مدل‌ طراحی‌ فرهنگ ‌محور در بسته ‌بندی صنایع ‌دستی و نقش آن بر شکل‌گیری نگرش مصرف ‌کننده

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت- دانشگاه شیخ بهایی اصفهان- ایران

2 دانش آموخته ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری ، مدیریت، دانشگاه شیخ بهایی، اصفهان، ایران

چکیده

زمینه و هدف: صنایع دستی ایران به عنوان معرف میراث ملی و فرهنگی بازتاب‌دهنده سنت ها و باورهای جامعه ایرانی است طراحی بسته‌بندی ای که فاکتورهای هویتی و فرهنگی در آن لحاظ شده باشد به ارزش صنایع‌دستی می‌افزاید. این پژوهش تاثیر مدل طراحی فرهنگ محور بر نگرش مصرف‌ کننده نسبت به بسته‌ بندی صنایع‌ دستی را مورد بررسی قرار می‌دهد

روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی است. جامعه‌آماری کل ایرانیان علاقه‌مند به صنایع‌دستی می‌باشند. حجم نمونه‌ ۴۱۶ نفر می‌باشد. داده‌‌ها بوسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته و روش نمونه‌گیری در‌دسترس استفاده شد. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی واگرا و روایی همگرا استفاده گردید. روش تحلیل داده‌ها مدل‌سازی معادلات ساختاری است که با نرم‌افزارهای آماری Smart PLS4 وSPSS 26 انجام پذیرفت.

یافته‌ها: شش فرضیه از هفت فرضیه تأیید شد که نشان‌دهنده تأثیر معنادار حوزه کاربر و حوزه محصول بر نگرش مصرف‌کننده و عوامل شناختی و عاطفی بر رفتار خرید است. حوزه طراح تاثیر قابل توجهی بر نگرش مصرف کننده نداشت.

نتیجه‌گیری و پیشنهادات: این پژوهش استراتژی‌‌ها و پیشنهادات کاربردی همچون استفاده از مواد و متریالی هم‌ جنس صنایع‌دستی، تنوع در طراحی بسته بندی متناسب با سلیقه کاربران، استفاده از تصاویر تداعی‌کننده فرهنگ و هویت آن منطقه، برای طراحی بسته‌بندی متناسب با نگرش مصرف‌‌کننده ارائه داد.

نوآوری و اصالت:این مطالعه مدلی را ارائه می‌کند که عوامل فرهنگی و هویتی را در طراحی بسته‌بندی ترکیب می‌کند و به طراحان بینش‌هایی برای بهبود خلاقیت و ارتباط فرهنگی در بسته‌بندی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات