ارائه مدل مفهومی کسب و کارهای تجارت الکترونیکی در گردشگری مبتنی بر رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 ,گروه کارآفرینی،واحد علی اباد کتول،دانشگاه ازاد اسلامی،علی اباد کتول،ایران.

2 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه مازندران,مازندران, ایران.

3 گروه مدیریت، واحد علی اباد کتول،دانشگاه ازاد اسلامی،علی اباد کتول، ایران.

4 گروه حسابداری، واحد علی اباد کتول،دانشگاه ازاد اسلامی،علی اباد کتول، ایران.

10.22080/jtpd.2023.23409.3685

چکیده

زمینه و هدف: کسب­وکار تجارت الکترونیکی به عنوان استراتژی مهم شرکت‌های قرن بیست و یک در حوزۀ گردشگری می‌باشد که علاوه بر ایجاد روابط قوی با مشتریان فعلی، به دنبال جذب هرچه بیشتر مشتریان در محیط پویا و پیچیدۀ امروز بازار است.
هدف از این مطالعه ارائه مدل مفهومی کسب­وکارهای تجارت الکترونیک در حوزۀ گردشگری است. شاخص‌های این مطالعه با استفاده از روش فراترکیب مشخص شدند.
روششناسی:  از روش فراترکیب به منظور جمع­آوری داده‌های مورد نیاز بهره گرفته شدو جامعۀ مورد مطالعه پایگاه‌های دادۀ الکترونیکی بوده است. جامعۀ نمونه تحقیق در پژوهش حاضر منابع علمی از سال 2000 تا 2020 می‌باشند. مقدار شاخص کاپا برابر با 712/ 0 است و مقالات استخراج شده و مورد تحلیل قرار گرفته از طریق روش فراترکیب از سطح پایایی قابل ملاحظه و خوبی برخوردار هستند برای انجام روش فراترکیب از روش هفت مرحله­ای سندلوسکی و باروسو استفاده شده است.
یافتهها: در این مطالعه تعداد شش معیار ارتباط با مشتری، شبکه (سخت افزار)، شبکه (نرم افزار)، کارایی کسب­وکار، محتوا (رفتار کارکنان) و ساختار تجاری مشخص شده­اند و در این میان تعداد 29 معیار به عنوان معیار فرعی معرفی گردیدند.
نتیجه­ گیری و پیشنهادات : به مدیران و کاربران دنیای واقعی توصیه شده است که به منظور توسعه کسب­وکارهای تجارت الکترونیک در حوزۀ گردشگری باید به 6 مقولۀ اصلی ارتباط با مشتری، شبکۀ سخت افزار، شبکۀ نرم افزار ،عملکرد کسب­وکار، رفتار کارمندان، الگوی تجاری و متغیر ها فرعی مرتبط با آن­ها باید توجه کنند.
نوآوری و اصالت: مؤلفه‌های جدید استخراج­شده کسب­وکارهای تجارت الکترونیک گردشگری در منطقه شمال کشور و مقوله­بندی کدها برای تحلیل و تفسیر نهایی به روش فرا ترکیب و ارائۀ مدل مفهومی از نوآوری­های تحقیق می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Amit, R., Zott, C.,( 2015). Crafting business architecture: the antecedents of business model design.Strateg.Entrep. J. 9 (4), 331–350.
Akerejola, W. O., Ibobo, E. O., Ohikhena, P. S., & Alabi, B. (2021). The effect of customer relationship marketing on customer retention: A case study of guaranty trust bank PLC. Benin city. Innovative Journal of Research in Marketing and Customer Success, 1(2), 1–14.
Baert, C. ,Meuleman, M., Debruyne, M., Wright, M., (2016).Portfolio entrepreneurship and resource orchestration. Strateg.Entrep.J. http://dx.doi.org/10.1002/sej.1227.
Ballestar, María Teresa, PilarGrau-Carles, and Jorge Sainz.( 2018). Customer industryation in e-commerce: Applications to the cashback business model. Journal of Business Research 88: 407–14.
Cheng, Y. Y., Peng, L., Zhang, H., & Xi, Y. H. (2021). Research on the influence mechanism of employees’ leaving behavior in Internet media companies-based on the analysis of rooting theory. Modernization of Management, 1, 58–62. https://doi. org/10.19634/j.cnki.11-1403/c.2021.01.014
Cao, K. and Z. Yang. (2016).A Study of E-commerce Adoption by Tourism Websites in China’, Journal of Destination Marketing and Management, 5(3), pp.283–9.
Chung, N, H. Lee, S.J. Lee. and C. Koo (2015).The Influence of Tourism Website on Tourists' Behavior to Determine Destination Selection: A Case Study of Creative Economy in Korea’, Technological Forecasting and Social Change, 96, pp.130–43.
Cui, Jie.( 2016). Study on the Dynamic Financial Management Mode under E-commerce Era. Paper presented at 3rd International Conference on Education, Management and Computing Technology, Hangzhou, China, April 9–10; pp. 264–68.
Choshin, Mahdi, and Ali Ghaffari.(2017). An investigation of the impact of effective factors on the success of e-commerce in small- and medium-sized companies. Computers in Human Behavior 66: 67–74.
Chan, I.C.C., Fong, D.K.C., Law, R. and Fong, L.H.N. (2018), “State-of-the-art social customer relationship management”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 23 No. 5, pp. 423-436.
Franc, V. I.-, & IŞTOC, E.-M. (2007). CULTURAL TOURISM AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Romanian Journal of Economic Forecasting, 1, 89–96.
Farid, S. M. (2015). Tourism management in World Heritage Sites and its impact on economic development in Mali and Ethiopia. In procedia-social and Behavioral Science (Vol. 211, pp. 595–604). Bali, Indonesia
Georgiadou, E. (2003), "GEQUAMO-A Generic, Multilayered, Customizable, Software Quality Model", Software Quality Journal, Vol.11, pp.313–323.
Johnson, M. W., Christensen, C. M., &Kagermann, H. (2018).Reinventing Your Business Model.Havard Business Review(December), 50-59.
Khan, R. U., Salamzadeh, Y., Iqbal, Q., & Yang, S. (2022). The impact of customer relationship management and company reputation on customer loyalty: The mediating role of customer satisfaction. Journal of Relationship Marketing, 21(1), 1–26.
Li, J., Xu, L., Tang, L., Wang, S. and Li, L. (2018), “Big data in tourism research: a literature review”, Tourism Management, Vol. 68, pp. 301-323.
Loulanskia, T., & Loulanski, V. (2011). The sustainable integration of cultural heritage and tourism: A meta-study. Journal of Sustainable Tourism, 19(7), 837–862.
Li, Xuyang, Hui Li, Junmei Qi, and Linjie Hu.(2019). Research on the Online Consumption Effect of China’s Urbanization under Population Aging Background. Sustainability 11: 4349.
Marsala, C., &Petturiti, D. (2017). Rank discrimination measures for enforcing monotonicity in decision tree induction. Information Sciences, 291, 143- 171..
Markides, C. C. (2017). Research on Business Models: Challenges and Opportunities Business Models and Modelling (pp. 133-147).
Pine, B. J. I., & Gilmore, J. (2016).Integrating experiences into your business model: five approaches. Strategy & Leadership, 44(1), 3-10. doi:doi:10.1108/SL-11-2015-0080.
Romano, N.C. and Fjermestad, J. (2003), “Electronic commerce customer relationship management: a research agenda”, Information Technology and Management, Vol. 4 Nos 2/3, pp. 233-58.
Roders, A. P., & Oers, R. van. (2011). World Heritage cities management. Facilities, 29(7/8), 276–285.
Sandelowski, M., &Barroso, J. (2007).Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer publishing company, Inc.
Samara, D., Magnisalis, I. and Peristeras, V. (2020), “Artificial intelligence and big data in tourism: a systematic literature review”, Journal of Hospitality and Tourism Technology, Vol. 11 No. 2, pp. 343-367.
Tu, Yuehung. (2016). Study on the Strategies of Financial Management in E-Commerce Businesses. In Proceedings of the 2016 International Conference on Education, Management, Computer and Society. Paris: Atlantis Press, pp. 1350–52.
Wirtz, Bernd W., Adriano Pistoia, Sebastian Ullrich, and Vincent Goettel.(2016). Business Models: Origin, Development and Future Research Perspectives. Long Range Planning 49: 36–54.
Woo, C.W., J. Goo, C.D. Huang, K. Nam, and M. Woo.(2016).Improving Travel Decision Support Satisfaction with Smart Tourism Technologies: A Framework of Tourist Elaboration Likelihood and Self-efficacy’, Technological Forecasting and Social Change, 123, pp.330–41.
Zeng, Y. W., & Guo, H. D. (2016). The mechanism and operation mechanism of e-commerce association promoting the development of Taobao Village: A case study of Junpu village, Jieyang City, Guangdong Province. Chinese Rural Economy, 6, 51–60.
Zhang, Heqing, Jing Ma, Yiping Li, and Morris. 2020. “Digital Media Application Technology in Tourism Management Major VRAR Direction Talent Training Model Reform and Practice Research.” IEEE Access 1–1. doi: 0.1109/access.2020.3020963.
Song, S., Park, S.B. and Park, K. (2020), “Thematic analysis of destination images for social media engagement marketing”, Industrial Management and Data Systems, Vol. 121 No. 6, pp. 1375-1397.
Afuah, A. (2014). Business model innovation: concepts, analysis, and cases. Routledge Taylor & Francis.
Cavalcante, S. (2012). Preparing for business model change: the “pre-stage” finding. Journal of Management and Governance, 18(2): 449-469.
Hacklin, F. & Wallnöfer, M. (2012). The business model in the practice of strategic decision making: insights from a case study. Emerald, 50(2):166-188.
Marsala, C., & Petturiti, D. (2015). Rank discrimination measures for enforcing monotonicity in decision tree induction. Information Sciences, 291, 143- 171.
Khanmohammadi, S., Adibeig, N., & Shanehbandy, S. (2017). An improved overlapping k-means clustering method for medical applications. Expert Systems with Applications, 67, 12-18
Klaus schwab and World Economic Forum (2015), “The Global  Competitiveness Report 2015–2016”, World  Economic Forum.
(2013).  "Analysis  of  E-Commerce  and  M Commerce:  Advantages, Limitations and Security issues". International Journal of  Advanced  Research  in  Computer  and  Communication  Engineering,  2(6) .
Wright,  S.A.  Stand.  and  Ind.  Alliances  (2014),  “AT&T,  Atlanta,  GA,  USA;  Druta,  D,  Open  Source  and  Standards:  The  Role  of  Open  Source  in  the  Dialogue  between  Research  and  Standardization”, Published in Globecom Workshops (GC Wks ps), (8-12 Dec. 2014).
Tina  Saebia  and  J.  Foss  Nicolai  (2015),  “Business  Models  for Open Innovation: Matching Heterogeneous Open Innovation Strategies withBusiness Model Dimensions”, European Management  Journal,  Volume 33, Issue 3.
Nazir  Ahmad  and  Suhail  Kampala  (2014),  “UgandaE-Readiness  Assessment  Model  for  Low Bandwidth  Environment”,  Advances in Computer Science: An International Journal, Vol. 3, Issue 4, No.10. 
Mokhtar, S., & Sjahruddin, H. (2019). An examination of the relationships between customer relationship management quality, service quality, customer satisfaction and customer loyalty: The case of five star hotels. Advances in Social Sciences Research Journal, 6(2).
Tapscott, D. and Ticoll, D. and Lowy, A. (2000). Digital Capital: Harnessing the Power of Business Webs. Brealey, London.
Teichmann, R. and Lehner, F. (2002). Mobile Commerce. Grundlagen, Strategien, Geschaeftsmodelle. Springer, Berlin.
Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Commerce. EM - Electronic Markets, 8(2), 3-8. Timmers, P. (2003). Lessons from B2B Business Models. Zeitschrift fuer Betriebswirtschaft, Ergaenzungsheft 1, 121-139.
Weill, P. and Vitale, M.R. (2001). Place to Space: Migrating to eBusiness Models. Havard Business School Press, Boston.
Wirtz, B.W. and Becker, D.R. (2002). Erfolgsrelevanz und Entwicklungsperspektiven von Geschaeftsmodellvarianten im Electronic Business. Wirtschaftswissenschaftliches Studium, 31(3),142-148.
Turban E, McLean E, Wetherbe J (2000). Information Technology for Management, NY: John Wiley & Sons. Inc.
Afshar JA, Nawaser Kh (2010). Mobile commerce: the force of electronic commerce future. Int. seminar on „innovations in strategic management for organizational excellence‟, Sinhgad institute of management. Pune India.