوهی (مطالعه ی موردی: شهرستان های استان مازندران)، جغرافیا و پایداری محیط، شماره ی 30، صص 73-89.
علی اکبری، اسماعیل، پوراحمد، احمد و جلال آبادی، لیلا (1397)، شناسایی پیشران های موثر بر وضعیت آینده ی گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آینده پژوهی، فصلنامه ی علمی- پژوهشی گردشگری و توسعه، سال هفتم، شماره ی اول، صص 178-156.
فرهادی یونکی و عنابستانی (1397)، شناسایی متغیرهای کلیدی در شکل گیری برند مقصد گردشگری مبتنی بر روش آینده پژوهی (مطالعه ی موردی: روستای هدف گردشگری سوادجان استان چهارمحال و بختیاری)، دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، صص 1-13.
فیروزجائیان، علی اصغر، فیروزجائیان، مجتبی، هاشمی، حمید و غلامرضازاده، فاطمه (1392)، کاربرد تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری (تحلیلی با رویکرد آسیب شناسانه)، مجله ی برنامه ریزی و توسعه ی گردشگری، سال 2، شماره ی 6، صص 159-129.
موسوی، میرنجف، جلالیان، اسحاق و کهکی، فاطمه سادات (1396)، تدوین سناریوهای عوامل مؤثر بر توسعه ی گردشگری استان آذربایجان غربی با استفاده از سناریو ویزارد، گردشگری شهری، دوره ی 4، شماره ی 3 ، صص 49-62.
نصر، طاهره (1398)، شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر گردشگری در کلانشهر شیراز با رویکرد آینده پژوهی، فصلنامه ی پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال 10 ، شماره ی پیاپی 37 ، صص66-55.
Bhati, A. & Pearce, P. (2017). Tourist attractions in Bangkok and Singapore; linking vandalism andsetting characteristics, Tourism Management, 63, 15-30.
DosWeil, R, (2005). Ghassabzade and Ghaffari Touchaie 2014, Nashre Pazhooheshhaye Farhangi, Tehran.
Faraji Rad, K. & Kazemian. G. (2000). Local and Regional Development from an Institutional Approach, Tehran: Jahad Publishing Organization. 
Hall, C. M. & Lew, A. A. (2009). Understanding and managing tourism impacts: An integrated approach, Routledge.
Holland, J. (2003). Tourism in poor rural areas: Diversifying the product and expanding the benefits in rural Uganda and the Czech Republic.
Islam, S. (2015). Study on Factors Influencing Tourism: Way Forward for Sustainable Tourism in Bangladesh, Journal of Tourism, Hospitality and Sports, 6, 1-13.
Murphy, P. E. (2013). Tourism: A community approach (RLE Tourism), Routledge.
Rodríguez, M.O., Sánchez, C.A., Félix, J.Q. & Estrada, I.C. (2018). Factors that affect the demand of tourism in Mexico: competitive analysis, Journal of Tourism Analysis: Revista de Análisis Turístico, 25, 2, 154-166.
Seyidov, J. & Adomaitienė, R. (2016). Factors Influencing Local Tourists’ Decision-Making on Choosing a Destination: A Case of Azerbaijan. Gruyrer, 95, 3, 112-127.
Tuan V. K. & Rajagopal P. (2019). Analyzing Factors Affecting Tourism Sustainable Development towards Vietnam in the New Era, European Journal of Business and Innovation Research.7, 1, 30-42.
Yeoman, I. (2012) 2050–Tomorrow’s tourism. Bristol: Channel View Publications.
Varum, C. A. Melo, C. Alvarenga, A. & Carvalho, P. S. (2011). Scenarios and possible futures for hospitality and tourism, Foresight, 13, 1, 19-35.
Xiaoli, Z. (2012). The Factors Effecting Chinese Tourist Revisit Thailand Destination, Publisher: University of the Thai Chamber of Commerce, enviable at https://scholar.utcc.ac.th/handle/6626976254/446.