شناسایی پیشران‌های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری با رویکرد آینده‌پژوهی (مطالعه موردی: مثلث طلایی گردشگری اصفهان، فارس، یزد)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته برنامه‌ریزی شهری گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد

2 استادیار گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد

10.22080/jtpd.2022.23314.3676

چکیده

زمینه و هدف: گردشگری از صنایعی است که فعالیت‌های آن تا حد زیادی بر اقتصاد کشورهای مختلف تأثیر می‌گذارد و در این راستا شناسایی عوامل موثر بر توسعه گردشگری حائز اهمیت است. در پژوهش حاضر به دلیل پتانسیل بالقوه‌ای که مثلث طلایی گردشگری اصفهان، فارس و یزد جهت توسعه گردشگری دارد، به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است تا با رویکرد آینده‌پژوهی، شاخص‌های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری آن شناسایی گردند.
روش­ شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی است که با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه و پرسشنامه با خبرگان و حرفه‌مندان آشنا با موضوعات گردشگری و آینده‌پژوهی و به کمک نرم‌افزار میک‌مک انجام گرفته است. بدین منظور در ابتدا 33 عامل اولیه موثر بر توسعه گردشگری با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان شناسایی شدند و سپس با تشکیل ماتریس اثرات متقاطع و بهره‌گیری از نظرات پرسش‌شوندگان و با استفاده از نرم‌افزار میک‌مک، پیشران‌های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری شناسایی شدند. پرسش‌شوندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند و در نمونه «14» اشباع نظری شکل گرفت.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که 11 عامل «سیاست‌های کلان دولت»، «تعامل دستگاه‌ها»، «شیوه مدیریت استان»، «مدیریت تخصصی»، «برندسازی و ایجاد انگیزه سفر»، «جاذبه‌های طبیعی»، «آثار تاریخی و میراث فرهنگی»، «صنایع دستی و بومی»، «فرهنگ گردشگرپذیری»، «زیرساخت‌های حمل‌و نقل» و «زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری» پیشران‌های کلیدی موثر بر توسعه گردشگری در سه استان مثلث طلایی گردشگری هستند.
نتیجه ­گیری: نتیجه پژوهش بیان می‌کند که می‌توان پیشران‌های مذکور را به دو دسته «سازمانی و مدیریتی» و «برندسازی» تقسیم کرد و برنامه‌ریزی جهت توسعه و بهبود عملکرد آنها می‌تواند سهم قابل توجهی در توسعه گردشگری این سه استان داشته باشد.
نوآوری و اصالت: با توجه به تفاهم‌نامه طرح مثلث طلایی گردشگری میان استان‌های اصفهان، فارس و یزد و عدم بررسی پیشران‌های موثر بر توسعه گردشگری این سه استان در پژوهش‌های پیشین، از این حیث، پژوهش حاضر دارای نوآوری است که با مصاحبه با صاحب‌نظران مرتبط با موضوع، اصالت یافته است. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Alnawas, I., Hemsley-Brown, J., (2019). Examining the key dimensions of customer experience quality in the hotel industry. J. Hosp. Mark. Manage. 28 (7), 833–861.
Asadi, S., Pourhashemi , S., Nilashi, M., Abdullah, R., Samad, S., Yadegaridehkordi, E., Aljojo, N., Razali, N. (2020). Investigating influence of green innovation on sustainability performance: A case on Malaysian hotel industry, Journal of Cleaner Production, Volume 258, N. 120860.
Behdel Khalifa Lu, Yasman. (2019). Investigating the impact of innovative culture and critical thinking on organizational entrepreneurship among education workers in Ardabil city, National Seminar on New Approaches to Education and Research in the Fourth Industrial Revolution, Ahvaz. (In Persian)
Breznik, L., Hisrich, R.D., (2014). Dynamic capabilities vs. innovation capability: are they related? J. Small Bus. Enterp. Dev. 21 (3), 368–384.
Çakar, N.D., Ertürk, A., (2010). Comparing innovation capability of small and medium- sized enterprises: examining the effects of organizational culture and empowerment. J. Small Bus. Manag. 48 (3), 325–359.
Chang, S., Gong, Y., Shum, C., (2013). Promoting innovation in hospitality companies through human resource management practices. Int. J. Hosp. Manag. 30 (4), 812–818.
Dabrowski, D.,  Brzozowska-Woś, M., Gołąb-Andrzejak, E., Firgolska, A. (2019). Market orientation and hotel performance: The mediating effect of creative marketing programs, Journal of Hospitality and Tourism Management, Volume 41, Pages 175-183.
Divisekera, S., Nguyen, V.K., (2018). Determinants of innovation in tourism evidence from Australia. Tour. Manag. 67,  157–167.
Elyasi, M., Safardoust, A., Rozehsara, M. (2018). Investigating the Effect of Innovating Strategy on Innovative Performance of Organizations (Case study: Knowledge-based Companies of Biotechnology Area). Strategic Management Thought, 12(1), 185-204. (In Persian) 
Felipe, C.M., Rold´an, J.L., Leal-Rodríguez, A.L., (2017). Impact of organizational culture values on organizational agility. Sustainability 9 (12), 23–54.
Forozan Mehr, Majid, Hosseini Shakib, Mehrdad, Shawalpour, Saeed, Khamsa, Abbas. (2019). Analyzing the effect of innovation capacity on the innovative performance of fintech start-up companies, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Human Sciences, Volume: 12, Number: 4. (In Persian)
Galloway, T. L., Miller, D. R., Sahaym, A., & Arthurs, J. D. (2017). Exploring the innovation strategies of young firms: Corporate venture capital and venture capital impact on alliance innovation strategy. Journal of Business Research, 71, 55-65. 
Ghasemi, M., Beygi rad, E., Margir, A., Shykhyany, M. (2018). The Role of Strategic Innovation and Open Innovation on the Performance of Companies Operating in the Zone Special Economic Bushehr. Management Researches, 10(38), 225-249. doi: 10.22111/jmr.2018.3723 . (In Persian) 
Gomezelj, D.O., (2016). A systematic review of research on innovation in hospitality and tourism. Int. J. Contemp. Hosp. Manage. 28 (3), 516–558.
Grissemann, U., Plank, A., Brunner-Sperdin, A., (2013). Enhancing business performance of hotels: the role of innovation and customer orientation. Int. J. Hosp. Manag. 33, 347–356.
Haghshenas, M., Keimasi, M. (2018). Identify and present the framework of strategic innovation components (Case study: Tehran Science and Technology Parks). Journal of Technology Development Management, 5(4), 169-205. doi: 10.22104/jtdm.2018.2635.1890. (In Persian) 
Hameed, W., Nisar, G., Wu, H. (2021). Relationships between external knowledge, internal innovation, firms’ open innovation performance, service innovation and business performance in the Pakistani hotel industry, International Journal of Hospitality Management, Volume 92,  102745.
Hern´andez-Perlines, F., Ariza-Montes, A., Han, H., Law, R., (2019). Innovative capacity, quality certification and performance in the hotel sector. Int. J. Hosp. Manag. 82, 220–230.
Hult, G.T.M., Hurley, R.F., Knight, G.A., (2004). Innovativeness: its antecedents and impact on business performance. Ind. Mark. Manag. 33 (5), 429–438.
James P.,(2015),” Aligning and propagating organizational values” , procedia economics and finance, Vol.11, Pp.95-109. 
Jang, Y.J., Zheng, T., Bosselman, R., (2017). Top managers’ environmental values, leadership, and stakeholder engagement in promoting environmental sustainability in the restaurant industry. Int. J. Hosp. Manag. 63, 101–111.
Jogaratnam, G., (2017). How organizational culture influences market orientation and business performance in the restaurant industry. J. Hosp. Tour. Manag. 31, 211–219.
Khan, K. U., Xuehe, Z., Atlas, F., & Khan, F. (2019). The impact of dominant logic and competitive intensity on SMEs performance: A case from China. Journal of Innovation & Knowledge, 4(1), 1-11.
Martínez-Rom´an, J.A., Tamayo, J.A., Gamero, J., Romero, J.E., (2015). Innovativeness and business performances in tourism SMEs. Ann. Tour. Res. 54, 118–135.
Matsuno, K., Zhu, Z., Rice, M.P., (2014). Innovation process and outcomes for large Japanese firms: roles of entrepreneurial proclivity and customer equity. J. Prod. Innov.  Manage.  31  (5),  1106–1124.
Mendoza-Silva, A., (2020). Innovation capability: a systematic literature review. Eur. J. Innov. Manag. https://doi.org/10.1108/EJIM-09-2019-0263.
Mikalef, P., Krogstie, J., Pappas, I. O., & Pavlou, P. (2020). Exploring the relationship between big data analytics capability and competitive performance: The mediating roles of dynamic and operational capabilities. Information & Management, 57(2), 103169
Nikpur, A. (2018). Improving the organization's innovative performance by empowering employees' work environment. Journal of Human Resource Management, 8(3), 137-160. (In Persian)
Pascual-Fern´andez, P., Santos-Vijande, M., L´opez-S´anchez, J., Molina, A. (2021). Key drivers of innovation capability in hotels: implications on performance, International Journal of Hospitality Management, Volume 94, 102825.
Qaidi, Mehdi and Rezaei, Parisa, (2017), Investigating the effect of customer knowledge management on the performance of Bank Saderat West branches of Tehran, emphasizing the role of innovative services, Pars Modir Quarterly, Volume: 3, Number: 11. (In Persian)
Rajapathirana, R.J., Hui, Y., (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. J. Innov. Knowl. 3 (1), 44–55.
Ramezani, Mehdi, Ameri, Mohsen. (2016). The impact of innovative organizational culture on organizational performance (case study: Iran Doc), the first scientific research conference on new approaches in humanities in Iran, Ilam. (In Persian)
Reyes-Santiago, M., Sánchez-Medina, P., Díaz-Pichardo, R. (2019). The influence of environmental dynamic capabilities on organizational and environmental performance of hotels: Evidence from Mexico, Journal of Cleaner Production, Volume 227, Pages 414-423.
Santos-Vijande, M., López-Sánchez, A., Pascual-Fernández, P., Rudd, J. (2021). Service innovation management in a modern economy: Insights on the interplay between firms’ innovative culture and project-level success factors, Technological Forecasting and Social Change, Volume 165, N.120562.
Santos-Vijande, M.L., Lo´pez-Sa´nchez, J.A., Pascual-Ferna´ndez, P., (2018). Co-creation with clients of hotel services: the moderating role of top management support. Curr. Issues Tour. 21 (3), 301–327.
Schein, E., (2010). Organizational Culture and Leadership, 2th ed. Jossey-Bass, San Francisco, CA.
Setini, M., Yasa, N. N. K., Gede Supartha, I. W., Ketut Giantari, I., & Rajiani, I. (2020). The Passway of Women Entrepreneurship: Starting from Social Capital with Open Innovation, through to Knowledge Sharing and Innovative Performance. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 6(2), 25. 
Shirazi, Hossein, Hashemzadeh Khorasgani, Gholamreza, Radfar, Reza, Torabi, Taghi. (2018). The effect of innovation capability on the technology commercialization performance of knowledge-based companies with emphasis on the mediating role of organizational innovation. Innovation Management in Defense Organizations, Volume 2, Number 3, pp. 81-106. (In Persian)
Tang, T.W., Wang, M.C.H., Tang, Y.Y., (2015). Developing service innovation capability in the hotel industry. Serv. Bus. 9 (1), 97–113.
Teece, D.J., Pisano, G., Shuen, A., (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strateg. Manage. J. 18 (7), 509–533.
Tian, M., Deng, P., Zhang, Y., Salmador, M.P., (2018). How does culture influence innovation? A systematic literature review. Manage. Decis. 56 (5), 1088–1107.
UNWTO, (2020). UNWTO Highlights Potential of Domestic Tourism to Help Drive Economic Recovery in Destinations Worldwide. Retrieved from. https://webunwto. s3.eu-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/2020-09/200911-domestic-tourism-en. pdf.
Velayati Shokohi, Rizvan, Shabaninejad, Ismail. (2015). Investigating the impact of internal marketing on innovation and organizational performance through the mediating variable of organizational commitment (case study: Pars Khazar Company), the first international conference on modern researches in management studies, Shiraz. (In Persian)
Verma, S., Gustafsson, A., (2020). Investigating the emerging COVID-19 research trends in the field of business and management: a bibliometric analysis approach. J. Bus. Res. 118,   253–261. 
Wikhamn, W., (2019). Innovation, sustainable HRM and customer satisfaction. Int. J. Hosp. Manag. 76, 102–110.
Yahyzadeh Far, Mahmoud, Shababi, Homan, Raskhi, Saeed, and Shirkhodaei, Maysham. (2016). The structural-interpretive model of stratification of influencing factors on the relationship between science development, technology development and economic growth in Iran. Science and Technology Policy, 9(3), 77-90. (In Persian)
Zopiatis, A., Theocharous, A.L., (2018). PRAXIS: the determining element of innovation behavior in the hospitality industry. J. Hosp. Tour. Manag. 35, 9–16.