برنامه ریزی و توسعه مقاصد گردشگری اسلامی:یک رویکرد فراتحلیلی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز- گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری

2 دانشیار، گروه برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشجوی مقطع دکتری، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه برنامه ریزی شهری، دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

10.22080/jtpd.2023.25718.3811

چکیده

زمینه و هدف: پژوهش حاضر سعی بر آن داشته است تا با تحلیل پژوهش های مربوط به برنامه ریزی و توسعه مقاصد اسلامی، مهم ترین عوامل و مولفه های اثر گذار را به عنوان هدف اصلی مورد شناسایی قرار داده و سپس به ارائه یک اولویت بندی از این عوامل و مولفه ها بپردازد.
روش‌شناسی: این پژوهش از نوع اسنادی بوده و به لحاظ روش شناسی یک پژوهش کیفی مروری است. جامعه آماری شامل مقالات در دسترس چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی معتبر تا انتهای سال 2022 میلادی و 1401 هجری شمسی می باشد که برای نمونه گیری از پایگاه های علمی داخلی و خارجی استفاده شده است.
یافته‌ها: مهم ترین عوامل و مولفه های تاثیر گذار بر برنامه ریزی و توسعه مقاصد اسلامی و اولویت بندی آنان به ترتیب شامل عوامل چهارگانه زیرساخت وخدمات، دسترسی، محیط و ارتباطات و مولفه های 16 گانه مرتبط با این عوامل می باشند.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: می توان کلیات پیشنهادی برای برنامه ریزی و توسعه مقاصد اسلامی را شامل تشکیل یک کارگروه برنامه ریزی، شناخت وضع موجود، تنظیم جهت حرکت، شناسایی اقدامات مورد نیاز و پیاده سازی آنها و اندازه گیری پیشرفت کار و مداومت تا رسیدن به هدف برنامه ریزی در نظر گرفت.
نوآوری و اصالت: در مقایسه با مطالعات گذشه، اتخاذ رویکرد فرا تحلیلی ضمن شکل دهی ایده های جدید برای برنامه ریزی مطلوب، می تواند به عنوان راهنمای عمل به مدیران، پژوهشگران و... کمک نماید تا چشم انداز مناسبی از این بازار رو به رشد داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahmadzadeh, H., Dadash Pour Mogaddam, M., & Valizadeh, R. (2023). Urban tourism revitalization strategy for the post-corona virus (Covid-19) era based on spatial modeling approach. Geography and Planning, 26(82), 1-26. (In Persian).
Battour, M., & Ismail, M. N. (2015). Halal tourism: Concepts, practices, challenges and future. Tourism Management Perspectives, 19(B), 150-154.
Chung, K. C., Burns, P. B., & Kim, H. M. (2006). A practical guide to meta-analysis, The Journal of hand surgery, 31(10), 1671-1678.
Crescent Rating. (2015). Muslim/Halal Travel Market: Basic Concepts, Terms and Definitions. Singapore: Crescent Rating.
Dinar Standard. (2020). State of the Global Islamic Economy Report 2020/21. Dubai: Dinar Standard.
Ebrahimzadeh, I., & Karimi, J. (2012). Planning the Development of Ecotourism in Wetland basins Gavkhuny Using Biological Indicators of Climatic. Geography and Planning, 16(39), 1-23. (In Persian).
Elasrag, H. (2016). Halal industry: Key challenges and opportunities. Retrieved from https://www.google.com/books/edition/Halal_Industry_Key_Challenges_and_Opport/8iykDwAAQBAJ?hl=en&gbpv=1
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). Thousand Oaks: Sage Publications.
Hall, C. M., & Prayag, G. (Eds.). (2019). The Routledge handbook of halal hospitality and Islamic tourism. Oxfordshire:  Routledge.
Hamza, I. M., Chouhoud, R., & Tantaioi, P. (2012). Islamic Tourism: Exploring Perceptions & Possibilities in Egypt, African Journal of Business and Economic Research, 7(1&2), 86-99.
Heydari Chianeh, R. (2010). Principles of Tourism Planning. Tehran: Samt publication. (In Persian).
Heydari Chianeh, R., Del Chiappa, G., & Ghasemi, V. (2018). Cultural and religious tourism development in Iran: Prospects and challenges, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 29(2), 204-214.
Heydari Chianeh, R., & Ghasemi, V. (2016). Tourism Development Policies in Iran and Turkey: A Comparative Approach with Special References to Socio-cultural Interactions Relationship between Guests and Hosts. Journal of Tourism Planning and Development, 5(16), 31-46. (In Persian).
Heydari Chianeh, R., Kian, B., & Rezatab Azgoomi, S. K. (2019). Islamic and Halal Tourism in Iran: Toward New Horizons, In Correia, A., Kozak, M., & Rodrigues, A.I (Eds.), Experiencing Persian Heritage, perspectives and challenges (pp. 295-307). Bingley: Emerald Publishing Group.
Heydari chianeh, R., Rostaei, S., Salekimaleki, M. (2022). Marketing strategies of post-modern urban tourism destinations based on possible scenarios (case Case study: Tabriz metropolis). Urban Planning and Regional Development, 1(2), 69-93. (In Persian).
Jafari, J., & Scott, N. (2014). Muslim world and its tourism, Annals of Tourism Research, 44(2014), 1-19.
Jamal, A., Griffin, K., & Raj, R. (Eds.). (2018). Islamic tourism: Management of travel destinations. Wallingford: CABI.
Kamali, M. H. (2012). Tourism and the Halal Industry: A Global Shariah Perspective, Islam and Civilisational Renewal, 3(3), 455-473.
Kian, B. (2017). An Analysis on the Challenges of Urban Tourism Development with an Emphasis on Halal Tourism Case Study: Tabriz Metropois (Unpublished M.A dissertation). University of Tabriz, Iran. (In Persian).
Kian, B., Mounesan, A.A., Heydari Chianeh, R., & Rezatab Azgoomi, S. K. (2020). Islamic and Halal Tourism in Muslim Countries: The Case of Iran, Journal of Tourism, Leisure and Hospitality, 2(2), 83-91.
Mastercard and Crescent Rating. (2022). Global Muslim travel index 2022. Singapore: Crescent Rating Pte Ltd.
Nikbin, M., Zargham Broujeni, H. R., Salehi Amiri, S. R., Mohamadkhani, K., & Ghaffari, F. (2020). A Conceptual Model for the Cultural Tourism Sustainable Development: a meta-synthesis approach. Journal of Social Studied in Tourism, 7(14), 73-102. (In Persian).
Othman, N., Taha, M. R., & Othman, S. (2015). Maqasid Al Shariah in the Governance and Management Strategy of Islamic Tourism Businesses. Retrieved from https://iais.org.my/attach/2015/maqasid2015/pdf/s3s4_paper.pdf
Safaeipour, M., & Daman Bagh, S. (2017). Studying the Development of Halal tourism in Iran. Journal of heritage and tourism, 2(6), 71-97. (In Persian).
Salam Standard. (2017). Global Economic Impact of Muslim Tourism and future growth projection: 2017-2020. Subang Jaya: Salam Standard.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer Publishing Company.
Scott, N., & Jafari, J. (2010). Tourism in the Muslim World, in Scott, N. and Jafari, J (Ed.s), Tourism in the Muslim World (pp.1-13). Bingley: Emerald Publishing Ltd.
SESRIC. (2021). Halal Industry in OIC Member Countries: Challenges and Prospects. Ankara: The Statistical, Economic and Social Research and Training Centre for Islamic Countries. 
SESRIC. (2015). International Tourism in the OIC Countries: Prospects and Challenges. Ankara: The Statistical, Economic and Social Research and Training Centre for Islamic Countries. 
SESRIC (2017). International Tourism in the OIC Countries: Prospects and Challenges, Ankara: The Statistical, Economic and Social Research and Training Centre for Islamic Countries. 
SESRIC. (2018). Strategic Roadmap for Development of Islamic Tourism in OIC Member Countries. Ankara: The Statistical, Economic and Social Research and Training Centre for Islamic Countries. 
Visit England. (2012). Principles for developing destination management plans. Retrieved from https://www.visitbritain.org/sites/default/files/vb-corporate/Documents-Library/documents/England-documents/dm_plans_guiding_principles.pdf
Zamani-Farahani, H., & Eid, R. (2016). Muslim world: A study of tourism & pilgrimage among OIC Member States, Tourism Management Perspectives, 19 (2016), 144-149.
Zamani-Farahani, H., & Henderson, J.C. (2010). Islamic tourism and managing tourism development in Islamic societies: The cases of Iran and Saudi Arabia, International Journal of Tourism Research, 12(1), 79-89.