تحلیل جامعه شناختی مصرف در میان گردشگران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 دانشیار جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشیار جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: در وضعیت مصرف مسئولانه، گردشگر تاثیر رفتار مصرف را بر محیط زیست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ مقصد در نظر می گیرد؛ و بطورهوشیارانه تاثیرات مثبت را به حداکثر و تاثیرات منفی را به حداقل می رساند. با توجه به اهمیت مصرف مسئولانه به خصوص اهمیت این نوع رفتار در میان گردشگران این تحقیق تلاش داشته است تا تحلیلی جامعه شناختی از مصرف مسئولانه با تاکید بر نظریه بوردیو ارائه کند.
روش‌شناسی: این تحقیق با تاکید بر رویکرد کمی و با تمرکز بر راهبرد پیمایش صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران مراجعه کننده به اماکن گردشگری استان مازندران بوده است. اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه از میان 385 نفر از گردشگران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای گردآوری گردید.
یافته‌ها: نتایج تحقیق بیانگر تاثیر انواع سرمایه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نمادین بر رفتار مصرف مسئولانه گردشگران بوده است. سازه سرمایه (‌با 4 بعد) تاثیر مستقیم و مثبت (Beta= 0/76) بر رفتار مسئولانه گردشگران داشته است. در واقع با افزایش سطح سرمایه گردشگران مصرف آنها نیز مسئولانه تر خواهد شد. همچنین سازه سرمایه (با 4 بعد) ‌توانسته است 57 درصد متغیر وابسته ( مصرف مسئولانه)‌ را تبیین کند.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: در میان ابعاد سرمایه، سرمایه فرهنگی بیشترین نقش را در مصرف مسئولانه در میان گردشگران داشته است.
نوآوری و اصالت: براساس یافته های تحقیق، واقع فرهنگ علاوه بر تاثیرگذاری بر ویژگی های شخصی و روان شناختی خریدار بر نحوه تصمیم گیری خریدار نیز تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 Abdullahi, M., &Moradi, S. (2012). Sociological analysis of the consumption pattern among the residents of Tehran, welfare planning and social development quarterly, 9 1-34. (In Persian)
Aghili, S.M. khoshfar, G.R, Salehi,& S.(2009). Social Capital and Environmental Responsible Behaviours in the North of Iran (Case Study: Gilan, Mazandaran and Golestan Provinces), Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources, 61(1): 236-250. (In Persian).
Ahmadi, H.(2018). Explaining the purchasing pattern of pilgrims and tourists residing in 3 and 5 star hotels in Mashhad, Master's thesis of Ferdowsi University, Faculty of Literature and Humanities. (In Persian)
Bassami, A., Alam Beigi, A., & Moradi, M. (2019). The effect of local food consumption value on the behavioral intention of tourists: a case study of Oramanat rural tourism sample areas in Kurdistan province. Iranian Agricultural Extension and Education Sciences of Iran, 16(2), 163-180. (In Persian)
Baudrillar, J. (1389). Consumer society, myths and structures, translated by Pirouz Izadi, Tehran: Third publication. (In Persian)
Blideh, Z.(2018). Attitude of consumers of tourism services to the role of social media in tourism marketing (case study: Chabahar coastal city), Master's thesis, Chabahar International University, Faculty of Literature and Humanities. (In Persian)
Bourdieu, P. (2010). theory of action; Practical reasons and rational choice, translated by Morteza Mardiha, Tehran: Naqsh and Negar Publications. (In Persian(
Bourdieu, P. (1984) Distinction: A social Critique of the Judement of Taste. Routledge.
Fakuhi, N. (2012). History and thought and theories of anthropology, Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Gunawan,P., Auliah,A., Ari, I.R.D., Effendi,A., Hayat, A., Delisa, A. Sinakwillimba, E., & Hiddlestone-Mumford, J. (2024). Social capital for sustainable tourism development in Indonesia. Cogent Social Sciences,10(1).
Hoseini, S.H firozjaeian, A.A., & Mohseni, R. (2022). Cultural capital and responsible consumption among tourism (case study: tourists of Mazandaran province). Tourism Planning and Development Quarterly. 11(43), 119-138.
Lerpord, L., & Sjoberg, O. (2021). Tourism as (Un) sustainable Production and Consumption. Sustainable Consumption and Production, 2, 149-170.
Imani Koshkho, M,H., Pourjam, A., & Nad Alipour, Z.(2014). Tourism Studies, Tehran, Academic Jihad Publishing Organization. (In Persian)
Madandar, L.,& Mohammadi Shakiba, A. (2010). Investigating people's opinions about consumption patterns in society and the role of the media in their correction. Communication Research Quarterly, 17th year, 61(1),149-170. (In Persian)
Momtaz, F. (2004). Introducing the concept of class from Bourdieu's point of view, Research Journal of Human Sciences, (41-42),160-149. (In Persian)
Musaei, M. (2008). The role of culture on the consumption pattern. Islamic Economy, 9(34), 125-150. (In Persian)
Nourbakhsh, S.N., Jafari, P., Ghafari, F., & Mansourian, Y.(2017). Dramatic consumption of youth: the future of consumerism, management future research quarterly, 29th year, number 115. (In Persian)
Tavakoli, M., Rasouli, M. (2018). Designing a qualitative model of the role of media consumption pattern on Iranian family lifestyle. Journal of Social Sciences of Shoshtar Azad University,46, 87-114. (In Persian(
Timothy, D.J. (2008). Sociology of consumption, tourism and shopping, translated by Ali Asghar Saeedi and Mehdi Hosseinabadi, Tehran: Sociologists Publications. (In Persian)
Yaqubzadeh, R., & Manafzadeh Heer, Z. (2015). Cultural Heritage and Tourism, Tehran: Academic Jihad Publishing Organization. (In Persian)
Matharu, M., Jain, R., & Kamboj, S. (2020). Understanding the impact of lifestyle on sustainable consumption behavior: a sharing economy perspective. Management of Environmental Quality: An International Journal 32(1), 20-40
Mathew, V., & Soliman, M. (2021) Does digital content marketing affect tourism consumer behavior? An extension of technology acceptane model. Journal of consumer behavior, 20(1), 61-75.
Solomon, M. R. (1996). Consumer behavior (3rd ed.). Engle-wood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Salehi, S., Memar, R.A., & Bayad, Arezoo.(2014). Sociological explanation of tourists' environmental behavior (case study of Noor Forest Park). Journal of tourism planning and development,15(4),107-127.
Xu. H., You, X., & Liu, Y. (2019) Tourists’ socially responsible consumption: Concept and scale development.  Social Behavior and Personality: An international journal, 47(11), e8553.