شناسایی انگیزه گردشگران اجدادی از سفر به سرزمین نیاکان( مورد مطالعه: کشور ایران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر اصفهان

2 گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان

3 گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به آن‎که گردشگری اجدادی یکی از بخش‌های نوظهور گردشگری در ایران است، به عنوان گام‌های اولیه نیاز است که بدانیم چه عواملی گردشگران اجدادی را به بازدید از سرزمین خود و یا اجدادی‌شان جذب می‌کند و در این سفر چه مکان‌هایی برای آنان جذابیت بیشتری دارد.

روش‌شناسی: داده‌های مورد نیاز این پژوهش کیفی، با استفاده از مصاحبه با متخصصان گردشگری اجدادی، گردشگری فرهنگی، اساتید تاریخ و راهنمایان فرهنگی که سابقه برگزاری تورهای مرتبط با گردشگری اجدادی را داشته‌اند گردآوری شده است. لازم به ذکر است که روش نمونه‌گیری پژوهش گلوله برفی بوده است و در نهایت نتایج به دست‌آمده از 17 مصاحبه، با روش تحلیل مضمون و به کمک نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: آشنایی با پیشینه نیاکان، برقراری و حفظ ارتباط با گذشته، منافع اقتصادی، جذابیت‌های سرزمین اجدادی، ادای‌احترام، یادآوری گذشته، احساس تعلق به سرزمین اجدادی و کسب تجربه احساسی از نظر جامعه هدف پژوهش به عنوان انگیزه‌های اصلی سفر شناسایی شده‌اند.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات: نتایج نشان می‌دهد که به طور کلی سه انگیزه 1. علاقه و نیاز شخصی 2. نشان دادن هویت و فرهنگ خود به دیگران 3. بهبود وضعیت سرزمین اجدادی، به ترتیب اولویت آنان را علاقه‌مند به سفر خواهد نمود.

نوآوری و اصالت: توجه به درون‌مایه‌های روانشناختی و جامعه شناختی گردشگران دور مانده از سرزمین اجدادی، اصالت پژوهش حاضر به شمار می‌آید. هم‌چنین نتایج به دست آمده از این پژوهش به عنوان اولین اقدامات جهت رشد گردشگری اجدادی موثر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات