تأثیر مدیریت زنجیره تأمین میهمان‌نوازی پایدار بر رضایت و وفاداری مشتریان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، استان یزد، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت تولید و عملیات، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، استان یزد، ایران.

10.22080/jtpd.2023.23125.3660

چکیده

زمینه و هدف: در سال‌های اخیر، همگرایی بین زنجیرة تأمین و پایداری و موضوعات پایداری در مهمان‌نوازی و هتل‌داری توجه زیادی را به خود اختصاص داده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مدیریت زنجیرة تأمین مهمان‌نوازی پایدار بر رضایت و وفاداری مشتریان در هتل‌های یزد بوده است.
 روششناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری نامحدود این پژوهش شامل  مشتریان 10هتل منتخب استان یزد است. جهت انجام پژوهش ابتدا به تدوین فرضیات و ضرورت آن پرداخته ‌شده و سپس با توجه به ادبیات پژوهش و پیشینۀ آن پرسش‌نامه‌ای تدوین گردید که پس از تأیید روایی و پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ در میان 150 نمونۀ آماری توزیع و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون PLS  استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان می‌دهد که بُعد محیط‌زیستی مدیریت زنجیرة تأمین مهمان‌نوازی پایدار بر رضایت مشتریان و بُعد اقتصادی آن بر رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد. بُعد محیط‌زیستی مدیریت زنجیرة تأمین مهمان‌نوازی پایدار بر وفاداری مشتریان و بُعد اجتماعی آن بر رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
 نتیجهگیری و پیشنهادها: در نهایت کسب‌وکارهای مهمان‌نوازی در بین استراتژی‌های خود مانند افزایش کیفیت محصولات و خدمات و ...، باید به‌منظور بهبود رضایت و وفاداری مشتری، افزایش عملکرد شرکت، ایجاد مزایای درونی برای خود و بیرونی برای کل جامعه در بلندمدت، اقدامات پایدار لازم دراین سه بُعد مذکور را به کار بگیرند.
 نوآوری و اصالت: نوآوری این پژوهش انتخاب دو متغیر رضایت و وفاداری از بین ادراکات و نگرش  مشتریان و انتخاب هتل‌های استان یزد از بین کسب‌وکارهای مهمان‌نوازی در سطح کشور می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Accbucci,D,.(2010). Structural equations modeling : Fit indices, sample size, and advanced topics. Journal of consumer psychology,20,pp.90-98.
Aminifar, Zahra, Kariminejad, Neda and Arabi, Majid (2014). Selection and Prioritization of Sustainability Indicators in Agricultural Supply Chain Management Using AHP Method International Conference on Sustainable Development, Strategies and Challenges Focusing on Agriculture, Natural Resources, Environment and Tourism.( In Persian)
Azar, Adel, Gholamzadeh, Rasoul and Qanavati, Mehdi (2012). Path-Structure Modeling in Management: Application of smartpls software, first edition, Negah Danesh Publications.( In Persian)
Berezan, O. Raab, C. Yoo, M. Love, C. (2013). Sustainable hotel practices andnationality: the impact on guest satisfaction and guest intention to return. Int. J. Hospitality Manage. 34, 227–233.
Bloemer,J,De ­Ruyter,K,& Peeters,P.(1998).Investingating drivers of bank loyalty: the complex relationship between image, service quality and satisfaction. International Journal of Bank Marketing, 16(7) ,276-286.
Brindley, C and L, Oxborrow. (2014). Aligning the sustainable supply chain to green marketing needs: A case study. Industerial Marketing Management. 43(2014): 45-55.
Cetin kaya, B. Cuthbertson, R. Ewer, G. Klaas-Wissing, T. Piotrowicz, W. & Tyssen, C. (2011). Sustainable Supply Chain Management: Practical Ideas for Moving Towards Best Practice. Heidelberg Dordrecht London New York: Springer.
Dakov, I., & Novkov, S. (2008). Sustainable Supply Chain Management Scope, Activities and Interrelation With other Concept. 5th International Scientific Conference Business and Management 2008
Enz, C. A. & Siguaw, J. A. (1999). Best hotel environmental practices. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 40(5), 72–77.
Farsari, I. (2012). The development of a conceptual model to support sustainable tourism policy in north Mediterranean destinations. Journal of Hospitality Marketing & Management, 21(7), 710–738.
Font, X. Tapper, R. Schwartz, K. & Kornilaki, M. (2008). Sustainable supply chain management in tourism. Business Strategy and the Environment, 17, 260–271.
Ghazanfari, Mehdi and Riyazi, Afshin (2002). Supply Chain Management: Tadbir Magazine No. 17, 63-51. (In Persian)
Goodman, A. (2000). Implementing sustainability in service operations at Scandic hotels. Interfaces, 30(3), 202–214.
Gopalakrishnan, K., Yusuf, Y. Y., Musa, A., Abubakar, T., & Ambursa, H. M.
(2012). Sustainable supply chain management: A case study of British Aerospace systems. International Journal of Production Economics, 140, 193–203.
Govindan, K. Khodaverdi, R. & Jafarian, A. (2012). A fuzzy multi criteria approach for measuring sustainability performance. Journal of cleaner Production, 1-10.
Guo, X. Ling, L. Yang, C. Li, Z. & Liang, L. (2013). Optimal pricing strategy based on market segmentation for service products using online reservation systems: An application to hotel rooms. International Journal of Hospitality Management, 35, 274–281.
Han, H. Hsu, L.J. Lee, J.S. Sheu, C. (2011). Are lodging customers ready to go green? An examination of attitudes, demographics, and eco-friendly intentions. Int. J. Hospitality Manage. 30, 345–355.
Haqiqi Kafash, Mehdi; Akbari, Massoud; Lalianpour, Noushin (2010) Factors affecting the loyalty of insurers (case study: Iran Insurance Company). Insurance Industry Quarterly, 25th year, number 1. pp. 75-95 . (In Persian)
Hassini, E. Surti, C. & Searcy, C. (2012). A literature review and a case study of sustainable supply chains with a focus on metrics. International Journal of Production Economics 140, 69–82.
Hosseini, Mirza Hassan, Sazour, Azam (2013). Improving the quality of tourism services in Yazdaz city from the perspective of foreign tourists. Scientific Research Quarterly Journal of Tourism Studies, 7th year, number 16, page 117-141.
Jafarnejad, Ahmad and Momeni, Mansour (2014). Investigating the Impact of Sustainable Supply Chain Management Dimensions on Supply Chain Operational Performance Using Structural Equation Modeling Technique and Conventional Correlation Analysis Method (Case Study in iSoda Food Industry Group(In Persian)
Kasim, A. Gursoy, D. Okumus, F. & Wong, A. (2014). The importance of water management in hotels: A framework for sustainability through innovation. Journal of Sustainable Tourism, (ahead-of-print), 1–18.
Khorshidi, Gholamhosein, Kardegar, Mohammad Javad. (2008) Identifying and ranking the most important factors affecting customer loyalty, using multi-criteria decision-making methods (case study: Maskan Bank). Management perspective scientific research quarterly, number 33, pp. 177-191. (In Persian)
kim,C.S.Bai,B.H.Kim,P.B.Chon,K. (2018). Review of reviews: A systematic analysis of review papers in the hospitality and tourism literature. International Journal of Hospitality Management 70 (2018) 49–58.
Kleindorfer, P. R., Singhal, K., & Wassenhove, L. N. V. (2005). Sustainable operations management. Production and Operations Management, 14(4), 482–492.
Kothari, T. Clark, H. & Roehl, W. S. (2005). E-Procurement: An emerging tool for the hotel supply chain management. International Journal of Hospitality Management, 24(3), 369–389.
Lazaridesa, H.N. (2011).Food processing technology in a sustainable food supply chain. 11th International Congress on Engineering and Food (pp.1918-1923).Procedia – Food Sciencel.
Linton, J. D. Klassen, R. & Jayaraman, V. (2007). Sustainable supply chains: An introduction. Journal of Operations Management 25, 1075-1082.
Moradi, Mohsen (2010). Designing and explaining the customer loyalty model in the insurance industry (case study: Afarin Insurance Company). Industrial Management Quarterly, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Sanandaj branch. The fifth year, number 14, pp. 121. (In Persian)
Odoom, C. K. (2012). Logistics and supply chain management in the hotel industry: Impact on hotel performance in servicedelivery.UNLVTheses/Dissertations/Professional Papers/Capstones, paper 1339.
Omidvar, Kamal (2004). The dry nature of Yazd and the attractions of ecotourism, a collection of selected papers of the Conference on Transformation in the Development of Yazd Province, Yazd University, 16-26. (In Persian)
Gharache, Manijeh; Daboyan, Munira (2011). Employee loyalty in interaction with customer loyalty in service industries. Two scientific quarterly journals of modern marketing research, first year, third issue, pp. 27-46. .( In Persian)
Ghasemi, Ahmad Reza ,Rait Pisheh, Mohammad Ali (2015). Provide a model for assessing supply chain sustainability. With a meta-combined approach. Journal of Executive Management, Volume 7, Number 14, Page 5. (In Persian)
Ramezanian, Mohammad Rahim and Heidarnia, Pedram (2012). Factors affecting green supply chain management in the tourism industry. Case study: Travel agencies in Tehran. Quarterly Journal of Tourism Studies. No. 14, pp. 125-151(In Persian)
Schwartz, K. Tapper, R. & Font, X. (2008). A sustainable supply chain management framework for tour operator. Journal of Sustainable Tourism, 16(3), 298–314.
Stadler, h. cristopher kilger, (2000), supply chain management and advance planning sestem, Bwrlin, Spriger.
Tenenhaus,M.,Vinzi,V.E. ,Chatelinc , Y.M.and Lauro,C.(2005).PLS path modeling, Computational Statistics & Data Analysis, 48,pp.159-205.
Teng, C. C. Horng, J. S. Hu, M. L. Chien, L. H. & Shen, Y. C. (2012). Developing energy conservation and carbon reduction indicators for the hotel industry in Taiwan. International Journal of Hospitality Management, 31, 199208.
Ulfat, Laia and Mazrouei, Ismail (2014). A Model for Measuring Supply Chain Stability Study: Iranian Carpet Industry. Iranian Journal of Management Sciences, Volume 9, Number 33, pp. 46-29.
Xu, X and D, Gursoy. (2015). Influence of sustainable hospitality supply chain management on customers’ attitudes and behaviors. International Journal of Hospitality Management 49 (2015) 105–116.
Xun Xu & Dogan Gursoy (2014): A Conceptual Framework of Sustainable Hospitality Supply Chain Management, Journal of Hospitality Marketing & Management.
Zhang, X. Song, H. Huang, G.Q. (2009). Tourism supply chain management: a new research agenda. Tourism Manage. 30 (3), 345–358.