گردشگری از جمله پدیده هایی است که از دیرباز بخشی از حیات اجتماعی آدمیان بوده است. باوجود تفاسیر متعدد گردشگران از کنش گردشگری و مکان های توریستی، ایماژها و تصوراتِ قبلی پیش از مواجهه با واقعیت مکانی و فرهنگی اذهانِ گردشگران را شکل می دهد. پژوهش حاضر درصدد است تا با کاربست مفاهیم و روش های کیفی ایماژها، تصورات، پیش پنداشت ها و انگاره های ذهنی گردشگرانی که در بهار 95 به شهر سنندج سفر کرده اند را فهم و تفسیر کند. به همین منظور داده های این مطالعه طی مصاحبه های عمیق با این گردشگران گردآوری شده است. با استفاده از روش نمونه گیری با حداکثر تنوع 26 نفر از مطلعین کلیدی انتخاب شدند. درنهایت داده های گردآوری شده در قالب 85 خرده مقوله و 20 مقوله محوری و یک مقوله هسته کدگذاری و تحلیل شده اند. نتایج مصاحبه با گردشگرانی که خارج از استان کردستان به سنندج سفر کرده اند نشان داد که «بقایای ایستارهای زمان جنگ»، «تبلیغات مذهبیِ ناقص» و «جهت دهی های سردرگم کننده» نقشی کلیدی در شکل دهی اذهان گردشگران دارند. هم چنین عواملی مثل «شبح قومیت» و «پیش انگاشت های تاریخی» و «تعامل های مخدوش» درمقام شرایط مداخله گر عمل می کنند. لذا گردشگرانی که به شهر سنندج سفر می کنند معمولاً واقعیت های عینی و نمادینی نظیر «تعامل های بی روح»، «ترحم نسبت به بومیان»، «مصالحه تاکتیکی»، «احساس تغییرناپذیر بودن جامعۀ مقصد» و «درهم تنیدگی زیست بوم و سنت ها» را تجربه می کنند. مسافرت آنها به این منطقه، بنا به تفسیر خودشان، واجد پیامدهایی مثل «تغییر نگرش و انتظارات»، «تسهیل تعامل»، «دگردیسی ایستارها» و «کمرنگ شدن مرزها» است. مقوله هسته ای که از دل تحلیل همۀ این مقولات حاصل می شود و به مدد آن می توان فرایند گردشگری به شهر سنندج را قرائت کرد «گردشگری به مثابه قلمرو مبادله و منازعه معنا» است.
استروس، آنسلم و کوربین، جولیت (1393). مبانی پژوهش کیفی، ترجمۀ ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمۀ لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.
دهقان، علیرضا (1387). تجربه گردشگری در فضای واقعی و مجازی، تحقیقات فرهنگی، شماره 4: 19-1.
راودراد، اعظم و حاجمحمدی، علی (1389). تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگران مجازی بر پایه نظریه روایت، تحقیقات فرهنگی، شماره 2 : 61-81.
شمسیپور، علیاکبر؛ فرخنیا، رحیم و علیرضایی، راحله (1393). معنایابی و معناسازی متقابل گردشگر و گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)، برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 3، شماره 11: 141-159.
صالحی، صادق و امامقلی، لقمان (1391). مطالعه تجربی رابطۀ آگاهی و رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه مناطق شهری و روستایی شهر سنندج)، مسایل اجتماعی ایران، سال 3، شماره 1: 121- 147.
صالحی، صادق و امامقلی، لقمان (1391). بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه موردی: استان کردستان)، مجلۀ جامعهشناسی ایران، سال 13، شماره 4: 91-115.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ(ظهور جامعه شبکهای)، ترجمۀ احمد عقیلیان، افشین خاکباز و حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
محمودی، سمیه؛ رنجبریان، بهرام و فتحی، سعید (1394). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویر ذهنی گردشگران خارجی از ایران، برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 4، شماره 13: 72-92.
Bauman, Z. (2002). Society under Siege, Cambridge: Polity.
Carlson, M. (1996). Performance: A Critical Introduction, London: Routledge.
Chaney, D. (2002). Cultural Change and Everyday Life, Basingstoke: Palgrave.
Cohen, E. (1988). Traditions in the qualitative sociology of tourism, Annals of Tourism Research, 15(1): 29-46.
Crouch, D. (2001), Tourist encounters, Tourist Studies, 1(3): 253-270.
Eade, J. (2002). Adventure tourists and locals in a global city: Resisting tourists performances in London; s East End, in S. Coleman and M. Crang (Eds) Tourism: Between Place and Performance, Oxford: Berghahn Books.
Glasser, B and A. Strauss, L. (1967). The Discovery of Grounded Theory, Strategies for Qualitative Research, London: Weidenfeild and Nicolson.
Shields, R. (1991). Places on the Margin: Alternative Geographies in Modernity, London: Routledge.
Urry, J. (1990). The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies, London: Sage.
Urry, J. (1995). Consuming Places, London: Routledge.
محمدی, جمال, خالق پناه, کمال, & غلامی, الهه. (1395). منازعۀ معنا در میدان گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران شهر سنندج). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(17), 8-28.
MLA
جمال محمدی; کمال خالق پناه; الهه غلامی. "منازعۀ معنا در میدان گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران شهر سنندج)". برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5, 17, 1395, 8-28.
HARVARD
محمدی, جمال, خالق پناه, کمال, غلامی, الهه. (1395). 'منازعۀ معنا در میدان گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران شهر سنندج)', برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 5(17), pp. 8-28.
VANCOUVER
محمدی, جمال, خالق پناه, کمال, غلامی, الهه. منازعۀ معنا در میدان گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران شهر سنندج). برنامه ریزی و توسعه گردشگری, 1395; 5(17): 8-28.