بررسی ارتباط میان کیفیت تجربه، ارزش ادراک شده و رضایت با نیّات رفتاری گردشگران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه علم و فرهنگ

2 دکتری رفتار سازمانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

10.22080/jtpd.2023.23405.3686

چکیده

زمینه و هدف: از آنجایی­که گردشگری، یکی از صنایع بزرگ و مهم در اقتصاد به شمار می‌رود، لذا هر گونه تلاش اثربخش در جهت افزایش رضایت گردشگران و ایجاد نیّات رفتاری مثبت در آن­ها، سهم به‏سزایی در رونق اقتصاد این صنعت خواهد داشت. نیّات رفتاری بازدیدکنندگان از مقاصد گردشگری، به عنوان پیش‏بینی‌کنندۀ رفتارهای آتی بازدیدکنندگان، متغیر مهمی در ادبیات گردشگری محسوب می‏شود. لذا بررسی عوامل مؤثر بر آن می‏تواند بر ارتقای عملکرد شرکت‏های فعال در صنعت گردشگری و تحقق اهداف آن­ها مؤثر باشد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی ارتباط میان کیفیت تجربه، ارزش ادراک شده و رضایت گردشگر با نیّات رفتاری گردشگران می‌پردازد.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات توصیفی است که با بهره‏گیری از روش مدل­سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS 3 و بر اساس داده‌های به­دست­آمده از توزیع پرسش­نامه‏های معتبر در بین تعداد ۲۹۱ نفر از بازدیدکنندگان یکی از موزه‌های شهر تهران انجام شده است.
یافتهها: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که میان کیفیت تجربة گردشگر و رضایت وی رابطة معناداری با شدت متوسط وجود دارد. همچنین، میان ارزش ادراک شده توسط گردشگر و رضایت وی رابطة معناداری با شدت کم برقرار است و در نهایت میان رضایت گردشگر و نیّات رفتاری وی نیز رابطة معناداری با شدت زیاد وجود دارد.
نتیجهگیری و پیشنهادات: با توجه به یافته‌های تحقیق، توجه فعالان صنعت گردشگری و مدیران موزه‏ها به ایجاد تجربه‏هایی متنوع و مطابق با انتظارات بازدیدکنندگان می‏تواند رضایت آن­ها را در پی داشته و نیّات رفتاری‏شان را در جهت بازدید مجدد و یا توصیۀ دیگران به بازدید از مقصد گردشگری، سوق دهد. رضایت نیز از سویی تابع تجربۀ گردشگر و ارزشی است که او از دریافت خدمت گردشگری ادراک می‏کند، و از سوی دیگر، می‏تواند بر نیّات رفتاری وی اثرگذار باشد. لذا هدف افزایش رضایت گردشگر با عطف توجه به بالا بردن کیفیت تجربه و بهبود ارزش ادراک‏شده محقق خواهد شد، که آن نیز به نوبۀ خود نیّات رفتاری مثبت بازدیدکنندگان از مقاصد گردشگری را به دنبال خواهد داشت.
نوآوری و اصالت: از جمله موارد نوآوری تحقیق حاضر می‌توان به بررسی ارتباط میان کیفیت تجربه، ارزش ادراک شده و رضایت با نیّات رفتاری در میان بازدیدکنندگان موزه‌ها اشاره داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Abdollahi, A., Taheri, A. (2020). Structural Equation Modelling Using PLS. Savalan Publication. Tehran. (In Persian)
Alnawas, I., & Hemsley-Brown, J. (2018). The differential effect of cognitive and emotional elements of experience quality on the customer-service provider’s relationship. International Journal of Retail & Distribution Management.
Andriotis, K., Agiomirgianakis, G., & Mihiotis, A. (2008). Measuring tourist satisfaction: A factor-cluster segmentation approach. Journal of Vacation Marketing, 14(3), 221-235.
Babaei, M., Saeidi, E. (2019). The Relationship Between Sport Services and Sport Tourists’ Behavioral Intentions. Journal of Sports Sciences. Vol 33. 83-95. (In Persian)
Bayih, B. E., & Singh, A. (2020). Modeling domestic tourism: motivations, satisfaction and tourist behavioral intentions. Heliyon, 6(9), e04839.
Boksberger, P. E., & Melsen, L. (2011). Perceived value: a critical examination of definitions, concepts and measures for the service industry. Journal of services marketing.
Bowen, D., & Clarke, J. (2002). Reflections on tourist satisfaction research: Past, present and future. Journal of Vacation Marketing, 8(4), 297-308.
Chen, C. F., & Chen, F. S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), 29-35.
Danaeifard, H., Alvani, M., and Azar, A. (2009). Quantitative Research Method in Management. Saffar Publication. Tehran. (In Persian)
Deshwal, P. (2016). Customer experience quality and demographic variables (age, gender, education level, and family income) in retail stores. International Journal of Retail & Distribution Management.
Domínguez-Quintero, A. M., González-Rodríguez, M. R., & Paddison, B. (2020). The mediating role of experience quality on authenticity and satisfaction in the context of cultural-heritage tourism. Current Issues in Tourism, 23(2), 248-260.
El-Adly, M. I. (2019). Modelling the relationship between hotel perceived value, customer satisfaction, and customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 50, 322-332.
Fernandes, T., & Cruz, M. (2016). Dimensions and outcomes of experience quality in tourism: The case of Port wine cellars. Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 371-379.
Gentile, C., Spiller, N., & Noci, G. (2007). How to sustain the customer experience: An overview of experience components that co-create value with the customer. European management journal, 25(5), 395-410.
Ghasemi,. A., Asadzadeh, A., Imani, M. H, and Jabbarzadeh, Y. (2018). Evaluation of Health Tourists Attraction Factors: A Fuzzy MADM Approach. Journal of Tourism and Development. Vol 3. 39-57. (In Persian)
Haji, S., Surachman, S., Ratnawati, K., & MintartiRahayu, M. (2021). The effect of experience quality, perceived value, happiness and tourist satisfaction on behavioral intention. Management Science Letters, 11(3), 1023-1032.
Ismail, M. N. I., Hanafiah, M. H., Aminuddin, N., & Mustafa, N. (2016). Community-based homestay service quality, visitor satisfaction, and behavioral intention. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 222, 398-405.
Jeong, Y., & Kim, S. (2020). A study of event quality, destination image, perceived value, tourist satisfaction, and destination loyalty among sport tourists. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(4), 940-960.
Jin, N., Lee, S., & Lee, H. (2015). The effect of experience quality on perceived value, satisfaction, image and behavioral intention of water park patrons: New versus repeat visitors. International Journal of Tourism Research, 17(1), 82-95.
Kim, K. H., & Park, D. B. (2017). Relationships among perceived value, satisfaction, and loyalty: Community-based ecotourism in Korea. Journal of Travel & Tourism Marketing, 34(2), 171-191.
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Lam, T., & Hsu, C. H. (2006). Predicting behavioral intention of choosing a travel destination. Tourism management, 27(4), 589-599.
Lee, J., Graefe, A. R., & Burns, R. C. (2004). Service quality, satisfaction, and behavioral intention among forest visitors. Journal of Travel & Tourism Marketing, 17(1), 73-82.
Mahmud, M. S., Rahman, M. M., Lima, R. P., & Annie, E. J. (2020). Outbound medical tourism experience, satisfaction and loyalty: lesson from a developing country. Journal of Hospitality and Tourism Insights.
MCTH.ir/documents/entryid/422.
Nikkhah, F., Kiani, F. Z., and Najjarzadeh, M. (2021). The Effect of Tourism Experience on Memories, Satisfaction and Behavioral Intentions of Tourists Visiting Shiraz City. Journal of Urban Tourism. Vol 8. 83-97. (In Persian)
Oriade, A., & Schofield, P. (2019). An examination of the role of service quality and perceived value in visitor attraction experience. Journal of destination marketing & management, 11, 1-9.
Pandža Bajs, I. (2015). Tourist perceived value, relationship to satisfaction, and behavioral intentions: The example of the Croatian tourist destination Dubrovnik. Journal of Travel Research, 54(1), 122-134.
Rahimizhian, S., Avci, T., & Eluwole, K. K. (2020). A conceptual model development of the impact of higher education service quality in guaranteeing edu‐tourists' satisfaction and behavioral intentions. Journal of Public Affairs, 20(3), e2085.
Ratnasari, R. T., Gunawan, S., Mawardi, I., & Kirana, K. C. (2020). Emotional experience on behavioral intention for halal tourism. Journal of Islamic Marketing.
Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
Sanchez, J., Callarisa, L., Rodriguez, R. M., & Moliner, M. A. (2006). Perceived value of the purchase of a tourism product. Tourism management, 27(3), 394-409.
Sánchez-Fernández, R., & Iniesta-Bonillo, M. Á. (2007). The concept of perceived value: a systematic review of the research. Marketing theory, 7(4), 427-451.
Som, A. P. M., & Badarneh, M. B. (2011). Tourist satisfaction and repeat visitation; toward a new comprehensive model. International Journal of Human and Social Sciences, 6(1), 1106-1111.
Su, L., & Hsu, M. K. (2013). Service fairness, consumption emotions, satisfaction, and behavioral intentions: The experience of Chinese heritage tourists. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(8), 786-805.
Su, L., Cheng, J., & Huang, Y. (2020). How do group size and group familiarity influence tourist satisfaction? The mediating Role of perceived value. Journal of Travel Research.
Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono, N., & Triyuni, N. N. (2020). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation. Current Issues in Tourism, 23(7), 867-879.
Tang, J., & Qiu, C. (2015). Research on motivation, experience, satisfaction and behavioral intention of museum tourism—A case of Macau Museum. In Tourism and hospitality development between China and EU (pp. 137-153). Springer, Berlin, Heidelberg.
Tavitiyaman, P., Qu, H., Tsang, W. S. L., & Lam, C. W. R. (2021). The influence of smart tourism applications on perceived destination image and behavioral intention: The moderating role of information search behavior. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 476-487.
Tran, P. K. T., Nguyen, P. D., Le, A. H. N., & Tran, V. T. (2021). Linking self-congruity, perceived quality and satisfaction to brand loyalty in a tourism destination: the moderating role of visit frequency. Tourism Review.
Tsaur, S. H., Lin, C. T., & Wu, C. S. (2005). Cultural differences of service quality and behavioral intention in tourist hotels. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 13(1), 41-63.
Tuncer, İ., Unusan, C., & Cobanoglu, C. (2021). Service quality, perceived value and customer satisfaction on behavioral intention in restaurants: An integrated structural model. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 22(4), 447-475.
Uslu, A. (2020). The relationship of service quality dimensions of restaurant enterprises with satisfaction, behavioral intention, eWOM and the moderator effect of atmosphere. Tourism & Management Studies, 16(3), 23-35.
Wang, T. L., Tran, P. T. K., & Tran, V. T. (2017). Destination perceived quality, tourist satisfaction and word-of-mouth. Tourism Review.
World Travel & Tourism Council (WTTC). (2022). Annual Research: Key Highlights.
Wu, H. C., & Li, T. (2017). A study of experiential quality, perceived value, heritage image, experiential satisfaction, and behavioral intentions for heritage tourists. Journal of Hospitality & Tourism Research, 41(8), 904-944.
Wu, H. C., Li, M. Y., & Li, T. (2018). A study of experiential quality, experiential value, experiential satisfaction, theme park image, and revisit intention. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(1), 26-73.