پدیدار شناسی تجربه زیسته گردشگران خلاق (مورد مطالعه گردشگری خلاق با محوریت عشایر استان کرمان)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

2 گروه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر ، کرمان، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

10.22080/jtpd.2021.21090.3500

چکیده

گردشگری خلاق یک ژانر جدید و امیدوار کننده از گردشگری است که به طور فزاینده ای در بازار جهانی گردشگری رواج دارد. اگرچه گردشگران فرهنگی به طور فزاینده ای در تلاشند تا رویدادهای فرهنگی را به طور فعال تجربه کنند و مستقیماً به فعالیت های خلاقانه بپردازند اما دانش تجربی در مورد جهانگردان خلاق محدود است. هدف از انجام این تحقیق پدیدار شناسی تجربه زیسته گردشگران خلاق با محوریت عشایر در استان کرمان است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران خلاقی هستند که از مناطق عشایر نشین در استان کرمان بازدید کرده اند. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شده اند. داده‏ های پژوهش با استفاده مصاحبه ‏های نیمه ساختار یافته جمع آوری شده است. پس از انجام یازده مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. از روش هفت مرحله کلایزی در روش تحقیق پدیدار شناسی برای تحلیل داده ‏ها استفاده شده است. همچنین با مراجعه مجدد به شرکت کنندگان در مصاحبه و جلب توافق ایشان، اعتبار نتایج به دست آمده بررسی شده است. در انتها چهار تم کلی سنخ شناسی گردشگری خلاق، رفتار‏های گردشگر محور، سبک زندگی تجربی گردشگران خلاق و خصیصه مقصد گردشگری خلاق از دوازده خوشه حاصل شدند.

کلیدواژه‌ها


Ali, F., Ryu, K., & Hussain, K. (2016). Influence of experiences on memories, satisfaction and behavioral intentions: A study of creative tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(1), 85-100.
Bakhshandeh, Nusrat, Abbas, (1389). Investigating the Entrepreneurship Potential of Tourism in Iran's Nomadic Society, Labor and Society Monthly, No. 120 (121 consecutive, June and July 2010) (In persian).
Blapp, M., & Mitas, O. (2018). Creative tourism in Balinese rural communities. Current Issues in Tourism, 21(11), 1285-1311.
Booyens, I., & Rogerson, C. M. (2015, December). Creative tourism in Cape Town: An innovation perspective. In Urban Forum, 26 (4), pp. 405-424. Springer Netherlands.
Chen, C. F., & Chou, S. H. (2019). Antecedents and consequences of perceived coolness for Generation Y in the context of creative tourism-A case study of the Pier 2 Art Center in Taiwan. Tourism Management, 72, 121-129.‏
Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it.
Dean, D., Suhartanto, D., & Kusdibyo, L. (2019). Predicting destination image in creative tourism: A comparative between tourists and residents. International Journal of Applied Business Research, 1(01).
Florida, R. (2002). The rise of the creative class New York. Florida R, 743-755.
Gholamrezaei, Saeed; Zayn Ali, Maryam; Naseri, Alireza; Nouraei, Soheila (2012). Nomadic tourism is an entrepreneurial opportunity in the tourism industry. The Second National Conference on Economic Development Strategies with a focus on regional planning (In Persian).
Godbey, G. (2008). Leisure in your life: New perspectives. State College, PA: Venture Publishing.
Hung, W. L., Lee, Y. J., & Huang, P. H. (2016). Creative experiences, memorability and revisit intention in creative tourism. Current Issues in Tourism, 19(8), 763-770.
Ivanova, P. (2013). Creativity and sustainable tourism development. Икономика 21, 3(2), 108-120.
Jackson, C., Vaughan, D. R., & Brown, L. (2018). Discovering lived experiences through descriptive phenomenology. International Journal of Contemporary Hospitality Management.‏ 30 (11), 3309-3325.
Kim, J. H., Ritchie, J., & Tung, V. W. S. (2010). The Effect of Memorable Experience on Behavioral Intentions in Tourism: A Structural Equation Modeling Approach. Tourism Analysis, 15(6), 637-648.
Lotfizadeh Dehkordi, Simin Dokht and Shahedi, Bahram, 2014, A Study of Creative City Indicators with Tourism Development Approach, International Conference on Sustainable Development, Strategies and Challenges Focusing on Agriculture, Natural Resources, Environment and Tourism, Tabriz ,,, https: : //civilica.com/doc/355718 (In persian).
Mohammadi, A., Moharrer, M., & Babakhanifard, M. S. (2019). The business model and balanced scorecard in creative tourism: the ultimate strategy boosters. Current Issues in Tourism, 22(17), 2157-2182.‏
Mohammadi, Mustafa; Mirtaghian Rudsari, Seyed Mohammad, (2016), Creative Tourism Product Modeling: Development of 4P Model (People, Process, Place and Product), Tourism Planning and Development, 5 (18), 179-201(In Persian).
Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
O'dell, T. (2007). Tourist experiences and academic junctures. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism7(1), 34-45.
Pernecky, T., & Jamal, T. (2010). (Hermeneutic) phenomenology in tourism studies. Annals of Tourism Research, 37(4), 1055-1075.‏
Prentice, R., & Andersen, V. (2007). Creative tourism supply: Creating culturally empathetic destinations. In G. Richards, & J. Wilson (Eds.). Tourism, creativity and development, pp. 89–107, London: Routledge.
Rahimi, Razieh; Ghanbari, Yousefagh Barghi, Hamid. (1399). The effect of environmental-behavioral factors on the realization of creative tourism in tourism target villages of Isfahan province. Tourism Planning and Development, 9 (32), 1-18. Doi: 10.22080 / jtpd.2020.17581.3163 (In persian).
Remoaldo, P., Serra, J., Marujo, N., Alves, J., Gonçalves, A., Cabeça, S., & Duxbury, N. (2020). Profiling the participants in creative tourism activities: Case studies from small and medium sized cities and rural areas from Continental Portugal. Tourism Management Perspectives36, 100746.
Rezvani, Ali Asghar, 2000, Joint Support for Cultural and Natural Heritage, Journal of the Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, No. 22-23, pp. 1-14 (In persian).
Richards, G., & Marques, L. (2012). Exploring creative tourism: Editors introduction.
Richards, G., & Raymond, C. (2000). Creative tourism. ATLAS news, 23(8), 16-20.
Richards, G., & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture? Tourism Management, 27, 1209–1223.
Tan, S. K., Kung, S. F., & Luh, D. B. (2013). A model of ‘creative experience’ in creative tourism. Annals of tourism research, 41, 153-174.‏
Tan, S. K., Luh, D. B., & Kung, S. F. (2014). A taxonomy of creative tourists in creative tourism. Tourism Management, 42, 248-259.‏
Toffler, A. (1980). The third wave. New York: William Morrow.
UNESCO. (2006). towards sustainable strategies for creative tourism. In Discussion report of the planning meeting for 2008 international conference on creative tourism Santa Fe, New Mexico. .
Virginija, J. (2016). Interaction between cultural/creative tourism and tourism/cultural heritage industries. Tourism–From Empirical Research Towards Practical Application, InTech, Croatia/Rijeka, 137-156.
Zhang, Y. (2013, August). Study on the main characteristics and development countermeasures of creative tourism. In 2013 International Conference on Education, Management and Social Science (ICEMSS-13). Atlantis Press.‏
Zhang, Y., & Xie, P. F. (2019). Motivational determinates of creative tourism: a case study of Albergue art space in Macau. Current Issues in Tourism, 22(20), 2538-2549.
Zhang, Y., & Yu, X. (2018). Urban tourism and the politic of creative class: a study of the chefs in Macao. International Journal of Tourism Sciences, 18(2), 139-15