پیاده سازی ایده گردشگری محله‌ای در یک محله مدرن (مطالعه موردی: شهرک اکباتان)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

2 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

10.22080/jtpd.2024.26777.3864

چکیده

زمینه و هدف: گردشگری در سال­های اخیر در سطح محله‌ها و اجتماعات محلی مورد توجه قرار گرفته است. با وجود این، سهم محلات مدرن به علت فقدان بافت و جاذبه‌های تاریخی در استفاده از این ظرفیت اندک است. هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان پیاده ­سازی ایدۀ گردشگری محله‌ای در یک محلة مدرن بدون نماد رایج گردشگری است.
روش‌شناسی: این پژوهش در زمرۀ تحقیقات کیفی است و در آن از روش تحلیل مضون و ابزار مصاحبۀ نیمه ساختاریافته بهره­ گرفته شده است. جامعۀ آماری متشکل از  ساکنان و مطلعین محلی است و نمونه­ گیری به شیوۀ هدفمند صورت گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد شهرک اکباتان ظرفیت میزبانی از گردشگران فرهیخته و با علایق خاص در حوزۀ اجتماعی، معماری و شهرسازی و علاقمندان به روایت‌های اجتماعی و داستان تاریخی را دارد و بنابراین می‌تواند به­عنوان یک مقصد مدرن برای اجرای گردشگری محله‌ای انتخاب شود. این امر مشروط به لحاظ کردن نقش بازیگران/کارگزاران کلیدی است.
نتیجه‌گیری و پیشنهادات: نتایج پژوهش حاکی است که ایدۀ گردشگری محله‌ای در صورتی قابل پیاده­ سازی است که دیدگاه ساکنان و به ­ویژه رضایت آنان در کنار ظرفیت‌های آن محله مورد توجه قرار گیرد.
اصالت و نوآوری: این پژوهش به ارائۀ  مدلی در راستای تحقق گردشگری محله­ ای در اکباتان پرداخته است که کم­ترین مداخله نهادهای عمومی و حاکمیتی در آن صورت می ­پذیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahmadi,A,  Jahangard, E. (2019) Ranking of Tehran's neighborhoods in terms of the level of wealth and quality of life using the Fuzzy TOPSIS approach, Urban Economy Quarterly, Volume 5, Number 1, pp. 148-127. (In Persian) Doi: 10.22108/ue.2021.12442.1151
Alexandra, s & Ferreira, M (2015). Location Based Transmedia Storytelling: En-hancing the Tourism Experience. Pro Quest:0593574.
Bock, K (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. Eur J Futures Res, 3, 20, 1-8.  https://doi.org/10.1007/s40309-015-0078-5
Bushell R, McCool SF (2007). Tourism as a tool for conservation and support of protected areas: Setting the agenda. In: R Bushell, PFJ Eagles (Eds.): Tourism and Protected Areas: Benefits Beyond Boundaries. Wallingford: CABI International.
Dempsey, Nicola. & Bramley, Glen. &power, Sinead. & Brown, Caroline. (2011). The social dimension of sustainable development: Defininig Urban social sustainability, sustainable Developmnt, Vol. 19, No. 5, pp. 289-300. DOI: 10.1002/9781118568446.eurs0215
Enright M. J., Newton J.  (2004). Tourism destination competitiveness: a quanti-tative approach. Tourism management 25(6), 777–788.
Euromonitor International (2015) Top 100 City Destinations Ranking [Online] Available at: http://blog.euromonitor.com/2023.
Figgis P, Bushell R (2007). Tourism as a tool for community-based conservation and development. In: RB Staiff, PFJ Eagles (Eds.): Tourism and Protected Are-as: Benefits Beyond Boundaries. Wallingford: CABI, 101 - 104.
Gianna Moscardo (2020). Stories and design in tourism, Annals of Tourism Re-search 83, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102950
Heyer, J., Roberts, D., & Williams, G. (1981). Rural development in tropical Af-rica. London, UK: Macmillan.
Mansilla. j & Claudio Milano (2019). Becoming centre: tourism placemaking and space production in two neighborhoods in Barcelona, Tourism Geographies https://doi.org/10.1080/14616688.2019.1571097
McMillan, D. W., and. Chavis, D. M 1986. “Sense of Community: A Definition and Theory.” Journal of Community Psychology, 14: 6–23.  DOI: 10.1002/1520-6629(198601)14:1<6: AIDJCOP2290140103>3.0.CO;2-I.
Mitchell, B. (1997). Resource and environmental management. Harlow, OH: Longman.
Mohammadi, S., & Reza, V. (1391). The tourism potential of Aoladjan magazine in the direction of tourism routes (Master's thesis). Islamic Azad University, Central Unit.
Perdue, R. R., Long, P. T., & Allen, L. (1990). Resident support for tourism de-velopment. Annals of tourism Research, 17(4), 586-599. 10.1177/004728759002800301.
Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12–21.
Ruhanen, Liza (2004). Strategic planning for local tourism destinations: an anal-ysis of tourism plans, Tourism and Hospitality Planning & Development, 1:3, 239-253. http://dx.doi.org/10.1080/1479053042000314502
Sertipi Esfahani, M. R. (2022). The neighborhood as a possibility to attract tourists (social solidarity in traditional neighborhoods, the factor of neighborhood vitality) , Journal of Tourism and Culture of the 11th period, No. 3, pp. 544-57. (In Persian) DOI: 10.22034/toc.2023.379383.1106
Shamai, A., Fasih, H. A., & Delfan Nasab, M. (1402). Identification of driving factors in the revitalization and development of tourism in Tajrish neighborhood. Applied Research in Geographic Sciences, 8(23).
Suansri, P. (2003). CBT, Community Based Tourism.   http://www.rest.or.th/studytour/medias/chapter1eng.pdf
United Nations World Tourism Organization and United Nations Development Programme (UNDP) (2017). Tourism and the Sustainable Development Goals – Journey to 2030.Madrid: United Nations. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284419401. (Accessed augest 5, 2023).
United Nations World Tourism Organization and World Tourism Cities Federa-tion (WTCF) (2018). City Tourism Performance Research. Madrid: United Na-tions. Available at: https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284419616 (Accessed aguest 5, 2023).