پیشران های موفقیت کسب و کارهای گردشگری در پساکرونا(مطالعه موردی: مازندران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، مدیریت جهانگردی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران

2 دانشیار، مدیریت جهانگردی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه مازندران، بابلسر ، ایران.

3 دانش‌آموخته برنامه‌ریزی توسعه گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشگاه مازندران ، بابلسر، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی هر کشور طی سال‌های گوناگون تحت تأثیر بحران‌های مختلفی قرار گرفته است. بحران کووید-19، گردشگری ایران و به ویژه استان مازندران را به شدت تحت تأثیر قرار داد. در این میان کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری به دلیل محدودیت‌هایی که دارند، بیشترین آسیب را متحمل شدند. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری در دوران کرونا و پساکرونا است.
روش ­شناسی: این پژوهش توصیفی – تحلیلی مبتنی بر پیمایش میدانی است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه با سؤالات بسته است که شاخص‌های آن با مطالعه منابع معتبر خارجی جمع‌آوری شد و به تأیید اساتید و متخصصان گردشگری رسید. سطح پایایی پرسشنامه توسط ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و سپس میان 177 نفر از فعالان گردشگری استان مازندران توزیع شد. جهت تحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم افزار SPSS  و SmartPLS3 استفاده شد.
یافته­ ها: بین ارزش‌های شخصی و استراتژی‌ بازارمحور رابطه‌ی معناداری وجود دارد. بین ارزش‌های شخصی و استراتژی‌ مشتری‌محور رابطه‌ی معناداری وجود دارد. هیچ رابطه‌ی معناداری بین استراتژی بازارمحور و عملکرد محصول وجود ندارد. همچنین، بین استراتژی بازارمحور و عملکرد دارایی‌های نامشهود نیز هیچ رابطه‌ی معناداری وجود ندارد. بین استراتژی‌ مشتری‌محور و عملکرد محصول رابطه‌ی معناداری وجود دارد. به علاوه بین استراتژی‌ مشتری‌محور و عملکرد دارایی‌های نامشهود نیز رابطه‌ی معناداری وجود دارد.
نتیجه ­گیری و پیشنهادات: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاداتی اعم از شفافیت و به اشتراک‌گذاری اهداف، حمایت دولت از کارکنان، برنامه‌ریزی یکپارچه در استان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تورهای تخصص‌محور و غیره ارائه شد.
نوآوری و اصالت: این پژوهش برای اولین بار عوامل مؤثر بر موفقیت کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط گردشگری استان مازندران در دوران همه‌گیری را بررسی می‌کند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


 
Ab Kadir, A. R., Ngah, R., Salleh, Z., & Sulaiman, J. (2018). Assessing performance of SMEs in the tourism industry through intellectual capital and corporate entrepreneurship: a conceptual framework. ASEAN Entrepreneurship Journal (AEJ), 4(1), 149-160.
Asah, F., Fatoki, O.O., & Rungani, E. (2015). The impact of motivations, personal values and management skills on the performance of SMEs in South Africa. African Journal of Economic and Management Studies, 6(3), 308-322.
Awwad, A., & Akroush, M. N. (2016). New product development performance success measures: an exploratory research. EuroMed Journal of Business, 11(1), 2–29.
Aydin, H. (2020). Market orientation and product innovation: the mediating role of technological capability. European Journal of Innovation Management, 24(4), 1233-1267.
Bhuiyan, M. A., Crovella, T., Paiano, A., & Alves, H. (2021). A Review of Research on Tourism Industry, Economic Crisis and Mitigation Process of the Loss: Analysis on Pre, During and Post Pandemic Situation. Sustainability, 13(18), 1-27.‏
Brown, D., Spillman, K., Lee, M.Y., & Lu, Y. (2014). Factors Influencing Small Tourism Business Performance: The Case of Central Kentucky, United States. Journal of Hospitality Marketing & Management, 23(7), 768-789.
Crema, M., & Verbano, C. (2016). Managing Intellectual Capital in Italian Manufacturing SMEs. Creativity and Innovation Management, 25(3), 408–421.
Chung, M. S. (2019). The influence of personal and role factors in the formation of customer orientation behaviour towards the performance of financial planners in Malaysia (Doctoral dissertation, Universiti Utara Malaysia).‏
Domi, S., Capelleras, J. L., & Musabelliu, B. (2020). Customer orientation and SME performance in Albania: A case study of the mediating role of innovativeness and innovation behavior. Journal of Vacation Marketing, 26(1), 130-146.
Eggers, F., Kraus, S., Hughes, M., Laraway, S., & Snycerski, S. (2013). Implications of customer and entrepreneurial orientations for SME growth. Management Decision, 51(3), 524–546.
Elmo, G. C., Arcese, G., Valeri, M., Poponi, S., & Pacchera, F. (2020). Sustainability in tourism as an innovation driver: An analysis of family business reality. Sustainability, 12(15), 1-14.‏
European commission. (2009). Commission staff working document on the implementation of Commission Recommendation of 6 May 2003 concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprise. file:///C:/Users/IRANCO~1/AppData/Local/Temp/sme_report_2009_en.pdf
Fernandes Sampaio, C. A., Hernández Mogollón, J. M., & de Ascensão Gouveia Rodrigues, R. J. (2020). The relationship between market orientation, customer loyalty and business performance: A sample from the Western Europe hotel industry. Tourism and Hospitality Research, 20(2), 131-143.
Gao, Y. (2017). Business leaders’ personal values, organisational culture and market orientation. Journal of Strategic Marketing, 25(1), 49–64.
Gao, Y., & Bradley, F. (2007). Engendering a market orientation: Exploring the invisible role of leaders’ personal values. Journal of Strategic Marketing, 15(2–3), 79–89.
Hanon, W., & Wang, E. (2020). Comparing the impact of political instability and terrorism on inbound tourism demand in Syria before and after the political crisis in 2011. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(6), 651-661.‏
Healy, B., Ledwith, A., & O’Dwyer, M. (2014). Perceptions of product advantage, NPD and organisational performance. Journal of Small Business and Enterprise Development, 21(1), 49–68.
Hsu, Y. (2016). A value cocreation strategy model for improving product development performance. Journal of Business and Industrial Marketing, 31(5), 695–715.
Imami Saleh, K., Hosseini, M., Asgari, E., & Dehgan NajmAbadi, A. (2018). The Impact of the Strategic Orientation on the Performance of New Product Development. Journal of Development & Evolution Mnagement, 9(special issue), 107-116. (in persian)
Ismail, H. N., Karkoulian, S., & Kertechian, S. K. (2019). Which personal values matter most? Job performance and job satisfaction across job categories. International Journal of Organizational Analysis, 27(1), 109–124.
Ismail, H. N., Mohd Puzi, M. A., Banki, M. B., & Yusoff, N. (2019). Inherent factors of family business and transgenerational influencing tourism business in Malaysian islands. Journal of Tourism and Cultural Change, 17(5), 624-641.‏
Jalilvand, M. R. (2017). The effect of innovativeness and customer-oriented systems on performance in the hotel industry of Iran. Journal of Science and Technology Policy Management, 8(1), 43–61.
Kasim, A., Ekinci, Y., Altinay, L., & Hussain, K. (2018). Impact of market orientation, organizational learning​ and market conditions on small and medium-size hospitality enterprises. Journal of Hospitality Marketing and Management, 27(7), 855–875.
Kitamura, Y., Karkour, S., Ichisugi, Y., & Itsubo, N. (2020). Evaluation of the economic, environmental, and social impacts of the COVID-19 pandemic on the japanese tourism industry. Sustainability, 12(24), 1-22.
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(2), 1-18.
Kohli, A. K., Jaworski, B. J., & Kumar, A. (1993). MARKOR: a measure of market orientation. Journal of Marketing research, 30(4), 467-477.
Kurniawan, R., Budiastuti, D., Hamsal, M., & Kosasih, W. (2020). Networking capability and firm performance: the mediating role of market orientation and business process agility. Journal of Business and Industrial Marketing, 36(9), 1646-1664.
Lai, P. H., Morrison-Saunders, A., & Grimstad, S. (2017). Operating small tourism firms in rural destinations: A social representations approach to examining how small tourism firms cope with non-tourism induced changes. Tourism Management, 58, 164–174.
Lin, C. H. V., Sanders, K., Sun, J. M. J., Shipton, H., & Mooi, E. A. (2016). From Customer-Oriented Strategy to Organizational Financial Performance: The Role of Human Resource Management and Customer-Linking Capability. British Journal of Management, 27(1), 21–37.
Liu, T. C., & Chen, Y. J. (2015). Strategy orientation, product innovativeness, and new product performance. Journal of Management and Organization, 21(1), 2–16.
Liu, C. W., & Cheng, J. S. (2018). Exploring driving forces of innovation in the MSEs: the case of the sustainable B&B tourism industry. Sustainability10(11), 3983.
Liu, S., & Cheung, L. T. O. (2016). Sense of place and tourism business development. Tourism Geographies, 18(2), 174–193.
Malekakhlagh, I., Ibrahim Pour, M., & norouzi rodposhti, Z. (2020). Studying Influence of Market Orientation on Market Function of SMEs with Media-tion of Innovation Capabilities. Commercial Strategies, 13(7), 57-74. (in persian)
 
Mueller, A., & Sensini, L. (2021). Determinants of Financing Decisions of SMEs: Evidence from Hotel Industry. International Journal of Business and Management, 16(3), 117-127.‏
Najafi-Tavani, S., Sharifi, H., & Najafi-Tavani, Z. (2016). Market orientation, marketing capability, and new product performance: The moderating role of absorptive capacity. Journal of Business Research, 69(11), 5059-5064.‏
Narver, J. C., & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of marketing, 54(4), 20-35.
Papaioannou, A., Kriemadis, T., Kapetaniou, P., Yfantidou, G., & Kourtesopoulou, A. (2018). Customer oriented strategy and business performance in tourism and hospitality industry. In Innovative Approaches to Tourism and Leisure, 417-432.
Pekovic, S., Rolland, S., & Gatignon, H. (2016). Customer orientation and organizational innovation: the case of environmental management practices. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(7), 1-33.
Saeidi, P., Saeidi, S. P., Gutierrez, L., Streimikiene, D., Alrasheedi, M., Saeidi, S. P., & Mardani, A. (2020). The influence of enterprise risk management on firm performance with the moderating effect of intellectual capital dimensions. Economic Research-Ekonomska Istrazivanja , 34(1), 1–30.
Sampaio, C. A., Hernández-Mogollón, J. M., & Rodrigues, R. G. (2019). Assessing the relationship between market orientation and business performance in the hotel industry–the mediating role of service quality. Journal of Knowledge Management, 23(4), 644-663.
Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., & Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of cross-cultural psychology, 32(5), 519-542.
Smirnova, M. M., Rebiazina, V. A., & Frösén, J. (2018). Customer orientation as a multidimensional construct: Evidence from the Russian markets. Journal of Business Research, 86, 457–467.
Soliku, O., Kyiire, B., Mahama, A., & Kubio, C. (2021). Tourism amid COVID-19 pandemic: impacts and implications for building resilience in the eco-tourism sector in Ghana's Savannah region. Heliyon7(9), 1-10.
Tang, T. W., Zhang, P., Lu, Y., Wang, T. C., & Tsai, C. L. (2020). The effect of tourism core competence on entrepreneurial orientation and service innovation performance in tourism small and medium enterprises. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(2), 89–100.
Ting, I. W. K., Ren, C., Chen, F. C., & Kweh, Q. L. (2020). Interpreting the dynamic performance effect of intellectual capital through a value-added-based perspective. Journal of Intellectual Capital, 21(3), 381–401.
Udriyah, U., Tham, J., & Azam, S. (2019). The effects of market orientation and innovation on competitive advantage and business performance of textile SMEs. Management Science Letters, 9(9), 1419-1428.‏
Vahdati, H., Shahsiah, N., & Nejad, S. H. M. (2016). The Effect of Intellectual Capital on Market Orientation for Insurance Companies in Lorestan, Iran: An Empirical Study. International Journal of Management Studies, 23(1), 33-49.
Verikios, G. (2020). The dynamic effects of infectious disease outbreaks: the case of pandemic influenza and human coronavirus. Socio-economic planning sciences, 71, 1-15.‏
Yang, Y., & Zhang, H., & Chen, X. (2020). Coronavirus pandemic and tourism: Dynamic stochastic general equilibrium modeling of infectious disease outbreak. Annals of Tourism Research, 83, 1-6.