خوانش مفهوم گردشگری خانوادگی مبتنی بر تقابل های دوگانه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کاندیدای دکتری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکدهٔ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استاد مدیریت جهانگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت جهانگردی، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار مدیریت جهانگردی، گروه صنایع‌دستی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22080/jtpd.2024.27228.3895

چکیده

زمینه و هدف: گردشگری خانوادگی، مفهوم و ماهیتی متناقض دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تبیین مفهوم گردشگری خانوادگی از طریق درک تناقض ­ها و تقابل­ های دوگانة نهفته در آن است تا از این طریق بتوان سنگ­ بنای اولیه جهت انجام پژوهش ­های بعدی در حوزة گردشگری خانوادگی بنیان نهاد.
روش ­شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع توصیفی-اکتشافی و از نظر ماهیت، از نوع کیفی مبتنی بر مرور محتوایی پیشینة تحقیق است. جامعة آماری تحقیق، محتوای علمی تولید شده در زمینة "شناخت مفهومی گردشگری خانوادگی" بودند. از این رو جمع­آوری داده ­ها و اطلاعات به صورت آرشیوی است. مرور محتوایی پیشینه و اسناد موجود بر اساس رویکرد استخراج تقابل دوگانة مؤلفه ­های گردشگری خانوادگی بوده است.
یافته ­ها: مروری بر تقابل­ های دوگانة مطرح شده برای گردشگری خانوادگی (گونه-رویکرد؛ پویایی گروه-فردیت؛ زمان شخصی-زمان خانواده؛ تجارب و فضای مشترک و عمومی-تجارب و فضای خصوصی؛ شوهر-همسر؛ والدین-فرزندان؛ والدین-فرزندان بالغ؛ استرس و تنش-خاطرات به ­یادماندنی؛ روزمرگی-نوجویی؛ دوری از محیط معمول زندگی (خانه)-پرورش و حفظ خانه و خانواده؛ و تفریح-آموزش) (شکل 2) نشان می ­دهد که هر وجه، عامل تهدید یا حذف وجه دیگر نیست و در کل این دوها همبسته یکدیگرند و چه بسا تفکیک آن­ها از یکدیگر امری برساخته است.
نتیجه­ گیری و پیشنهادات: در بررسی جایگاه ساختارگرایانه و پساساختارگرایانة تقابل­ های دوگانة گردشگری خانوادگی، قابل مشاهده است که خوانش پساساختارگرایانه حاکم می­باشد. از نظر پساساختارگرایانه، ﻛﺸﻤﻜﺶ تقابل­های دوگانة گردشگری خانوادگی از ﺷـﺮاﻳﻂ ﻣﺘﻔـﺎوت اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ جامعة میزبان و میهمان ﺗـﺄﺛﻴﺮ می‌پذیرد و ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در ﻫﺮ ﺑﺎﻓﺖ و گفتمانی، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺤﻮة ﻛﺸﻤﻜﺶ تقابل‌ها، ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻲ از ﻋﻤﻠﻜﺮد تقابل‌ها ﺑﻪ دﺳﺖ آﻳﺪ. از این رو، می ­توان بیان نمود، آمیختگی تقابل ­های دوگانه گردشگری خانوادگی برای تعامل بیشتر است.
نوآوری و اصالت: روند رو به رشد ادبیات نظری و تجربی در گردشگری خانوادگی، نشان از توجه و انجام پژوهش به منظور مفهوم‌سازی، درک فرآیند و نتایج گردشگری خانوادگی دارد. باید درنظر داشت که درک فرآیند و نتایج گردشگری خانوادگی، نیازمند تبیین و درک مفهوم گردشگری خانوادگی است. پژوهش حاضر، اولین گام در جهت تبیین و درک مفهوم گردشگری خانوادگی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Baharzadeh, P., Mousavilar, A., & Afratakhti, M. H. (2017). A Comparative Study on Binary Oppositions in Holy Surah of “Al-Lail” and Inscription Colors. Islamic Studies and Culture, 1(2), 115-140. (In Persian)
Barnard, A., & Spencer, J. (2009). The Routledge encyclopedia of social and cultural anthropology. Routledge.
Bertella, G. (2015). Celebrating the family abroad: the wedding tourism experience. Annals of Leisure Research, 18(3), 397-413.
Blichfeldt, B. S., Pedersen, B., Johansen, A., Hansen, L. (2011). Tweens on Holidays. In-Situ Decision making from Children’s Perspective. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 11(2), 135-149.
Brown, C. (1995). Making the most of family visits: Some observations of parents with children in a museum science centre. Museum Management and Curatorship, 14(1), 65-71.
Carr, N. (2011). Children’s and families’ holiday experience. London: Taylor & Francis.
Chandler. D. (2007). Semiotics: The Basics. Routledge.
Crang, M. (2006). Circulation and Emplacement: the hollowed out performance of tourism. In C. Minca, & T. Oakes (Eds.) , Travels in paradox: remapping tourism (47-64). Rowman & Littlefield
Fazeli, F & Pezhhan, H. (2015). Exceeding Binary Opposition in Divan of Hafiz. Journal of Lyrical Literature Researches, 12(23), 227-244. (In Persian)
Fogarty. S. (2005). Binary Oppositions. Retrieved from The Literary Encyclopedia: First published 15 February 2005. Retrieved from [https://www.litencyc.com/php/stopics.php?rec=true&UID=122]. (Accessed: 10 February. 2024).
Franklin, A. (2007). The problem with tourism theory. In The critical turn in tourism studies (pp. 131-148). Routledge.
Fu, G-Q., Hu, J-J., Zhang, C-H., & Bai, K. (2021). An exploratory model on progeny-parent family travel process. Tourism Tribune, 36(2), 12-26.
Gram, M. (2005). Family holidays. A qualitative analysis of family holiday experiences. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 5(1), 2-22.
Gram, M. (2007). Children as Co-Decision Makers in the Family? The Case of Family Holidays. Young Consumers, 8(1), 19-28.
Habibah, A., Hamzah, J., Er, A. C., Buang, A., & Selvadurai, S. (2015). Appraisal of family-friendly tourism in Malaysia. tourismos, 10(1), 37-62.
Hall, S. M. & C. Holdsworth, (2016). Family Practices, Holiday and the Everyday. Mobilities, 11(2), 284-302.
Hawkins, S. (2007). The World Bank’s role in tourism development. Annals of Tourism Research, 34(2), 348-363.
Hu, A., Li, H., & Pang, J. (2023). A Tale of Two Identities: The Value, Attitude, and Behavior of Adult Children towards Family Tourism Experiences. Sustainability, 15(19), 1-23.
Kaplan, C. (1996). Questions of travel: Postmodern discourses of displacement. Duke University Press.
Larsen, J. (2008). De‐exoticizing Tourist Travel: Everyday Life and Sociality on the Move. Leisure Studies, 27(1), 21–34.
Larsen, J. , Urry , J. and Axhausen , K. 2007 . Networks and tourism: mobile social life . Annals of Tourism Research , 34 (1): 244 – 262.
Lee, K. J., & Lee, S. Y. (2021) Cognitive appraisal theory, memorable tourism experiences, and family cohesion in rural travel, Journal of Travel & Tourism Marketing, 38(4), 399-412.
Lima, J., Eusébio, C., & Varum, C. A. (2019). Impacts of Family Tourism on Families’ Quality of Life–Differences According to the Family Economic Profile. In Campón-Cerro, A.M., Hernández-Mogollón, J.M., Folgado-Fernández, J.A. (Eds.) , Best practices in Hospitality and Tourism Marketing and Management: A Quality of Life perspective, Springer, Cham. (pp. 275-296).
Michie, D. A. (1986). Family travel behaviour and its implications for tourism management: An international study. Tourism Management, 7(1), 8-20.
Minca, C., & Oakes, T. (Eds.). (2006). Travels in paradox: Remapping tourism. Rowman & Littlefield.
Miyakawa, E., & Oguchi, T. (2022). Family tourism improves parents’ well-being and children’s generic skills. Tourism Management, Vol. 88, 1-6.
Nichols, C. M., & Snepenger, D. J. (1988). Family decision making and tourism behavior and attitudes. Journal of Travel Research, 26(4), 2-6.
Obrador, P. (2012). The place of the family in tourism research: domesticity and thick sociality by the pool. Annals of Tourism Research, 39(1), 401-420.
Raminnia, M. (2015). Bilateral contracts and their functions in text; by focusing on contrast of Light and Darkness in Farsi works of Sheikh-e-Ishraq. Research in Persian language and literature, 12(35), 1-24.
Ruan, W. Q., Li, Y. Q., Zhang, S. N., & Liu, C. H. (2020). Does work-family conflict weaken family travel intention?-A study based on China. Journal of Leisure Research, 51(3), 264-286.
Schänzel, H. A. & Smith, K. A. (2014). The Socialization of Families Away from Home: Group Dynamics and Family Functioning on Holiday. Leisure Sciences, 36(2), 126-143.
Schänzel, H. A. & Yeoman, I. (2015). Trends in family tourism. Journal of Tourism Futures, 1(2), 141-147.
Schänzel, H. A. (2008). The New Zealand family on holiday: values, realities and fun. In J. Fountain and K. Moore (Eds), Proceedings to the New Zealand Tourism and Hospitality Research Conference. Canterbury, New Zealand: Lincoln University.
Schänzel, H. A. (2021). Connecting Through Family Tourism and Social Inclusion during COVID-19 Times. Full text book of 3rd International Family, Youth and Child Friendly Tourism Management Congress, 23-25 June 2021. (pp. 20-31) Retrieved from [https://fycft.beykoz.edu.tr/2021/]. (Access Date: 10 June. 2022).
Schänzel, H. A., Smith, K. A., & Weaver, A. (2005). Family holidays: a research review and application to New Zealand. Annals of Leisure Research, 8(2-3), 105-123.
Schänzel, H. A., Yeoman, I., & Backer, E. (Eds.). (2012). Family tourism: Multidisciplinary perspectives. Bristol: Channel view publications.
Sepidnameh, B., Ghasemi, Y., & Arian, S. (2020). Binary Opposition in the Proverbs of the Ilami People.  Culture and Folk Literature, 8(33), 179-213.
Smith, V. & Hughes, H. (1999). Disadvantaged families and the meaning of the holiday. International Journal of Tourism Research, 1(2), 123-133.
Swarbrooke, J. (1999). Sustainable Tourism Management. New York: CABI.
Talai-Shokri, S., Satari-Fard, S., & Rahmani, Z. (2018). Requirements for the realization of the second step of the revolution centered on family tourism. Report of the Majlis Research Center, Vice-Chancellor of Socio-Cultural Research (Education and Culture Studies Office). Retrieved from [https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1292018]. (Accessed: 10 February. 2024). (In Persian)
UNWTO – World Tourism Organization. (2008). 2008 international recommendations for tourism statistics. Madrid: UNWTO.
Wu, K.-L., Holmes, K. & Tribe, J. (2010). Where do You Want to Go Today? An Analysis of Family Group Decisions to Visit Museums. Journal of Marketing Management, 26(7-8), 706-726.
Wu, M. Y., Wall, G., Zu, Y., & Ying, T. (2019). Chinese children’s family tourism experiences. Tourism Management Perspectives, Vol. 29, 166-175.
Wu, M-Y., & Wall, G. (2016) Chinese Research on Family Tourism: Review and Research Implications. Journal of China Tourism Research, 12(3-4), 274-290.
Yarnal, C. & Kerstetter, D. (2005). Casting off: an exploration of cruise ship space, group tour behavior, and social interaction. Journal of Travel Research, 43(4), 368-379.
Yurdakul, A., & Schänzel, H. A. (2021). Family tourism in historical areas: researching the relations between families and the most visited museums in Ankara. Full text book of 3rd International Family, Youth and Child Friendly Tourism Management Congress, 23-25 June 2021. (pp. 32-53) Retrieved from [https://fycft.beykoz.edu.tr/2021/]. (Access Date: 10 June. 2022).
Zhong, S., & Peng, H. (2021). Children's tourist world: Two scenarios. Tourism Management Perspectives, Vol. 38, 1-10.