شناسایی انگیزه گردشگران اجدادی از سفر به سرزمین نیاکان( مورد مطالعه: کشور ایران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان

2 دانشگاه هنر اصفهان

3 گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: گردشگری اجدادی یکی از بخش‌های نوظهور گردشگری به­ ویژه در ایران قلمداد می‌شود. بنابراین، به ­عنوان گام‌های اولیه به ­منظور شناخت بیشتر این بخش از گردشگری، هدف پژوهش حاضر تحلیل و شناسایی انگیزه ­های مختلف گردشگرهای اجدادی و مکان ­های مورد توجه آنها در سفر به سرزمین اجدادی‌ است. یافته‌های حاصل از این پژوهش می­ تواند برای ساماندهی اثربخش این نوع از گردشگری حائز اهمیت باشد.
روش ­شناسی: داده‌های این پژوهش، با استفاده از 17 مصاحبة­ نیمه ساختارمند با متخصصان گردشگری اجدادی، گردشگری فرهنگی، اساتید تاریخ و راهنمایان فرهنگی که سابقه برگزاری تورهای مرتبط با گردشگری اجدادی را داشته ­اند گردآوری شده است. روش نمونه‌گیری به ­صورت هدفمند با تأکید بر تخصص، تحصیلات، تجربه تور و سابقه کار مرتبط انجام شد و مصاحبه ­ها با روش تحلیل مضمون و به کمک نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: انگیزه ­های اصلی­ در گردشگری اجدادی که در پژوهش حاضر شناسایی شد عبارتند از: آشنایی با پیشینه نیاکان، برقراری و حفظ ارتباط با گذشته، منافع اقتصادی، جذابیت‌های سرزمین اجدادی، ادای‌ احترام، یادآوری گذشته، احساس تعلق به سرزمین اجدادی و کسب تجربه احساسی. همچنین، به­ طور کلی، سه گروه انگیزه شامل: 1) علاقه و نیاز شخصی، 2) نشان دادن هویت و فرهنگ خود به دیگران و 3) بهبود وضعیت سرزمین اجدادی، شناسایی شد.
نتیجه ­گیری و پیشنهادات: یافته­ های این پژوهش نشان می­ دهد که بخش ­های مختلف صنعت گردشگری به­ خصوص دفاتر مسافرتی و گردشگری می ­توانند بر این بخش از بازار، به­ لحاظ اقتصادی، با تاکید بر ابعاد احساسی گردشگرها تمرکز کنند. به ­طور مثال، دفاتر مسافرتی می توانند در زمینه مهمترین ابزارهای بازاریابی محرک انگیزه­ های احساسی گردشگری اجدادی، از راهبردهای مختلف استفاده کنند.    
نوآوری و اصالت: توجه به درون‌مایه‌های روانشناختی و جامعه شناختی گردشگرهای دورمانده از سرزمین اجدادی، نوآوری و اصالت پژوهش حاضر قلمداد می­ شود چرا که به ­نظر می ­رسد این موضوع، برای اولین مرتبه در منابع داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. Sage Publications, Thousand Oaks, London.
Doornbos, J., van Hoven, B., & Groote, P. (2021). We have a shared history: roots travel to Indonesia across Indo-European generations. Tourism Geographies, 25 (2-3), 865-880.
Hjorthen, A. (2021). Old world homecomings: campaigns of ancestral tourism and cultural diplomacy, 1945-66. Journal of Contemporary History, 56(4), 1147-1170.
Huang, W. J., Haller, W. J., & Ramshaw, G. P. (2013). Diaspora tourism and homeland attachment: an exploratory analysis. Tourism Analysis, 18(3), 285-296.
Li, T., Mckercher, B., & Hin Chan, E. (2019). Towards a conceptual framework for diaspora tourism, 23(17), 2109-2126.
Mehtiyeva, A., & Prince, S. (2020). Journeys of research, emotions and belonging: an exploratory analysis of the motivations and experience of ancestral tourists. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 20(1), 85-103.
Murdy, S., Alexander, M., & Bryce, D. (2018). What pulls ancestral tourists’ ‘home’? An analysis of ancestral tourist motivations. Tourism Management, 64, 13-19.
Otterstrom, S. M. (2020). Genealogy and family history. International Encyclopedia of Human Geography, 5(2), 299-304.
Prince, S. (2021). Performing genealogy through travel narratives. Annals of Tourism Research, 86, 103104.
Prince, S. (2023). Ancestral tourism: at the intersection of roots journeys and genealogy research. Tourism Geographies, 1-9.
Prince,S. (2021). Affect and performance in ancestral tourism: stories of everyday life, personal heritage, and the family. Journal of Heritage Tourism,17(1), 20-36.
Rezvani, M., Faraji Sabokbar, H., & Bastani, S. (2016). Assessment of the entrepreneurial development status of rural tourism in Larijan villages (case study: villages of Larijan district, Amol county). Journal of Human Geography Research, 48(4), 603-616 (In Persian).
Suhartanto, D., Dean, D., Wibisono, N., Astor, Y., Mu fl ih, M., Kartikasari, A., Sutrisno, R. & Hardiyanto, N. (2021). Tourist experience in halal tourism: what leads to loyalty? Current Issues in Tourism, 24(14), 1976-1990.
Torabi Farsani, N., & Shafiei, Z. (2018). Introduction to various forms of tourism with special interests (1st ed.). Isfahan, ArtUniversity of Isfahan (In Persian).
Torabi Farsani, N., Mirghadr, L., & Sadeghi Shahdani, H. (2022). Ancestral tourism: a novel market in Isfahan tourism. Geography and Environmental Planning, 34(2), 1-4 (In Persian).
United Nations Department of Economic and Social Affairs (2020). United Nations Statistical Yearbook (Ser. S).
Zahedi, M., Shafiei, Z., & Zarei Mazraecheh, T. (2015). Planning and development of tourism in historical, cultural, and religious cemeteries of Takht-e Foulad. Journal of Tourism Planning and Development, 4(15), 128-147 (In Persian).
Zou, Y., & Meng, F., & Li, Q. (2020). Chinese diaspora tourists’ emotional experiences and ancestral hometown attachment. Tourism Management Perspectives, 37(40), 100768.