1
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی مدیریت جهانگردی، دانشگاه شیخ بهایی
2
استاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
3
دانشجوی دکتری اقتصاد، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
چکیده
گردشگری بخش عمدهای از اقتصاد جهانی را تشکیل میدهد و یکی از بزرگترین صنایع جهان به حساب میآید. از مهمترین عواملی که میتواند موجب رشد و توسعهی گردشگری بین المللی و داخلی شود اقامتگاهها و هتلها جهت اسکان مسافرین میباشد. استفاده از بازاریابی نوین در این راه میتواند کمک شایانی به پیشرفت و توسعهی صنعت هتلداری کند. بازاریابی حسی نوعی از بازاریابی است که نقش بهسزایی در رضایت مشتریان دارد زیرا راه دستیابی به موفقیت را تا حد زیادی از میان احساسات و عواطف میداند، مسیری که در آن بسیاری از مشتریان از ارزیابی صرف ویژگیها و خصوصیات کاربردی محصول پا را فراتر نهاده و میخواهند به محصول به عنوان یک تجربه بنگرند. این پژوهش به دنبال تعیین تاثیر بازاریابی حسی و مؤلفههای آن در بهبود رضایت مشتریان هتلها است. در این مقاله ابتدا زیر مؤلفههای بازاریابی حسی شناسایی شده و سپس به کمک پرسشنامهای محققساخته، میزان رضایت گردشگران از هریک از مؤلفههای حسی در هتلهای مورد مطالعه مورد سنجش قرار گرفته است. سپس تاثیر بازاریابی حسی در بهبود رضایت مشتریان هتلها بررسی شده است. جامعهی آماری در پژوهش حاضر کلیه هتلهای چهار و پنج ستارهی شهر اصفهان هستند، حجم نمونه نیز به روش کوکران 120 نفر به دست آمده است. در نهایت جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و به منظور آزمون فرضیههای پژوهش و تعیین تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته از آمار استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. نرم افزار کامپیوتری مورد استفاده نیز SPSS 20 و Amos 20 بوده است. یافتهها حاکی از این موضوع بود که متناسب بودن ویژگی هتلهای مورد مطالعه با ذائقهی حسی گردشگر تاثیر مستقیمی بر رضایت وی دارد و رضایت گردشگر خود بر نیات رفتاری گردشگر و بازگشت مجدد وی به هتل تاثیرگذار است.
محجوب, مروارید , رنجبریان, بهرام , & زاهدی, محمد . (1394). تحلیل تاثیر مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4(15), 42-61.
MLA
مروارید محجوب; بهرام رنجبریان; محمد زاهدی. "تحلیل تاثیر مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان)", برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4, 15, 1394, 42-61.
HARVARD
محجوب, مروارید, رنجبریان, بهرام, زاهدی, محمد. (1394). 'تحلیل تاثیر مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4(15), pp. 42-61.
CHICAGO
مروارید محجوب , بهرام رنجبریان و محمد زاهدی, "تحلیل تاثیر مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان)," برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 4 15 (1394): 42-61,
VANCOUVER
محجوب, مروارید, رنجبریان, بهرام, زاهدی, محمد. تحلیل تاثیر مولفههای حسی بر رضایت و نیات رفتاری گردشگران خارجی (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر اصفهان). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1394; 4(15): 42-61.