سازمانهای خدماتی نظیر هتلها دستیابی به کارایی و سودآوری را در ارائهی خدمات مناسب و مطلوب به مشتریان دنبال میکنند. در این میان آنهایی موفق هستند که بتوانند با خلاقیت و نوآوری، فرصتهای جدید ایجاد و از فرصتهای موجود به شکل نوآورانه بهرهبرداری نمایند. یکی از راههای دستیابی به نوآوری در خدمات بهرهگیری از دیدگاه مشتری از طریق دریافت ایدهها، انتقادها، پیشنهادها و حتی شکایات و گلایهها است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی نقش مشتریان در نوآوری در هتلها به بررسی تاثیر انواع مشتری (شامل مشتری عادی، راضی، ناراضی، مقایسهگر و منتقد) در نوآوری ارائه خدمات میپردازد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی و روش گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و از پرسشنامههای استاندارد دوورگر برای بررسی نوعشناسی مشتریان و از پرسشنامههای استاندارد کامینگس و پارامیتا برای سنجش نوآوری استفاده شد. جامعه آماری کارکنان و مدیران هتلهای اردبیل به تعداد 130 نفر بود. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد هر پنج نوع مشتری در نوآوری هتل نقش مثبت و معنیداری داشته و در این میان نقش مشتریان ناراضی بیشتر است. بر اساس یافتههای تحقیق پیشنهادهایی برای استفاده از نظر مشتریان بویژه مشتریان ناراضی از طریق صندوق پیشنهادات و انتقادات، استقبال از درخواستهای آنها، استفاده از پرسشنامه حضوری و تعقیبی و همچنین کسب اطلاع از تقاضاها و نیازهای آنها برای اصلاح در خدمات و نوآوری در هتلها ارائه گردد.
یعقوبی, نورمحمد , ابراهیمپور, حبیب , & نعمتی, ولی . (1394). نوعشناسی مشتری و نقش آن در نوآوری در هتلها (مورد مطالعه: هتلهای اردبیل). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4(15), 8-23.
MLA
نورمحمد یعقوبی; حبیب ابراهیمپور; ولی نعمتی. "نوعشناسی مشتری و نقش آن در نوآوری در هتلها (مورد مطالعه: هتلهای اردبیل)", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4, 15, 1394, 8-23.
HARVARD
یعقوبی, نورمحمد, ابراهیمپور, حبیب, نعمتی, ولی. (1394). 'نوعشناسی مشتری و نقش آن در نوآوری در هتلها (مورد مطالعه: هتلهای اردبیل)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4(15), pp. 8-23.
CHICAGO
نورمحمد یعقوبی , حبیب ابراهیمپور و ولی نعمتی, "نوعشناسی مشتری و نقش آن در نوآوری در هتلها (مورد مطالعه: هتلهای اردبیل)," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4 15 (1394): 8-23,
VANCOUVER
یعقوبی, نورمحمد, ابراهیمپور, حبیب, نعمتی, ولی. نوعشناسی مشتری و نقش آن در نوآوری در هتلها (مورد مطالعه: هتلهای اردبیل). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1394; 4(15): 8-23.